Oscar och P. synspilum ihop?

#1 - 24 januari 2013 14:42
Vi håller på att sätta upp ett nytt kar på föreningen åt två Oscar ciklider( http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=171&SOK=1 ) och en mindre sorts fisk som går med de, har inte namnet här...

Vi har ett annat akvarium som det går två stycken Paraneetroplus synspilum( http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=223 ) och det akvariet är dels fult som stryk och dels för litet åt de två invånarna(ca 400 liter bara).

Det nya akvariet är på 720 liter(200x60x60). Min fundering är hurvida synspilum cikliderna kan gå ihop med oscar cikliderna i detta? Utrymmesmässigt skulle det vara bekvämare för mig och bättre för fiskarna. Men min erfarenhet av synsiplum cikliderna är att de verkar ganska lättskrämda och froma av sig, Oscar cikliderna är medeltuffa. Skulle Oscar cikliderna kunna göra livet surt för synspilum cikliderna eller skulle de kunna samexistera.

Alla exemplaren är runt 30 cm var iaf så det är vuxna fiskar.

Jag har väldigt dålig koll på sötvattensfiskar öht själv. Det kommer bli ett elände att fixa bra inredning till de här fiskarna, de vill ju ha mjukt vatten så all min aquascaping kunskap som bygger på kalksten och cement kan ju kastas här :-) Jag får nog lära mig preparera grenar till "rötter"...
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 24 januari 2013 15:25
Egentligen så går det inte att säga i förväg och inte innan de börjar leka.
Jag har själv tidigare (många år sedan - men fiskarna fungerar säkert på samma sätt idag;)) haft bägge arterna (om än inte ihop) i ett 720 och de gick bra ihop med andra större ciklider ända tills de skulle börja leka - då var det kört:(
#3 - 24 januari 2013 16:17
Påfågeln, som är en sydamerikan, trivs väl bättre i lite lägre pH än synspilumen, som är en centralamerikan, men båda är nog rätt anpassningsbara, och funkar säkert i vattenvärden som inte är extrema åt nå´t håll.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 24 januari 2013 16:32
Animaniac skrev:
Påfågeln, som är en sydamerikan, trivs väl bättre i lite lägre pH än synspilumen, som är en centralamerikan, men båda är nog rätt anpassningsbara, och funkar säkert i vattenvärden som inte är extrema åt nå´t håll.

Håller med - bägge klarar sig utmärkt i ett vatten som har ett pH på 7-8
#5 - 24 januari 2013 18:32
Lekhumör vore spännande att se. Synspilum fiskarna har vi haft flera år nu, men de har aldrig visat några tendenser på att vara lek sugna. Även om de börjat se bra mycket piggare ut sedan vi tog tag och började ordna det lite bättre för de.

Underliga fiskar öht, de har varit otroligt lättskrämda och oroliga. De har fått många skador när de gjort paniksimningar när någon pillat på täckglasen eller liknande. Fast numera är de mycket mer fromma och vågar stå kvar och kika på en när man går förbi eller kikar in i karet. Men de verkar verkligen har ett stort behov att kunna gömma sig någonstans i karet, för det gör de ofta och gärna. Så sitter de där och chillar, innan fick de stå oroliga i ett hörn någonstans och hoppas att akvaristen inte skulle arbeta i närheten av de.

Problemet är att de är ju så höga att det är väldigt svårt att inreda ordentliga grottor till de. Men det måste gå lösa...

Jag tackar för svaren, hoppas det kommer fler med :-) Men det lutar åt att vi testar. Om det går bra så kommer de få det mycket bättre än de har det nu. 150x70x50(50 är höjden) känns inte alls tillräckligt åt dessa fiskar. De kan ju mest stå bara. De är på tok för klantiga för att ha mer avancerade inredningar...
#6 - 24 januari 2013 18:39
Är det ett par?
#7 - 24 januari 2013 19:08
Ja, jag tror det. Det är en hona och en hane(hanen har stor bula och är nära på en dm större) enligt min okulära inspektion, de har gått ihop i tre-fyra år nu och inte växt nämnvärt under den tiden någon av de. De ska ha varit tre från början men den tredje slog de två nuvarande ihjäl.

Om någon har ciklidbladets kalender från förra året så är just de här fiskarna fotade och representerade för en månad där. Eller så var det förr-förra året.
#8 - 24 januari 2013 19:42
Hmm, tog just ner förra årets kalender från väggen, kanske ska kolla där. Men har inget minne av några synspilum i den. Men även om det är en hane och en hona, så behöver de nog inte vara ett par, som trivs så bra ihop att de leker.
#9 - 25 januari 2013 15:50
Nu har jag kollat, Mars 2012 i NCS kalendern så är det en bild på den stora hanen av paret :-) Det kan mycket väl vara som du säger att de bara är vänner, inte mig emot. Jag vet inte vad jag skulle göra med en kul ungar om de överlevde...
#10 - 25 januari 2013 16:19
Tja, många butiker tar gärna in hemmaodlade fiskar :)

Annons