Otillräcklig belysning... alternativ?!

#1 - 29 maj 2010 21:31
Ja! Jag har nyligen dragit igång ett litet 60-liters kar... och allt följde med! Även ett krassligt heltäckande lock, med ett sketet 15 W T8, ett Gro lux(fiskarna ser sådär lagomt intressanta ut för tillfället... allt är mest grönt...)!

Jag börjar ledsna rätt rejält på detta ensamma rör (lyser inte upp hela karet som jag hade velat), och tänkte sedermera konstruera en egen ljusramp (och hylla, att ställa diverse småsaker, som inte får plats på barbordet, där det står). Eftersom det är såpass litet, så har jag ingen som helst lust med att slänga ut multimega mycket pengar på att skaffa några högtrycks lampor, eller metallhalogen... eller något annat svindyrt.

Tänkte även omformatera det till att bli en öppen tank, med en hylla ovanför.

Nu till frågan... eller ja, tanken kanske:
Tänkte skruva ihop en hylla som matchar bordet (för detta kar, kommer nog för all framtid att få stå på detta bord), att sätta ovanför, och ha två (eller tre, beroende på vilken slags armatur, jag kan finna) stycken 60 cm, 18W rör i. Men tänkte även på om det ens är någon idé att ens fundera på att klämma dit vanliga takspottar (hur jag än letar, så hittar jag inga kelvin-tal på dessa "vanliga" halogenspottar). Hur pass lämpliga är dessa som belysning till ett akvarium?! Det är frågan... efter en mycket lång och snirklig "frågeställning"![:o]

(Har tidigare, aldrig lyckats med att få växterna att trivas och frodas, på grund av otillräckligt ljus)
#3 - 29 maj 2010 21:51
Vilken smart grej!
#4 - 29 maj 2010 21:52
Johanski skrev:

HAHAHA! Nu ska vi inte vara såna! Det där är säkert bara en bråkdel av vad jag hade planerat att skruva ihop!! Men å andra sidan så gillar jag att sysselsätta mig med saker och ting också... och vad jag kan se, så finns det inte direkt några "förvaringsmöjligheter" på den ljusrampen, höhö...:D
#5 - 29 maj 2010 21:56
Du skrev att du skulle göra om den till en öppen tank och 2x24W T5 med bra trifosfor är mer än du kommer att behöva om du inte ska köra trycksatt CO2 och växtakvarie!
#6 - 29 maj 2010 22:00
Ingen CO2, här inte, så seriöst tänker jag inte ta det... inte än! Men det kommer väl någon gång i framtiden... antar jag!

Syftet med det hela skulle vara att få växterna att åtminstone leva LITE längre än två-tre månader... innan de tappar färg, och form totalt, och dör! (Har tidigare inte vågar ge mig in på annat än extremt grovbladiga växter... för det har varit det enda som överlevt i mina händer...)

Och för att få en bättre balans på färgen på fiskarna... så att de inte ser alltför gröna och hiskeliga ut.
#7 - 29 maj 2010 22:37
Om det kommer i framtiden så är det lika bra att köpa ljuset så det räcker till! 2x24W över ett 60L kommer inte bli något problem utan co2 heller.

Skaffa även PMDD. http://www.haack.se/pmdd
#8 - 29 maj 2010 22:54
JAHA! Förlåt! Jag var otydlig där! Jag hade inte tänkt ge mig in på någon CO2 tillförsel till ett sånt litet akvarium! Lite större vill jag ändå ha, ska det vara, så ska det vara rejält också! Blir grymt mycket snyggare med ett större växtkar (med något enstaka litet stim med något färglatt...).

Egentligen är jag av uppfattningen att detta är på tok för litet (men min lägenhet är desto mindre, och jag måste själv få plats... med två katter... och en hund...).

Verkar dock ha beslutat mig för att försöka bygga en egen ramp-hylla. Problemet är bara att jag verkar bara hitta armaturer som klarar ... ja, vad de nu än klarar... inte är det då 21W 60 cm T5, som jag beslutat mig för att införskaffa mig!

(tänker i skrift...) ... nä! Jag har kommit fram till en lösning! Det ska gå, det är inte omöjligt! (Då det kommer att vara en rätt bra glipa mellan ramp-hylla, så är jag inte orolig för fukt)... JAHA! Förlåt! Jag var otydlig där! Jag hade inte tänkt ge mig in på någon CO2 tillförsel till ett sånt litet akvarium! Lite större vill jag ändå ha, ska det vara, så ska det vara rejält också! Blir grymt mycket snyggare med ett större växtkar (med något enstaka litet stim med något färglatt...).

Egentligen är jag av uppfattningen att detta är på tok för litet (men min lägenhet är desto mindre, och jag måste själv få plats... med två katter... och en hund...).

Verkar dock ha beslutat mig för att försöka bygga en egen ramp-hylla. Problemet är bara att jag verkar bara hitta armaturer som klarar ... ja, vad de nu än klarar... inte är det då 21W 60 cm T5, som jag beslutat mig för att införskaffa mig!

(tänker i skrift...) ... nä! Jag har kommit fram till en lösning! Det ska gå, det är inte omöjligt! (Då det kommer att vara en rätt bra glipa mellan ramp-hylla, så är jag inte orolig för fukt i eleriet...)... http://www.pwss.se/product.php?productid=6318&cat=999&page=1 En sådan att skruva fast i en, ja, ekplatta (som ska vara löstagbar från väggfästena, och sen lär jag ju pressa upp reflektorer också (antar att det skulle gå åt skogen med vanliga speglar...)... och en sarg runt, så jag slipper se skiten...

Varför kollade jag inte på den där sidan redan från början... då hade jag ju sluppit sitta här och mjäka en massa trök, och tvinga andra, halvt ointresserade stackars människor, att kommentera och ha sig...;):p:d:confused::)
#9 - 29 maj 2010 23:01
Nu... till något som INTE är min starka sida... vilka rör ska jag pressa dit, för att både främja fiskarnas färger, samt växternas "krav"... JO! Jag ska pressa dit en moonlightlampa också! Så jag har något att glo på när jag inte kan sova om nätterna...
#10 - 30 maj 2010 08:46
Jag kapar tråden lite.. Har ett 300 liters akvarie, med 2 lysrör på 30 W styck..Räcker det till? Tycker det känns lite lite?
#11 - 30 maj 2010 10:54
Räckler till vaddå? Specificera, T5? Grolux Reflektorer? Vem tycker Vad känns för lite?

Ska du kapa så får du tuillföra någonting eller sitta med samma uppställning eller fråga som trådskaparen annars är du bara lat!
#12 - 30 maj 2010 10:55
Räckler till vaddå? Specificera, T5? Grolux Reflektorer? Vem tycker Vad känns för lite?

Ska du kapa så får du allt tillföra någonting extra eller sitta med exakt samma uppställning eller fråga som trådskaparen annars är du bara lat!
#13 - 30 maj 2010 14:40
Strunt samma!
Men var inne på en sida som sade jag borde ha 0,55 watt per liter vatten. Har jag inte ränkat fel borde det vara ca 165 watt. Innebär det att mina lysrör är så sjukt mkt försvaga? Alltså typ 100 watt försvaga? Eller fattade jag fel? Mina lysrörsramper är som den här;
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/lysroersramp-alu-110-cm-p-868?osCsid=0636dfe0b78c64ccbdd2a6243152536e.
Är ju en viss skillnad på hur mkt lyse det behövs i ett 60 liters, jämfört med ett 60 liters? Går man på W per liter bör det ju iof vara detsamma? Inte min grej det här med känner jag.. Men jag försöker lära mig.
Det ena lysröret var aqua-relle, det andra hittade jag ingen text på. Inga reflektorer, bara två vanliga enkla lysrörsramper, som är aningens kortare än akvariet.
Om man få har ett 60 liters, och ska ha 0,55 W per liters, så bör man alltså ha 33 W lysrör? Då är TS i princip hälften så starkt som krävs? Fast T8 är ju effektivare än T5. Eller har jag blandat ihop det? Står det på lysröret om det är T8 eller T5?

Att jag häner på redan existerade trådar är för att det känns jäkligt onödigt att starta en ny tråd med en troligtvis enkel frågeställning för de som kan. Men Ignorera bara frågan om det stör. Åter till Ts senaste fråga:

Nu... till något som INTE är min starka sida... vilka rör ska jag pressa dit, för att både främja fiskarnas färger, samt växternas "krav"... JO! Jag ska pressa dit en moonlightlampa också! Så jag har något att glo på när jag inte kan sova om nätterna...
#14 - 31 maj 2010 23:50
Jag kapar tråden lite.. Har ett 300 liters akvarie, med 2 lysrör på 30 W styck..Räcker det till? Tycker det känns lite lite?

NEJ! Jag är inte tillräckligt insatt i vad som är tillräckligt, eller inte, angående belysning! Men min uppfattning är att med de gamla (jösses vad det är mycket som händer när man håller sig inaktiv inom denna hobby) T8-rören, så var måttet cirka 1W per liter... med T5 så verkar det vara cirka 1/3 av detta... RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL!!!!!

Det beror väl helt och hållet på vad du ska hålla i akvariet... vissa fiskar är, och förblir, ljusskygga, och vill inte ha så mycket, andra, bryr sig inte... de flesta bryr sig inte ett dugg! Däremot växter! Ja, i så fall så kan du glömma allt som har med "ordinarie" lysrörsanläggningar (1 eller 2 rör), det är sällan tillräckligt! Av min "lilla" (vad kan det vara... 8 år...) erfarenhet, så är två rör á 30W inte tillräckligt för att ens driva upp vallisar i ett 250 liters kar (visserligen förökar de sig som fasen, men de blir sällan mer än 1 dm höga... inte så snyggt i ett kar med höjden 45 cm, då de kan bli rätt långa, om de får rätt förutsättningar!)
#15 - 31 maj 2010 23:53
Johanski skrev:
Om det kommer i framtiden så är det lika bra att köpa ljuset så det räcker till! 2x24W över ett 60L kommer inte bli något problem utan co2 heller.

Skaffa även PMDD. http://www.haack.se/pmdd

Jag har tänkt över det hela, och jag kommer nog, så småningom att konvertera detta lilla till ett uppdrivningskar av växter (och en, en eller ett par enstaka labyrintfisk, som inte lär bry sig så mycket om CO2 är tillsatt eller inte), så jag har något att ta växter ifrån! Fasen... jag planerar alldeles för bra nu för tiden!!! Växter rör sig inte direkt (har ett 250-liter stationerat, tills jag skaffat större boende... och då ska det bli ordning på detta, måntro!!)
#16 - 31 maj 2010 23:57

... eller ja... det beror väl på vad du har i karet... för den delen... är det bara fiskar, så är det säkert tillräckligt, är det växter... välkommen in i en totalt annan värld...
#17 - 2 juni 2010 16:55
... finns ju bilbelysning med 10.000 Kelvin... de kostar inte alltför mycket, går det inte att damma upp såna?! Reflektorer går att få tag på från bilskrotar... liksom...
#18 - 3 juni 2010 05:56
Jadu, undrar om nån provat bilbelysning?
#19 - 4 juni 2010 20:10
Jag har aldrig hört om detta, men jag måste fasen nästan prova! Åtminstone som ett försök, till hur det skulle kunna te sig! Undrar om det inte finns ännu ljusare lampor att smälla in! Ska undersöka saken lite mer, bara för att se vad jag kommer fram till för resultat! Om det är möjligt, så ska jag fasen prova!
#20 - 4 juni 2010 20:56
Här sitter jag, och försöker hitta "alternativa" ljuskällor till akvarier, vilket är tämligen... hopplöst! Speciellt då jag inte förstår mig på vad alla enheter står för. Förutom att Kelvin, som står för färgtemperatur... och att cd är candela, som är (enligt wikipedia) är en "monokromatisk elektromagnetisk strålning" (vilket säger mig, absolut INGENTING!), samt att 1 lumen är 1 candela X 1 steridian (VILKET INTE HELLER SÄGER MIG ETT... NÅGOT!)... GAH! Måste jag lära mig ellära för att kunna förstå ett smack av vad som står!

Hade tänkt göra en egen ljuskälla, med alternativ belysning, alltså, inte ljusrör (eller ja, en kompletterande ljuskälla till lysrör)... eller springer jag över ån efter vatten nu?! Känns som att jag gör det, faktiskt...
#21 - 6 juni 2010 17:29
Nej, det verkar verkligen vara en DJUNGEL! Och du kan mer äm jag, men NU vet jag vad kelvin är!*ler*
#22 - 6 juni 2010 20:59
[xx(][xx(] säger jag om belysning!
#23 - 6 juni 2010 22:30
BalleValle skrev:
Här sitter jag, och försöker hitta "alternativa" ljuskällor till akvarier, vilket är tämligen... hopplöst! Speciellt då jag inte förstår mig på vad alla enheter står för. Förutom att Kelvin, som står för färgtemperatur... och att cd är candela, som är (enligt wikipedia) är en "monokromatisk elektromagnetisk strålning" (vilket säger mig, absolut INGENTING!), samt att 1 lumen är 1 candela X 1 steridian (VILKET INTE HELLER SÄGER MIG ETT... NÅGOT!)... GAH! Måste jag lära mig ellära för att kunna förstå ett smack av vad som står!

Hade tänkt göra en egen ljuskälla, med alternativ belysning, alltså, inte ljusrör (eller ja, en kompletterande ljuskälla till lysrör)... eller springer jag över ån efter vatten nu?! Känns som att jag gör det, faktiskt...

Duuu, jag skulle nog ta en kurs i fysik istället för ellära. ;)

Defdac har sumerat allt så enkelt man kan göra det; http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=87&site=1
Fantastisk guide defdac, impad!

Annars så har du bara 3w under mitt 60l och växterna mår riktigt bra än så länge utan gödning eller extra ljus. Köpte mig dock en reflektor och ska antagligen i och med det börja göda det karet också. Både rotalan och aromgälörten har växt och blivit röda upptill, inte så pjåkigt alltså. Dock kör jag med ett sprilland nytt Aquarelle-rör men de finns fortfarande (Philips har slutat med dem) som 15w på alla Djurmagazinet jag besökt. Köp på deg minst två om du hittar!
#24 - 6 juni 2010 23:07
Amäh... asså... ÅH!!!!! Asså... GAH!!!!! Asså... NEJ! Det är inte okej! VARFÖR ska alla andra lyckas få sina växter och fiskar att trivas och frodas! Jag kan inte ens föda upp guppys (alla guppar som kommer till mig, blir akut sterila, och vägrar fortplanta sig... sen lämnar jag över dessa till någon kompis, tre dagar senare simmar det runt 150 yngel...) och bland växter, kan jag inte ens få, nä! Inte en enda planta! De enda plantor jag lyckats få att "trivas"... det vill säga inte dö efter tre dagar, är anubias! ... känns som att jag håller på med helt fel hobby... *gråter frenetiskt*
#25 - 8 juni 2010 16:54
Duuu, jag skulle nog ta en kurs i fysik istället för ellära. ;)

Defdac har sumerat allt så enkelt man kan göra det; http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=87&site=1

Fantastisk guide defdac, impad!

Annars så har du bara 3w under mitt 60l och växterna mår riktigt bra än så länge utan gödning eller extra ljus. Köpte mig dock en reflektor och ska antagligen i och med det börja göda det karet också. Både rotalan och aromgälörten har växt och blivit röda upptill, inte så pjåkigt alltså. Dock kör jag med ett sprilland nytt Aquarelle-rör men de finns fortfarande (Philips har slutat med dem) som 15w på alla Djurmagazinet jag besökt. Köp på deg minst två om du hittar!

En sak har jag lärt mig genom åren, det är att ALLTID ha ett extra rör hemma! Visserligen slängde jag ur "Daylight" röret som följde med, och stoppade dit ett grolux istället... blev mycket bättre ljusharmoni på både fiskar och rosenkvartsen (innan var allt bara grönt och trist, nu syns det faktiskt att det är rosa stenar... och inte vita!)
#26 - 8 juni 2010 22:06
Insåg klockan var för mkt för att läsa igenom den där guiden, får göra det imorrn!
#27 - 9 juni 2010 20:09
Jag försökte... efter halva, så tappade jag bort mig, och slet allt hår av skallen... bör nog inte hålla på med detta!! Hahaha
#28 - 9 juni 2010 20:43
Haha, då kanske det inte bara var så att klockan var mkt, det var faktiskt kanske aningens krångligt oxå?!
#29 - 9 juni 2010 21:00
Nä, jag är rädd för att jag måste instämma med detta!! Men, men!!! På't igen!!
Bilagor:
#30 - 9 juni 2010 21:42
Haha, gav jag er för tuff läxa? :p
Nej, det är krångligt till en början men när man förstår grunderna så släpper allt!
#31 - 9 juni 2010 21:51
JA! Nejdå, det ska gå in... så småningom... förstår nästan allt... tills det radas upp en massa exempel på PUR... men "nm"... vad står det för?! Nanometer?! Newton meter?! Låter väldigt konstigt om det är Newton meter... liksom, "vilken vridstyrka har röret!?" :-S ... eller är jag alldeles för dum för mitt eget bästa?!
#32 - 9 juni 2010 21:54
Du är för smart för ditt eget bästa och borde stannat vid nanometer. ;)
Helt enkelt längden på ljusvågorna.
#33 - 9 juni 2010 21:56
... men... asså... PUR-värdet är ju liksom tämligen meningslöst, då det finns en massa andra parametrar som måste räknas in! Eller ja, det går väl egentligen inte att göra det, då vattnet sällan är av samma transparens i alla akvarium. Samt hur långt under ytan en växt befinner sig. Har fått för mig att det sållas bort en himla massa ljus i vatten! Och är det det minsta grumligt, så försvinner det ännu mer! Dessutom är inte alltid luften ren heller... åh... varför kan allt inte bara vara på ett sätt... allt standardiserat, liksom!! Måste det finnas variabler, och annat krafs som gör oss människor olyckliga!!

Hade inte det allra bästa varit, om man kunde skicka upp en gigantisk optisk fiberkabel i omlopp runt jorden, som kunde ta upp solljuset, och sen skicka ner till alla oss akvarieägare! Så slipper vi hålla på med dessa förbannade lysrör, som ingen blir klok av!!
#34 - 9 juni 2010 21:58
Du är för smart för ditt eget bästa och borde stannat vid nanometer. ;)

Helt enkelt längden på ljusvågorna.

HAHAHAHAHAHA, jadu!! Inte lätt det här inte[:-93]
#35 - 9 juni 2010 22:14
PUR säger hur mycket av ljuset från ljuskällan som är tillgängligt för växterna, övrigt ljus är tämligen värdelöst ur den synpunkten. Kort och gott hur effektiv ljuskällan är. Det är ju inte så spännande att pumpa 90w "värdelöst" ljus. PUR är med andra ord det bästa värdet på effektivitet ur växtsynpunkt och därmed också extremt viktigt.

Sedan stämmer. precis som du säger. det att det finns mängder av andra parametrar där vattennivån nog är den viktigaste.

För att summera allt gäller det att pumpa ut så många watt som möjligt genom en källa med så bra PUR som möjligt och inte minst att ha reflektorer för att inte slösa ljuset som pekar bort från karet.
#36 - 9 juni 2010 22:23
PUR säger hur mycket av ljuset från ljuskällan som är tillgängligt för växterna, övrigt ljus är tämligen värdelöst ur den synpunkten. Kort och gott hur effektiv ljuskällan är. Det är ju inte så spännande att pumpa 90w "värdelöst" ljus. PUR är med andra ord det bästa värdet på effektivitet ur växtsynpunkt och därmed också extremt viktigt.

Sedan stämmer. precis som du säger. det att det finns mängder av andra parametrar där vattennivån nog är den viktigaste.

För att summera allt gäller det att pumpa ut så många watt som möjligt genom en källa med så bra PUR som möjligt och inte minst att ha reflektorer för att inte slösa ljuset som pekar bort från karet.

Imponerande nog, så hade jag ett hum om vad PUR innaborde... innebar... inneburde... inneburit... innebörade?!:confused: Men samtidigt så vill jag ju också veta hur mycket av detta PUR som försvinner för varje cm vatten som finns... det lär ju krävas bra mycket mer ... nu ska vi se om jag fattat det hela rätt... watt och lumens för att det ska kunna nå ner till "bottenlevande" växter i höga kar!

Var går maxgränsen av vattenpelare, från plantans mitt, till ljuskällan. En lågväxande cryptocoryne, lär inte ha samma ljusbetingelser i ett någorlunda högt kar, som en svärdsplanta!

Det allra bästa hade ju varit om man tog bort allt vatten... och istället hade... går det inte att... asså... det finns en... *slår sig själv på kinden för att inte flippa ur totalt i totalt icke relativa tankar*

Uppenbarelse: det är baskenimig svårare att hålla liv i växterna än att hålla liv i fiskarna!!
#37 - 9 juni 2010 22:38
PUR-värdet är detsamma oavsett var det lyser, tänk dig det som en slags profil på ljuset. Du har sedan rätt i att ju högre vattenpelaren över växtens blad är desto mer lumen krävs det (eller om man räknar med PUR så tar du bara watt istället) för att ljuset ska bli tillräckligt kraftigt där nere.
Röda växter blir oftast bara röda i topparna och tappar bladen nertill då det upptill är tillräckligt ljus men det tappar så mycket i intensitet för varje centimeter att det nere vid botten inte ens lönar sig att ha bladen kvar.
För att lösa detta måste man pumpa ut tillräckligt många watt med bra PUR och kanske det dubbla om man kör på en ljuskälla med dåligt PUR. Helt enkelt går det åt mer effekt (watt) om man har en dålig ljuskälla.
Man får heller inte glömma att mycket ljus kräver mer kol, kväve, fosfat och mikronäring vilket måste tillgodoses.
#38 - 9 juni 2010 23:04
PUR-värdet är detsamma oavsett var det lyser, tänk dig det som en slags profil på ljuset. Du har sedan rätt i att ju högre vattenpelaren över växtens blad är desto mer lumen krävs det (eller om man räknar med PUR så tar du bara watt istället) för att ljuset ska bli tillräckligt kraftigt där nere.

Röda växter blir oftast bara röda i topparna och tappar bladen nertill då det upptill är tillräckligt ljus men det tappar så mycket i intensitet för varje centimeter att det nere vid botten inte ens lönar sig att ha bladen kvar.

För att lösa detta måste man pumpa ut tillräckligt många watt med bra PUR och kanske det dubbla om man kör på en ljuskälla med dåligt PUR. Helt enkelt går det åt mer effekt (watt) om man har en dålig ljuskälla.

Man får heller inte glömma att mycket ljus kräver mer kol, kväve, fosfat och mikronäring vilket måste tillgodoses.

Vattenkemi är enkelt i jämförelse med detta!!! Fotosyntesen också (samt cellandning)... men detta... det ska gå, det är inte omöjligt!! :)

(har ludwigia själv... den rosa/röda varianten... och varje dag jag vaknar och tittar till karet från sängen, ser jag att det flyter runt små fiskliknande, saker. Med skräck om att hela kardinalstimmet dött, så går jag och kollar, och inser att det "bara" är ludwigiorna som protesterar!!)

Så alltså, om jag dammar på med riktigt bra ljus, så det står härliga till... så måste jag alltså då börja med att "utfodra" växterna också... men herrejösses!! Jag har problem nog med att göda fiskarna med annat än flingor... nu ska jag behöva (när jag fått tag på bättre ljus) göda växterna också!! Jaja, det är faktiskt växterna som gör akvariet estetiskt tilltalande så... bara att bita i det sura äpplet!!

Watt... (är inte det den energi som krävs för att höja temperaturen på en cl vatten, en grad... eller är det kalorier jag tänker på nu?!)... det är väl den... här har vi ett problem, där något är så väl inarbetat, så alla vet vad det betyder, och innebär... men som inte många kan förklara!! Watt, är inte det ett slags mått på dels energiförbrukning, samt styrka av något som drivs av elektricitet.
Lumen är ett mått på ljuset styrka.
Kelvin är ett mått på färgtemperatur (ju lägre, desto "varmare")
PUR, är det värdet på det ljus som en växt kan tillgodogöra sig från en artificiell ljuskälla, för att fotosyntesen ska kunna ske.

Alltså, (wtf... det sitter i huvudet och snurrar runt, men jag kan inte få fram något begripligt som utomstående skulle förstå)...

Eller är jag helt ute och cyklar på hal havsis?!
#39 - 9 juni 2010 23:19
Du anar inte hur mycket du har förstått, en stor del av Fysik A och B på någon kväll är inte dåligt. ;)

"Watt, med symbolen W, är härledd SI-enhet för den fysikaliska storheten effekt. Den betecknas även J/s (joule per sekund)."
Watt är hur mycket "energi per sekund" som förbrukas och med PUR ser du hur effektiv ljuskällan är för ge växterna något användbart utav den förbrukade energin. Överflödet består till viss del av fel spektrum men först och främst av spillvärme.

Lumen kan du strunta i om du har PUR-värdet då det redan är inräknat, då gäller bara antal watt. Antal watt som krävs då är beroende på växter, vattennivå etc.

Kelvin är en smaksak, vissa vill ha dagsljus medan andra vill ha ett blåttljus.
#40 - 9 juni 2010 23:32
HA! Värsta coolt ju, höhö! (Jag kanske inte är så dum som jag först trodde)

För att förstå Watt, så måste jag också förstå vad joule per sekund innebär. Wikipedia i all ära, men det är lite väl överkvalificerat språk, för en vanlig Svensson som mig, ibland... oftast!

Nåväl, joule kanske inte är riktigt så relevant för detta, så jag hoppar nog gärna över detta moment :p

Jaja, du får ha ett stort tack för att du lagt ner tid och energi, för att få en obildad person att nästan förstå sig på vad en planta i ett akvarium behöver för slags ljus! Borde det inte stå på varje växt artbeskrivning, vilket PUR-värde ljuskällan bör ha... det skulle underlätta en massa, för den som är smått nybörjare på det hela...

Ska nog ta och bege mig in i en ny genrer av denna hobby, och låta fiskarna komma i andra hand! Så grymt mycket vackrare att titta in i ett akvarium med frodiga växter (så har jag i alla fall något att titta på, till skillnad från vad jag har nu!!)
#41 - 9 juni 2010 23:47
Att verkligen förstå joule och energi i sig är inte så lätt så du kah stanna vid att 1Watt = 1Joule "förbrukas" (egentligen transporteras/omvandlas) varje sekund.

Anledningen till varför man inte skriver ljuskravet som PUR är just för att effekten av ett PUR-värde är relativt (beroende) av hur många watt (energi som förbrukas). Med andra ord (förenklat) ger en ljuskälla med halva effektiviteten (PUR) lika mycket ljus åt växterna bara den är dubbelt så kraftfull (watt).
Dock så protesterar framförallt elräkningen mot att satsa på kräm framför effektivitet. :p
Att man med ett dåligt PUR och mängder av watt skapar mängder överflödig värme är heller inte så hett. *hoho*

PUR kan kompenseras med mängder av watt men det är en dålig väg att gå. Alla blir mycket gladare med bra PUR och så många watt som växterna klarar av att ta upp med näringen som finns och tillförs.
#42 - 9 juni 2010 23:52
Glada växter ger glada fiskar så det är inget antingen eller. :D

Man skulle ha trycksatt CO2 och en redig metallhalogenbelysning tillsammans med min PMDD gödning, DÅ skulle man kunna få en lika imponerande tillväxt som folket på Plantswap har!
#43 - 17 juni 2010 22:16
Glada växter ger glada fiskar så det är inget antingen eller. :D

Man skulle ha trycksatt CO2 och en redig metallhalogenbelysning tillsammans med min PMDD gödning, DÅ skulle man kunna få en lika imponerande tillväxt som folket på Plantswap har!

(Här har jag varit borta en liten vecka... och hela alltihop har ändrats...)

DET BLIR JU SÅ DYRT!!!!!!:mad: Visserligen så lär det bli tämligen enkelt att släcka en brand i huset (slå till behållaren med en slägga, så den exploderar), men... tror nog inte att man själv mår så bra efteråt!!

(Verkar, för övrigt, som att mina växter börjat växa ganska ordentligt, numer... nåväl, fortfarande inget ljus längts ut i kanterna, och det skulle ha behövts ett till rör, med en annan färg... eller två)
#44 - 17 juni 2010 22:41
BalleValle skrev:
(Här har jag varit borta en liten vecka... och hela alltihop har ändrats...)

DET BLIR JU SÅ DYRT!!!!!!:mad: Visserligen så lär det bli tämligen enkelt att släcka en brand i huset (slå till behållaren med en slägga, så den exploderar), men... tror nog inte att man själv mår så bra efteråt!!

(Verkar, för övrigt, som att mina växter börjat växa ganska ordentligt, numer... nåväl, fortfarande inget ljus längts ut i kanterna, och det skulle ha behövts ett till rör, med en annan färg... eller två)

Money money money... Alltid dessa pangar.... :(

Visst är det drygt med ett rör? Alla växter vill växka in mot mitten istället för rakt upp i mitt 60l, inte så kul. Nu har mina växter där halvdött och flera bara ruttnat bort. Jag visste att jag borde kört pmdd från början men förhoppningsvis är det inte försent.
#45 - 17 juni 2010 23:28
Money money money... Alltid dessa pangar.... :(

Visst är det drygt med ett rör? Alla växter vill växka in mot mitten istället för rakt upp i mitt 60l, inte så kul. Nu har mina växter där halvdött och flera bara ruttnat bort. Jag visste att jag borde kört pmdd från början men förhoppningsvis är det inte försent.

Ja, verkligen!! Alltid alla dessa pengar!!

Med ett rör, får man antingen välja mellan det ena eller det andra, för det går inte att få både och! Nej, nej! Helst skulle man haft tre rör! För att täcka upp hela spektrat! Men nej! Det tycker inte tillverkarna... eller ja, det är väl konsumenten som valt att handla detta... skäms på oss! Att vi inte förstår bättre...

Annons