Osmos och vanligt kranvatten

#1 - 22 januari 2006 10:48
Hejsan jag har en fråga
Kan fiskar anpassa eller vänja sej vid vanligt kranvatten när dom vuxit upp i osmosvatten
Har nämligen fått två stycken bolivianska fjärilsciklider som har stått stilla på samma ställe i 2 veckor nu...äter och inte och simmar inte nått allt.

Finns det någon som vet om de blir en totalt omställning för fiskar så, kommer dom att anpassa sej till mitt vatten

Önskar gärna svar för fiskarna är väldigt fina annars bara det att dom är rätt så tråkiga när dom mår som dom gör

Kan tillägga att jag har kollat alla värden i karet och dom är helt ok.

Mvh Peter
#2 - 22 januari 2006 12:53
Jag vet inte mycket om Bolivianska fjärilsciklider men om de kommer från osmosvatten kan de ha behövt en tillvänjning till kranvatten om ditt pH är är högt.
Jag tror att jag läst att de vill ha gömställen så de kanske är fiskar som gömmer sig.
Är de stimfiskar?
#3 - 22 januari 2006 13:12
kan fiskar leva i osmosvatten?
#4 - 22 januari 2006 15:10
Har de vuxit upp i osmosvatten? Och i sånna fall vilka vattenvärden (ph,kh)?
#5 - 22 januari 2006 15:14
[QUOTE=Danei]kan fiskar leva i osmosvatten?[/QUOTE]

ja fiskar kan leva i osmosvatten, har bara osmos i mitt saltvattenskar och ca 50% i mitt 650L rovfiskkar
#6 - 22 januari 2006 15:20
I ett saltkar har du knappast bara osmosvatten.
50% kan de flesta sötvattenfiskar leva i. I rent osmosvatten kan bara fåtalet arter leva och trivas.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 22 januari 2006 15:30
Som tropfrog skriver så har man definitivt inte bara osmosvatten i saltvattensakvarier - i så fall skulle de ju inte innehålla något salt:cool:
I saltvattnet tillsätter man ju både salt och en massa annat (som ingår i saltet man köper) så det är definitivt inte något rent osmosvatten.

Problemet med rent osmosvatten är ju att det inte har någon buffringsförmåga kvar vilket innebär att pH kommer att studsa upp och ner. Men visst - se till att ha ett kontinuerligt vattenbyte - 100% per dygn eller nåt sånt så skulle ju pH inte hinna förändra sig och man skulle kunna hålla en hel del arter i ett sådant vatten.
#8 - 22 januari 2006 15:35
Måste inte fiskarna ha lite salt i vattnet för att kunna leva?
#9 - 22 januari 2006 15:54
[quote=Kramfors]Jag vet inte mycket om Bolivianska fjärilsciklider men om de kommer från osmosvatten kan de ha behövt en tillvänjning till kranvatten om ditt pH är är högt.
Jag tror att jag läst att de vill ha gömställen så de kanske är fiskar som gömmer sig.
Är de stimfiskar?[/quote]

Det finns gott om gömställen och sån till dom, ja dom är uppvuxna i osmosvatten...
Det paret jag fick har levt tillsammans ensamma och fått massa yngel innan.

Mvh Peter
#10 - 22 januari 2006 18:16
Det är ingen fara att hålla fiskar uppfödda i (mestadels) osmosvatten i kranvatten. Du behöver inte ens vänja in dem långsamt, vanlig koppning duger. Åt andra hållet, däremot, behövs långsam invänjning.
#11 - 22 januari 2006 18:51
[quote=Azur]Det är ingen fara att hålla fiskar uppfödda i (mestadels) osmosvatten i kranvatten. Du behöver inte ens vänja in dem långsamt, vanlig koppning duger. Åt andra hållet, däremot, behövs långsam invänjning.[/quote]

Dom är koppade för två veckor sen
Vad jag undrade var om det är någon omställning för dom när dom beteer sej som dom gör....

Mvh Peter
#12 - 22 januari 2006 22:43
Det låter mest som om de är rädda - alla eventuella omställningsproblem är över sen länge.
Du har inte nån stor stygg annan ciklid i akvariet? Ta bort den i såna fall. Har du några tetror eller annan stimfisk? Köp in ett gäng annars. Växter, gärna flytväxter? Gömställen?
#13 - 23 januari 2006 00:02
kan det inte vara sa att det ar tva hanar som surar over revir.... ?? antar att de borde ata iaf....
Bilagor:
#14 - 23 januari 2006 05:59
[quote=Azur]Det låter mest som om de är rädda - alla eventuella omställningsproblem är över sen länge.
Du har inte nån stor stygg annan ciklid i akvariet? Ta bort den i såna fall. Har du några tetror eller annan stimfisk? Köp in ett gäng annars. Växter, gärna flytväxter? Gömställen?[/quote]

Det finns inget som är speciellt stygg, alla simmar och gör sitt och bryr sej knapps om varandra
Det finns ca 20 neontetror i karet som simmar runt och fyller ut lite
Mycket växter, tjockt med hornsäv och annat, stora röter så gömställen finns det

Mvh Peter
#15 - 23 januari 2006 06:00
[quote=sussia]kan det inte vara sa att det ar tva hanar som surar over revir.... ?? antar att de borde ata iaf....[/quote]

Nej Bolivianerna var rädda i två veckor innan den nya fjärilsciklidhanen kom, dom visar ingen som helst intresse för varandra..

Ja jag tycker med att dom borde bli hungriga någon gång !

mvh Peter

Annons