Oscar vill inte äta

#1 - 22 februari 2009 17:44
Jag beställde två påfågelciklider för några veckor sen och nu har jag äntligen fått hem dom. Men den ena vill inte äta. Den åt när den kom för fyra dagar sen men dom sista två dagarna har den inte varit intresserad alls av att ens komma och titta när jag matar.
Vad kan det vara för fel?
Den gömmer sig, mår den inte bra?

:confused:
#2 - 22 februari 2009 18:54
Påfågelciklider kan ha problem med matsmältningen om man matar med t.ex pellets, gör du det?

inga andra tecken på sjukdom?
#3 - 22 februari 2009 22:23
Jag gjorde när dom kom hem till mig, men nu är det lax som gäller men det vill han inte ha. Jag vet inte vad han fick i djuraffären.
Vad ska jag göra för att få honom bättre?
#4 - 22 februari 2009 22:36
Det är inte ovanligt att fiskar matvägrar när de kommer till ett nytt hem. Den kommer nog äta snart :)
#5 - 23 februari 2009 11:23
Johanski skrev:
Det är inte ovanligt att fiskar matvägrar när de kommer till ett nytt hem. Den kommer nog äta snart :)

Jag har haft mina två påfåglar i en månad nu och de var väldigt griniga och rädda av sig första veckan och ville inte ta maten.
Djuraffären hade matat med pellets så jag satsade på att inledningsvis ge dem det eftersom de var vana vid det. Undan för undan så blev de mer vana och då började jag med räkor, metmask, mjölmask osv och nu tigger de mat konstant.

Så ha tålamod och var försiktig och ge dem matro så kommer det nog.
#6 - 23 februari 2009 13:55
Man brukar väll säga att om inte fisken äter innan den dör är det nog fel på den. Och vad jag kommer ihåg när jag hade oscars så tog det ett tag innan dom började äta. Men en fisk klarar sig ganska länge innan den dör av svält.

Kan inte tänka mig en fisk som vägrar äta pga att den inte gillar sitt nya hem eller att den bara inte vill.
#7 - 23 februari 2009 19:02
Nu äter den igen, om än så lite.
Men den andra sätter i sig allt den ser, tuggade på en black molly när jag skulle mata nu ikväll. Jaja, lite svinn får man räkna med. Var ju ändå meningen att dom skulle ätas upp, men jag trodde inte att dom små skulle kunna få i sig en hel molly.
Guest
#8 - 23 februari 2009 19:22
Ja, man ska ju inte hålla dom me småfisk (allt under 8cm=småfisk) för då blir dom mat.
#9 - 23 februari 2009 22:26
Cikliderna är inte mer än 8-9 cm själva. Trodde dom skulle bli lite större innan dom tog så stora byta. Mollyn fick ju knappt plats i oscarn :)

Annons