Otocinclus

#1 - 5 september 2006 11:35
Är denna mal ovanlig ellernåt? Har letat i många akvariebutiker, men har inte funnit nån. Skulle gärna vilja ha en till mitt lilla kar, men var finns de?
#2 - 5 september 2006 11:58
Du får nog beställa. Men en del affärer har den faktiskt.
Anledningen till att inte fler har den är, som de sagt till mig, att den är så känslig.

Köp inte bara en, den vill ha sällskap!
#3 - 5 september 2006 12:55
Den är mycket riktigt mycket känslig - det är bland de svårare malar man kan ge sig på pga att den är så kinkig i maten. Det är dessutom en stimfisk som blir skygg om den hålls ensam. Egentligen passar de bäst i stora växtakvarier, där de kan hitta tillräckligt med alger & ruttnande vegetation. I små akvarier skulle jag nog snarare rekommendera en ancistrus, och i riktigt små akvarier är nog räkor & snäckor det som gäller.
#4 - 5 september 2006 15:26
Jag har precis kommit hem med två till otosar som jag håller på att koppa in! :)

Jag har två just nu i mitt 220-liters. Dom har jag haft i snart ett år.
Sedan har jag köpt några som dött rätt snart... :( Vet inte varför.

Hoppas dessa kommer att trivas. Dom är så söta!

Nu har jag fyra stycken!
#5 - 6 september 2006 08:57
Hmm ok, känsliga fiskar har jag fått nog av.
Gör pansarmalar nån nytta kanske?
#6 - 6 september 2006 09:04
Daniel_N skrev:
Hmm ok, känsliga fiskar har jag fått nog av.

Gör pansarmalar nån nytta kanske?

Javisst, fast inte samma nytta. Pansarmalar käkar inte alger utan mat på bottnen.
Men varför måste just malarna vara nyttiga?
#7 - 7 september 2006 10:15
Tja, finns det nån annan fisk som äter tofsalger? :)
#8 - 7 september 2006 10:15
Jag tror inte otosar äter tofsalger...
Däremot har jag hört att amanoräkor ska göra det.
#9 - 7 september 2006 10:37
Vad menas med tofsalger? Om vi pratar små grönsvarta till sjukligt grågröna "rakborstar" som mest växer på andra växter, så äter endast siamesisk algätare sånt.
Här är en bild på ett väldigt svårt fall av den typen av alger:
http://www.otocinclus.com/articles/graphics/blackbrush.jpg
#10 - 7 september 2006 11:37
Azur skrev:
Vad menas med tofsalger? Om vi pratar små grönsvarta till sjukligt grågröna "rakborstar" som mest växer på andra växter, så äter endast siamesisk algätare sånt.

Här är en bild på ett väldigt svårt fall av den typen av alger:

http://www.otocinclus.com/articles/graphics/blackbrush.jpg

Huvva vilken skräckbild! håller helt med dig den enda mal som äter av dessa alger är siameserna

mvh erik l
#11 - 7 september 2006 12:17
Förr när jag hade sällskapsakvarier så hade jag Otocinculsar, och jag fick aldrig intrycket av att dom skulle vara känsliga på ngt vis, mina åt, växte & frodades. Otocinclus är en mycket trevlig liten mal som inte gör mycket väsen av sig. Det är i alla fall min erfarenhet av dessa småmalar.

Hälsningar Anneth
#12 - 7 september 2006 12:50
Azur skrev:

Vad jag har hört så äter även Apareiodon affinis tofsalger. Fast både apareiodon och siamensis blir ganska stora och är därför inte lämpliga för mindre akvarier. Apareiodon affinis är dessutom en utpräglad stimfisk. Men även siamensis vill vara några stycken.

Jag vet inte om pitbull plecos (parotocinclus jumbo/LDA25) äter tofsalger, men de är nog mindre känsliga än otocinclus. Annars är algätande räkor ett bra alternativ.

Bästa sättet att bli av med tofsalger är nog att minska på vattenbytena och det diskuteras även att det hjälper att fylla på med nytt vatten efter det att belysningen har släckts för att undvika CO2-svängningar.
#13 - 7 september 2006 13:18
Det stora problemet med Apareiodon affinis är att den är extremt sällsynt i handeln... Jag har aldrig sett den till försäljning. Detsamma gäller andra algätande tetror ur släktena Saccodon och Parodon. Jag har därmed ingen aning om ifall de äter den här typen av alger.

De räkarter som är vanliga i handeln äter inte de här svarta tofsalgerna, om det är såna vi pratar om.

Parotocinclus är robustare än Otocinclus, och mycket lättare att odla, men jag har inte hört att de äter svarta tofsalger.

Anneth: Ja, Otocinclus är mycket trevliga fiskar, det är bland mina favoriter bland malar, men de är känsliga. Det betyder inte att de är omöjliga att hålla: precis som med all fisk så är det bara att ge dem bra förhållanden och lämplig mat så trivs de. Men släpp ner ottos i ett litet akvarium där algerna inte räcker till eller är av fel typ, och de blir utkonkurrerade om fodret, eller där vattenkvaliteten är tämligen kass, så dör de.
#14 - 7 september 2006 13:43
Undrar hur tofsalger smakar... Jag menar, man kanske skulle kunna käka upp dem själv ;)
#15 - 7 september 2006 14:17
Sedan 1 vecka har jag 1 otocinclus yngel som trivs o växer. Har läst runt här på forumet att det ska vara svårt, så det är nog tur mest.

e nybörjare på akvarier o har startat ett 100-liters precis för 1 månad sen. Har växter i ungefär 1/3 - 1/2 av akvariet och ett vattenflöde på 380L/h på pumpen. 1 ljusramp som är på 11h50m om dan helt regelbundet och byter 1/3 vatten precis en gång i veckan. Vattentemp. är hyfsat stabil på +24,5 C. Har 4 otocinclus som jag matar mellan 0 - 2 ggr per dygn beroende på hur mycket dom fått innan.

Köpte dem från Fridhemsakvarier. Först 1.. o sen 3 när ja såg att allt funkade

Hoppas det hjälper nån. /ha d!
#16 - 12 september 2006 21:34
Mat till otocinclus

Vad är bra som extramat (utöver alger) till otosinclus? Jag försöker nu bryta sönder algtabletter och släppa i, finns något bättre alternativ? Äter de vanlig flingmat som ramlar ner?
#17 - 12 september 2006 21:53
Ja, det gör de. Problemet med dem är inte att de inte tar ersättningsfoder - de äter, när de väl vant sig, i stort sett allt man ger dem - utan att de är långsamma på fodret. Ofta väntar de i timmar innan de börjar äta. Har man då fisk som är snabb på att glufsa i sig all maten (tetror, siamesiska algätare, botior, pansarmalar, ancistrus...) blir ottosarna ofta helt enkelt utan.

Dessutom kan ottosar vara knepiga att få att börja äta alls. De är alltid vildfångade, och när man får dem är de ofta i dåligt skick - svultna, skrämda och chockade - och ibland går det inte att få igång dem igen.

I akvarier med bra vatten och tillräckligt med alger, eller där de i alla fall inte konkurreras ut om fodret, är det tåliga och tacksamma fiskar - men genomsnitts-otton lever nog inte länge från det att den lämnat butiken.

Ancistrus och siamesisk algätare är betydligt tuffare och tåligare fiskar, och därför rekommenderar jag hellre såna om man bara vill ha nåt som äter alger.

Om man däremot är intresserad av ottosar och gärna ger dem lite extra uppmärksamhet, då är det en helt annan femma.
#18 - 12 september 2006 22:22
En skiva squash som man fäster nånstans så den inte flyter upp kan funka. Men det är som Azur säger. Otocinclus är så känsliga att jag inte tycker de borde fångas in överhuvudtaget.

Parotocinclus däremot är tåligare. Vissa parotocinclus äter dock svärdsplantor, men det gör inte parotocinclus jumbo/LDA25, så kallad pittbull pleco. Dessa är trevliga små stimfiskar. Tyvärr är de inte alltid så lätta att få tag på, annars tycker jag att de är de perfekta eftersättarna till otocinclus.

Men skulle man inte hitta såna och inte heller vilja ha större fiskar som siamensis eller ancistrus kan ett gäng algätande räkor vara ett bra alternativ.
#19 - 12 september 2006 23:04
Sedan igår eftermiddag bor 5 stycken Otocinclus i mitt 220L akvarie och samtliga fem började äta allt möjligt efter en timme i akvariet. Jag har dock mycket av alla möjliga valörer (lite tofs alger, lite grönfläckar, lite grönsörja och massor av svarta renhornsalger). Otocinclusarna började genast kamma av diverse stenar, växter och även glaset. De verkar inte stimma så värst mycket som mina pansarmalar gör, men de är riktigt trevliga av dagaktiva. Det kanske skiljer sig mellan olika Otocinclus. Mina är iallfall Otocinclus vittatus. Nu är de ju bara ½ dag gamla i akvariet så jag vet ju inte om de kommer att må skit i framtiden...
I morgon ska jag se om de är lika sugna på morötter och ärtor som mina fjärilsciklider är.

Annons