Ja du, det var på en millimeter det där....
När det gäller algätare tror jag inte det finns någon som kräver ett mindre akvarium än Otocinclus, men jag kan ha fel. Du hade räkor i akvariet nu vad jag förstod. Är det för fisken eller algerna du valt en Otocinclus?
Om det är för algerna kanske jag skulle satsat på några amanoräkor istället.
Är det för fisken så gissar jag att du nästan kan ha några, men de måste ju ha sin typ av mat. Får de inte tillräckligt med alger måste de få annat vegetabiliskt foder. De är känsliga för vattenkvalité och svälter lätt. Har du mycket alger i ditt akvarium?
Men otroligt charmiga. Förstår att du är nyfiken på dem. Under 40 liter kanske jag själv skulle valt en riktigt liten vacker fiskart, typ Moskitrasbora eller något liknande.
[ATTACH=CONFIG]55841[/ATTACH]
Här har du en av mina 7 Otocinclus Vittae som vilar mellan algjakterna.
Vilken fin Otocinclus du har :) Jag vill ha dem på grund av fisken inte direkt för algerna, jag har posthorn i mitt andra räkkar så där har jag ju gratis algätare om jag vill. Men jag tycker de är så himla charmiga och fina så jag tänkte att de kunde passa hos räkorna. Karet är relativt nystartat och innehåller inte så mkt alger än, hade därför tänkt vänta med att införskaffa dem om jag nu ska göra det. jag har maltabletter som räkorna får mumsa på och de får även ärtor, broccoli och annat vegetabilisktfoder så mat kommer de ju få om det nu blir sådana. Läste att de ofta får fel mat i djuraffären och att man därför ska välja de som har runda magar när man köper, annars har de fått fel föda i djuraffären och kan få svårt att klara livhanken när man tar hem dem. Räcker det för otocinclus om jag gör det vanliga vattenbytet 1 ggn/ vecka eller de är extra känsliga och behöver mer vattenkemi än det?
Hur svårskötta är rasbororna då? De är också väldigt fina fiskar, har endelers guppy i mitt körsbärskar, men när jag köpte en ny hona började hon äta mina räkor så sådana vågar jag inte ha som fisksällskap i det andra karet;)