osänkbar rot

#1 - 9 november 2004 16:45
Hej. köpte en rot som vägrar att sjunka. Har legat i vatten i 3 veckor samt jag har kokat den. Osänkbar. Vad gör man? ah
#2 - 9 november 2004 16:47
Antingen kan du montera en platta av något plastmaterial och sätta fast under roten och sen lägga sand på plattan eller så kan du borra hål i roten på ställen där hålen inte kommer att synas sen..

Annars är det bara att vänta, förr eller senare sjunker alla rötter..
#3 - 9 november 2004 17:11
En plastbit tex plexiglas med 2 hål tätt ... sedan borrar du ett hål genom roten sätter fast den med plaststrapps... lägger skivan under massa grus i karet och hoppas på det bästa :)
#4 - 9 november 2004 17:17
Min ena rot har legat i blöt i två (!) månader nu. Den flyter inte lika snabbt nu men den lär nog få ligga i blöt i ett halvår till om den ska sjunka. Jag har lagt stenar ovanpå bara...

MVH Max
#5 - 9 november 2004 18:18
En gång i tiden hade jag en urskalad "korkek-stam" (dvs bara barken) som jag sänkte med hjälp av sten, grus och skiffer som las inuti eller bands till korken bl a med hjälp av fisklina.
Den flöt givetvis några år senare när jag kapade linorna.
Men det visar att man kan sänka det mesta åtminstone temporärt.
#6 - 10 november 2004 06:31
Min största rot tog ungefär fyra månader innan den började sjunka.
#7 - 10 november 2004 06:51
Hej och välkommen till klubben! :D

Jag hade en rot på sjunkning cirka ett halvår. I början flöt den trots kokning etc. Då band jag fast lavastenar med buntband men den flöt ändå. Efter c:a två månader sjönk den och jag kunde ha den på botten men det var tvungen att vara sten fastknutet.

När halvåret hade gått var jag så less att jag köpte en ny, tyngre rot. Döm om min frustrering när denna också flöt, skam den som ger sig dock, den nya sjönk efter kokning och ett par timmar i jättevarmt vatten i badet :)

Däremot undrar jag om det är någon skillnad på rötter och rötter? Mangrove har jag haft större problem med att få att sjunka medans min mopani (stavas det så?) sjönk som en sten på en gång. Kan det ha något med densiteten att göra?
#8 - 10 november 2004 07:20
Om man köper rötterna till kilopris, köp den dyraste. Dvs den dyraste i förhållande till storleken, eftersom den rimligtvis inehåller mer vatten från början.
Kanske inte heller någon höjdare att köpa den där roten man spanat in ett halvår på hyllan i butiken. Den har ju hunnit torka ett tag.
#9 - 11 november 2004 00:34
Jag har en jätte rot som jag har kokat i omgångar ca 20 ggr, jag har haft den i frysen i 1 vecka för att sen koka igen men helt hopplöst... Jag borra fast den på en bit plexiglas som är större än roten och la den först i karet, sen öste jag sand på den som tyngd, så nu "peppar peppar" så ligger den still.

Jag böt plats på den för en månad sen och när jag tog upp den i karet så flöt den fortfarande...

Får man en sån rot så är det inte så mycket att välja på...

Lycka till!
#10 - 11 november 2004 07:33
Jag har 2 mindre bitar som är av samma material, de är lika gammla, de har legat torra lika länge, och den ena flyter fortfarande enfter en månad i akvariumet. Nu räcker det med en ca 350g sten för att hålla den nere, men jag vill ju slippa stenen. Nåja, den sjunker nog också med tiden (ska komma från mig som inte ger mig om jag så _VET_ att det är omöjligt... allt går *tycka*)

Annons