Otocinclus?

#1 - 23 november 2006 20:12
Jag har ett 160l high-tech växtkar, fiskarna är ganska små och fredliga, de största är nog Mosaikguramina eller kanske Sebrabotiorna (som jag ska skaffa). Så det får inte vara nån stökig eller stor fisk som inte får plats, därför tänkte jag att Otocinclus passade bra.
Men hur är det egentligen, äter de ofta på finbladiga växter? Isf passar det ju inte direkt, med tex Rotala wallichii.

vad tror ni, vågar man chansa? kanske enda sättet att få reda på svaret.
#2 - 24 november 2006 01:05
Jag har aldrig sett otocinclusar äta några växter alls.
#3 - 24 november 2006 02:40
Min erfarenhet av Oticinclus är att de är bra på putsa finbladiga växter, men inte äta dem.. så jag tycker det låter som en bra liten mal att ha i ditt akvarium.
#4 - 24 november 2006 05:22
riktigt effektiva o små spädare ... har 3st dom rör inte mina växter ...

synd att man inte kan trimma dom o äta tofsalger
#5 - 24 november 2006 08:03
mayday skrev:
riktigt effektiva o små spädare ... har 3st dom rör inte mina växter ...

synd att man inte kan trimma dom o äta tofsalger

precis, de kan ibland Siamensis ta... Otocinclus är inte bra på annat än just putsa späda växter.. så kombinationen Otocinclus, Ancistrus och Siamensis är väl det bästa om man ska ha fiskar som tar hand om alger då de sköter om lite olika saker i akvariet.
#6 - 24 november 2006 08:29
Tänk på att otocinclus är väääldigt känsliga fiskar. Jag skaffade otocinclus en gång. 5 av 6 dog efter et par månader i akvariet [:(] Så aldrig mer!

Om du kan få tag på Parotocinclus jumbo (LDA25) så tycker jag du ska ta ett gäng såna istället. De är både tåligare och bra algätare.
#7 - 24 november 2006 17:15
mina är inte ett dug känsliga .
glömde filtret avstängt märkte ja o slog på de
efter kom ja på att de varit avstängt i 14h

lika så vattentempratur o ph har stifta rätt mycket i de karet
#8 - 24 november 2006 18:00
Jag kan tänka mig att det beror på hur de har fångats in och transporterats. Men jag vet tom en akvariebutik som aldrig har otos just för att det är så många av dem som dör inom kort.
#9 - 25 november 2006 22:34
Okej, då går det säkert bra med Ottocinslus, men det är ju synd att de inte äter toffsar.
Jag har ju nu mera Paletter, så räkor (typ Amano eller "Red Cherry") skulle nog bli uppätna.
Men när jag har min pH-controller hoppas jag att det inte blir några problem med toffsar ;) Nej, men räkorna funkar nog inte heller iom att dom är rätt känsliga mot typ PO4 och NO3 (som man göder växterna med).
Hmm, Siameser är för stora för ett 160l och räkorna blir uppätna. Jag får väl ta toffsarna för hand om dom skulle komma. Räkorna som inte ännu ;) blivit uppätna eller dödade gömmer sig bara hela tiden och äter inga toffsar ändå, så det blir kanske ingen skillnad.

Då kör jag nog på Otto, så länge så får jag se...
Det var mest finbladiga växter jag undrade om Otto's åt på, ingen på hela forumet som vet nåt om det? (det står ju på beskrivningen på zpt iaf).
#10 - 26 november 2006 08:59
Vad jag vet så äter otos inte växter. Du kanske kan prova med snäckor. De är både bra algätare och städare. Ampullarior är ganska coola :p
#11 - 26 november 2006 12:47
Tror ni att Ampullaria funkar med Zebrabotior? Äter dom toffsar?

Isf tycker jag nog att Ottocinclus är ett bättre alternativ för mitt kar.
#12 - 26 november 2006 15:52
Nej, snäckor och botior är ingen bra kombination. Inte för snäckorna iaf.

Men otocinclus äter ju inte tofsalger. Vet tyvärr inte om parotocinclus gör det, men de är som sagt tåligare än otocinclus.
#13 - 27 november 2006 20:00
Pitbull Pleco då? Duktig algätare? Den är väl inte lika känslig som Otton heller (hoppas ändå inte det blir nåt problem). Funkar den med vass rådasand tror ni?
#14 - 27 november 2006 20:20
Ja precis, det var dem jag menade. Det vetenskapliga artnamnet är Parotocinclus jumbo och LDA-numret är LDA25.

Rådasand är väl inte vass? Jag har iaf rådasand och mina corysar trivs med den.
#15 - 27 november 2006 21:54
Är det svårt att få tag i LDA25? Går dom ihop med andra L-malar?
Tyckte dom var väldigt fina och är ute efter bra alg ätare.
#16 - 27 november 2006 22:44
Ja, dom blir väl inte mer än 5-6cm, och är så som jag fattat det väldigt fredliga och lite skygga tom(?).
Äter dom alger lika bra som Ottos tycker ni som har testat båda?
#17 - 27 november 2006 23:15
icejoy skrev:
Är det svårt att få tag i LDA25? Går dom ihop med andra L-malar?

Tyckte dom var väldigt fina och är ute efter bra alg ätare.

Jag har LDA25 i samma akvarium med en L134 och en L183 och det går bra. De stör verkligen ingen. Snällare fiskar får man leta efter.
#18 - 28 november 2006 12:11
Okej, nu har jag köpt 10st Ottocinclus för 195kr (billigt).

Hade nog egentligen viljat ha Pitbull Plecon iom att den verkade mer tålig och inte åt på finbladiga växter, men jag har bara sett den i en enda affär och där var den nog ganska dyr. Och nu var jag på Tropen och köpte 10st Ottocinclus för 195kr istället, får se hur det går.
#19 - 28 november 2006 22:02
Fasen, det här var ju inte kul alls.

Otto'sarna ser skithängiga ut. Dom hänger med hela kroppen och fenorna är så indragna som det bara går. Skit också!
Undrar om jag har för låg syresättning i vattnet eller om det är för hög temperatur, för mkt gödning, nån metall i vattnet, m.m.
Vet inte om jag kan lämna tillbaka dom, men det är ju iaf nåt med mitt kar, för när jag köpte dom så såg dom fina ut.
Jag har ca28grader, för varmt?
#20 - 28 november 2006 23:14
Ja 28 grader är på tok för varmt. Egentligen ska otos inte ha högre än 25 grader. Varför har du det så varmt i ditt akvarium? Det är inte många fiskar som trivs vid så höga temperaturer.

Men otocinclus ÄR känsliga. Så känsliga att jag alltid avråder folk från att skaffa dem. Och tom så känsliga att det är tveksamt om man överhuvudtaget borde ha dem som akvariefiskar.

Ibland blir det billiga dyrt...
#21 - 29 november 2006 08:57
Mosaikguramina gillar att ha det varmt iaf, kanske ska sänka till 25grader då...
Får se om jag kan lämna tillbaka dom igen...

Är pitbull pleco lika känslig? Lika bra algätare?
#22 - 29 november 2006 09:28
28 grader är max för mosaikguramina: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=243 De mår prima vid 25. Jag har ca 25 grader i mitt Asien-akvarium där det bor 3 mosaiker.

Sen är det så att ju högre temp desto kortare liv fiskarna får eftersom ämnesomsättningen ständigt går på högvarv. Och ju högre temp desto syrefattigare vatten.

Nej, pitbull plecos (Parotocinclus jumbo/LDA25) är tåligare. Jag tycker de är bra algätare ja.
#23 - 29 november 2006 20:24
Jag har sänkt till 25grader på doppvärmaren nu, får se imorgon om dom ser piggare ut.

Visste inte att fiskarna fick kortare liv, det kan ju ändå inte vara enormt mycket längre.

Jag upplever att mina Mosaikgurami och när jag haft levande födare, så mår de bättre vid 27-28grader. Dessutom så har de levandefödande ofta blivit sjuka vid temp. under 27-28grader, men vid den temperaturen så har det funkat bra.

Mina Ottos mer iaf lite bättre ut idag (innan jag sänkte tempen, den har ju inte ändrats så mkt än så länge). Dom behöver kanske vänja sig vid karet ett tag innan dom trovs ordentligt. Och så var det nog för hög temp. för dom.
#24 - 29 november 2006 22:09
Vad skönt att de ser ut att må bättre nu!

För fiskar som lever många år kan det nog vara rätt stor skilland, tror jag.

B. molly mår bättre vid temperaturer över 26 grader, men vad gäller andra ungfödare har jag inte märkt att de skulle må bättre vid högre temperaturer.
#25 - 3 december 2006 10:31
Jag har ett akvarium som varit igång i 7 veckor. Jag har bl.a. Lilaenopsis novea-zealandica & fin skruvvallisneria, de är relativt finbladiga. Otosarna putsar bladen, och växterna ser hela och fräscha ut.

Jag har skaffat 4 Otocinclus affinis, varav en tyvärr är död.
Det berodde nog på att akvariet var nystartat.
I flera zoobutiker såg otosarna så dåliga ut att det var hemskt, det kunde vara flera döda fiskar!
Till slut hittade jag en zoohandlare med fina Otocinclus, de sa att "det här är tåliga rackare" men det verkar vara delade meningar om det.
När jag senare talade om att en av mina dött, så gissade de att den inte hade fått tillräckligt med mat. Det kan ha varit stress. Jag hade tagit med mig vattenprov så vattnet var helt OK. De äter algtabletter tills de har kulmage!

Hoppas att dina Otocinclus mår bra, har de klarat den första invänjningsperioden så sägs det att de kan leva länge.
#26 - 3 december 2006 11:13
otto är ganska känslig beror säkert från fisk till fisk men ett råd är att byta ca 30% av vattnet var ca10dag otto är grymmt duktig algätare
#27 - 3 december 2006 18:08
jag har high-tech, försöker byta minst 50%/vecka.

Annons