Hej, jag har ett par delfiner samt ett par three spot masijne som jag tror de hette. Jag har aldrig haft lek på mina delfiner trots att det börjar bli ganska stora nu. Mina hongi som är hälften så stora leker ständigt. I och med att de leker hela tiden har jag väldigt många hongi. Jag gav bort en hel drös till en kompis i helgen och helt plötsligt började det hända saker direkt. Båda nämda par lekte tillsynes. Jag kunde tydligt se det här äggröret på honan, ni får ursäkta om jag har konstiga benämningar på saker och ting. Är inte helt insatt. Efter själva leken verkar inget ha hänt, honan åt som vanligt och dagen efter började de bråka. Långt tuffare än jag någonsin sett, inte ens mina demasoni har visat hälften av denna aggressivitet. Det bankade och dånade i akvariumet och till sist var honan ganska utmattad och låg och tryckte i ett hörn.
Brukar en hona och en hane bråka på det sättet? Jag börjar undra om jag har 2 hanar för något liknande har jag aldrig sett på mina andra fiskar.
Sen till mina three spot masijne. De lekte som sagt också samtidigt, på samma plats dessutom som delfinerna så det blev en del gruff. Min three spot masijne hane är härren på teppan i mitt kar och är på honan ständigt. Jag letar efter en hona till men det går inte att få tag i. Jägerzoo där jag köpte mitt par har en hane och 2x honor hemma men vägrar sälja bara honan till mig. Det är dessutom en ganska dyr fisk så jag får leta vidare.
Men de lekte som sagt, jag kunde inte se något äggrör och undrar över det, hur kommer det sig? Dessutom fick min hona mer färg. Hon har varit helt grå tidigare men har nu ett blått skimmer, hanen är blå. Jag kanske har 2 hanar? Kan en hona "färga" lite så som hon gjort? Min hane har inga äggfläckar alls medan smin hona har massor. Jag är verkligen förvirrad gällande könen som ni ser :-)