Otocinclus, stim eller solo?

#1 - 13 april 2010 11:51
Ska köpa otocinclus efter allt jag läst om dem här.
Det jag undrar är om man kan ha dem som "solo" fisk eller om jag måste ha fler?
#2 - 13 april 2010 11:52
Det är en stimfisk, så rimligtvis bör de trivas bäst i stim. Klarar sig säkert ensamma, men man vill ju att fiskarna man håller ska trivas, inte bara klara sig, eller?
#3 - 13 april 2010 12:22
Trivas är ju att föredra...
När jag läst har det alltid varit "bra till det lilla akvariet"
I mitt lilla akvarie skulle jag ha räkor som åt alger och städade. Men nåt hände så det är bara 1 räka som överlevet. (han städar inge vidare bra)
Ska be djuraffären beställa hem ottosar åt mig till det stora karet men funderade om jag kunde ha någon i det lilla. Men då blir det nog trångt att ha fler, så alla får flytta in i det stora istället.
Så blir det till att skaffa nya räkor.
Tack för hjälpen!
#4 - 13 april 2010 12:25
Med tanke på att du är ute efter en "städare" (Du har mycket alger?) och att dina räkor har dött så ska du nog ta och leta reda på orsaken till problemen, istället för att köpa fisk. Orsaken till algerna försvinner inte med algätare, så ta du reda på det först.

MVH Johan
#5 - 13 april 2010 12:31
Har inte mycket alger. Inte än iallafall.
Är ganska nystartade kar, så hade tänkt att förekomma problemet (plus att räkor är roliga)
Varför alla räkor utom 1 dog är oklart. Odlaren och jag har "felsökt" förloppet och det ända vi kan komma på är att något hände vid transporten. Hittade inget knas i karet. Guppysarna mår prima som flyttade in samtidigt, men räkor kan ju vara lite känsliga.
#6 - 13 april 2010 12:36
Räkor är lite känsligare. Därför jag alltid introducerar dem i väl ingångna kar. Det vill säga efter karet varit igång med fisk i över en månad, eller tills det att jag känner att jag har kontroll på karet. Eller så brukar jag ta filtergegg från ett väl ingånget akvarium, har också funkar bra.
#7 - 13 april 2010 12:43
Hade aldrig haft räkor förr, och odlaren visste att akvariet var ganska nytt men sa inget om det.
Det konstiga är att en överlevt!
Men alltid lär man sig nåt nytt!
#8 - 13 april 2010 12:51
Tänk på att "ottosar" är känsliga fiskar och att de behöver stödmatas med grönsaker för att överleva.
#9 - 13 april 2010 12:59
Funkar algwaffers? Det har jag fått av grannen (fast har inga fiskar att ge det till än)
Guppysarna får ärtor, gillar ottosar det med?
Vad mer kan jag ge dem då?
#10 - 13 april 2010 13:09
mollsan skrev:
Funkar algwaffers? Det har jag fått av grannen (fast har inga fiskar att ge det till än)

Guppysarna får ärtor, gillar ottosar det med?

Vad mer kan jag ge dem då?

Mina rör inte algtabletter, men det är säkert olika. Det skadar inte att testa. :) Håll koll så de äter bara. Mina är kräsna, det är alger och gurka som gäller här. De delar kar med räkor och Guppys som får gröna ärtor några dagar i veckan men de har faktiskt inte rört dem heller än.
#11 - 13 april 2010 13:09
Dexter skrev:
Tänk på att "ottosar" är känsliga fiskar och att de behöver stödmatas med grönsaker för att överleva.

säg det till mina ottosar så e du snäll. Köpte på mig massor med algwaffers från olika tillverkare och de rör ingen mat alls, någon grönsak rör de inte heller och jag har provat att mata både dagtid och kvällstid.

Däremot är de tjocka och fina konstant :)
#12 - 13 april 2010 13:10
jag tycker att du ska ge dom gurka. gärna förvälld så att den är mjuk och lätttuggad.
#13 - 13 april 2010 13:11
Marnat skrev:
säg det till mina ottosar så e du snäll. Köpte på mig massor med algwaffers från olika tillverkare och de rör ingen mat alls, någon grönsak rör de inte heller och jag har provat att mata både dagtid och kvällstid.

Däremot är de tjocka och fina konstant :)

Härligt! Då mår de bara finfint ändå.:) Men har man ett mindre nystartat kar behöver de alla gånger stödmatas lite.
#14 - 13 april 2010 13:20
Mina vräkte i sig algtabletter. :)
#15 - 13 april 2010 13:27
Johanski skrev:
Mina vräkte i sig algtabletter. :)

du kan få mina algtabletter :P
endast min apisto hane som käkar dem och det får han inte, han får nöja sig med artemia och mygglarver :P
#16 - 13 april 2010 15:28
Mina ottosar äter galet gärna broccoli. De tuggar o tuggar, helt tossiga i det! Nu igår lade jag ner en sockerärtsskida, som de oxå tuggat glatt på. Gröna ärtor funkar oxå, kokade och så har jag haft sönder skalet. Brukar lägga i en maltablett, och de äter inte direkt på den, men plockar lite i det som lossnar från den. De är så mysiga ottosarna! Mina ottosar äter gärna myfgglarver oxå om de faller ner till botten. Vet inte hur vanligt det rä. Men morot rörde de inte!
#17 - 14 april 2010 08:37
Sockerärtskidan jag lade ner häromdagen glömde jag ta upp, gjorde det nu. Och den var nästan helt borta! Har en otto som är så kopiöst tjock!! Den måsta vara bra glad i mat! Ingen fel på hullet där iaf!
#18 - 15 april 2010 20:08
förvälla gurka? eeehhh Hur länge då? Den är ju redan rätt mjuk.
Sockerärtskidorna, är de kokta?
Har några spirulina vaffers som faller till botten, men de hinner inte äta dem, guppysarna äter Jämt!
#19 - 16 april 2010 15:19
mollsan skrev:

Hej "mollsan"!

Här har du en som verkligen älskar det släktet, o även Macrotocinclus :D

Jag har haft div olika Otocinclus-arter genom åren, o sen jag köpte min första aldrig kunnat få nog av dom. Fick för några år sedan även yngel på Otocinclus hoppei el mariae, men tror på den förstnämnda. Här får du en länk till mitt Otocinclus-album http://cid-e84efba399d272e0.skydrive.live.com/self.aspx/Otocinclus/070509%20Otocinclus^2%208v%20^52^6.jpg

I dag har jag f n 11 st Otocinclus vittatus, har haft fler av dom. O jag tycker det är roligast att ha riktigt många av dom, för man ser att dom trivs riktig bra då. Dom kan t o m stimma för fullt med mina Corysar, när dom är riktigt på "g" [;)]

Mina har då varit allätare...vanligt fling-foder, "sjunk-foder" både alg o annat, vissa grönsaker o även frysfoder som t ex cyclops o artemia. Blir extra glada när dom får nykläckt artemia :D

Två superbra tyska sajter om Oto´s är Remo Wiechert´s sajt http://www.remowiechert.de/index.html och även Coryforum.de http://www.coryforum.de/jgs_portal.php?sid=
http://www.coryforum.de/board.php?boardid=71
Fast de är givetvis på tyska. Går ju att använda google översättaren ifall man inte kan tyska [;)]

Ska sälja iväg mina vittatus, men bara för att byta till en annan oto-art.

Men köp många av dom :D

Ia
#20 - 16 april 2010 18:58
mollsan skrev:
förvälla gurka? eeehhh Hur länge då? Den är ju redan rätt mjuk.

Sockerärtskidorna, är de kokta?

Har några spirulina vaffers som faller till botten, men de hinner inte äta dem, guppysarna äter Jämt!

Jag kokade sockerärtskidan, o den här gången rafsade jag lite med en gaffel mot den, så skalet "luckrades upp" lite. Det var lättare för dem då att få i sig!
#21 - 16 april 2010 19:13
Har fått hem 4 som min butik beställde hem från Imazo, men jag är lite orolig att de inte får tag på mat.
Ger algwaffers och sen mat till de "vanliga" fiskarna. Men mina guppysar är så fasligt hungriga, så de kastar i sig allt de kommer över, om jag lägger i algwaffers när lampan är på så käkar de upp dem med.
Hur kan jag försäkra mig om att ottosarna får mat?
Gillar dem redan, så när jag får hem mina andra akvarier och får igång dem så blir det nog några fler.
Skulle vilja ha i det lilla akvariet, men det är tyvärr redan överbefolkat så det går inte...
#22 - 16 april 2010 19:35
mollsan skrev:
Har fått hem 4 som min butik beställde hem från Imazo, men jag är lite orolig att de inte får tag på mat.

Ger algwaffers och sen mat till de "vanliga" fiskarna. Men mina guppysar är så fasligt hungriga, så de kastar i sig allt de kommer över, om jag lägger i algwaffers när lampan är på så käkar de upp dem med.

Hur kan jag försäkra mig om att ottosarna får mat?

Gillar dem redan, så när jag får hem mina andra akvarier och får igång dem så blir det nog några fler.

Skulle vilja ha i det lilla akvariet, men det är tyvärr redan överbefolkat så det går inte...

Ge dem grönsaker. I alla fall gurkan får vara mer eller mindre ifred för mina Guppys.
#23 - 16 april 2010 20:05
Ger du dem gurka bitar/skivor som de är, eller gör du nåt med dem innan?
Har just kommit framtill att jag nog matar mina guppys för lite... De slukar allt i ett nafs.
#24 - 16 april 2010 20:53
mollsan skrev:
Ger du dem gurka bitar/skivor som de är, eller gör du nåt med dem innan?

Har just kommit framtill att jag nog matar mina guppys för lite... De slukar allt i ett nafs.

Jag brukar skära av några centimeter av en färsk gurka o även skala den, sen använder jag mig av ngn typ av tyngd som jag sticker rakt genom gurkan så den sjunker, ex vis sked el nåt ... bara den inte är vass så dom kan göra sig illa på den....Har använt mig av lite olika varianter för att gurkan ska sjunka...finns säkert många olika tips du kan få [;)]

Ia
#25 - 16 april 2010 21:41
Jag skär en bit på några centimeter, skalar den ej, men sköljer väl, då jag märkt att mina ottosar älskar skalet. Hos mig slukar Guppysarna algtabletterna också, de äter det mesta innan ottosarna har en chans, förutom gurkan då.:) (Men de smakar lite på den med ibland, de är glupska de små rackarna.;))
#26 - 17 april 2010 06:04
Man får nog tänka på att gurka ju inte innehåller någon direkt näring. Så fisken bör ju behöva få sig annat. Otociclusar är inte så snabba på maten enligt min erfarenhet. Men lägg algtablettten UNDER nånting? Jag hade en skiffersten på en rot som jag ibland fodrade under. Skifferstenen låg några cm ovanför gruset.De guppysarna inte ser, kanske det de inte är så intresserade av? Och försök att fodra dem på annat håll i akvariet då du lägger ner till ottosarna?
#27 - 17 april 2010 08:31
Det foder jag matar mest med, i mitt Cory o Oto kar är "Tropicals" VegeTabin B, Super Tabin B (sjunkfoder), Spirulina super forte och sk Algwafers. Men som jag nämnde tidigare även "Tropicals" vanliga flingfoder o div frysfoder som ngt extra. Flingfodret hamnar ju tillslut på botten men även på växter, där Ottisarna ofta är. Dina övriga fiskar hinner kanske inte äta upp allt flingfoder. Men rekomenderar starkt "Tropicals" spirulina super forte (flingfoder) som de flesta fiskar gillar :)
#28 - 17 april 2010 10:02
mollsan skrev:

Verkar som att de lever i stim.....:)

&feature=fvst" target="_blank">
&feature=fvst
#29 - 17 april 2010 12:30
hahahaha.. vilken rolig länk!
Precis vad man behöver roa sig med när man snart blir hemskickad från jobbet!
Fast det blir nog knöligt att ha sååå många i akvariet!

Tänkte dock beställa fler sen när det är dags att få igång ett av de större akvarierna jag har hos far.
#30 - 17 april 2010 13:58
pelle skrev:
Verkar som att de lever i stim.....:)

&feature=fvst" target="_blank">
&feature=fvst

Har sett den där film-snutten tidigare....tyckte faktiskt att den kändes lite hemsk o se. Är nog den lite känsliga typen [;)]
Har fått höra att dom inte behandlas speciellt varsamt i frakten heller (men det gäller säkert all import-fisk) så det är många som dör på vägen o många som sen inte klarar av omställningen när dom släpps ner i våra akvarium.

Köpte i vintras en grupp på 10 VF Otocinclus macrospilus, men alla dog en efter en [:-28] . Köpte samtidigt mina O. vittatus, som däremot klarade sig, o som gick i samma kar. Ang "massdöden" på macrospilus så kan jag inte veta exakt vad problemet var, men det fanns då både mat o alla övriga fiskar mådde bra. :)

Vet faktiskt inte hur det stämmer med att alla oto´s som säljs är VF (har även fått höra det). Kanske ngn annan har koll på det.
#31 - 17 april 2010 15:43
Nu har mina ottosar fått en gurkbit som jag kilat fast under en snäcka.
Men de bryr sig inte om den...
Fast det gör inte guppysarna heller!
Hur länge ska jag låta gurkan ligga i?

Har som jag nämt 4 st, men det är alltid 3 som far runt tillsammans, den 4de är jämt nånannanstans.
Funderar på om den är mobbad?!
#32 - 17 april 2010 15:52
mollsan skrev:
Nu har mina ottosar fått en gurkbit som jag kilat fast under en snäcka.

Men de bryr sig inte om den...

Fast det gör inte guppysarna heller!

Hur länge ska jag låta gurkan ligga i?

Har som jag nämt 4 st, men det är alltid 3 som far runt tillsammans, den 4de är jämt nånannanstans.

Funderar på om den är mobbad?!

Första gången mina fick gurka hade de ingen aaaning om vad det var för ngt. När de väl hittat den och kom på att det gick att äta var det ren och skär lycka för dem.:) Gurkan kan behöva ligga i ett tag och mjuka upp sig lite, de verkar tycka den är godare då.
#33 - 17 april 2010 16:16
Har sett den där film-snutten tidigare....tyckte faktiskt att den kändes lite hemsk o se. Är nog den lite känsliga typen [;)]

Har fått höra att dom inte behandlas speciellt varsamt i frakten heller (men det gäller säkert all import-fisk) så det är många som dör på vägen o många som sen inte klarar av omställningen när dom släpps ner i våra akvarium.

Köpte i vintras en grupp på 10 VF Otocinclus macrospilus, men alla dog en efter en [:-28] . Köpte samtidigt mina O. vittatus, som däremot klarade sig, o som gick i samma kar. Ang "massdöden" på macrospilus så kan jag inte veta exakt vad problemet var, men det fanns då både mat o alla övriga fiskar mådde bra. :)

Vet faktiskt inte hur det stämmer med att alla oto´s som säljs är VF (har även fått höra det). Kanske ngn annan har koll på det.

Nej, det är faktiskt ingen trevlig film. Det är trist när djur behandlas helt utan respekt.
Nu vet vi ju inte hur det gick med de fiskar de fångade upp. Förmodligen var de fångstmän som livnärde sig på detta. Och de såg nog ett värde i fiskarna.

Jag tror också att de flesta ottos är vildfångade. Jag tror att du hör till en mycket exklusiv skara akvarister som har lyckats odla Ottos! (Jag är djupt imponerad) :)
#34 - 17 april 2010 16:30
pelle skrev:
Nej, det är faktiskt ingen trevlig film. Det är trist när djur behandlas helt utan respekt.

Misstolka bara inte att jag tyckte den var lite rolig, det roliga i det hela var just med tanke på namnet på tråden... Att de uppenbarligen lever i ganska Stora stim...
Sen att de inte behandlas särkskilt rätt, det håller jag med om!
#35 - 17 april 2010 16:44
Inser att jag nog får lov att skaffa de 5 jag har lite fler kompisar...Jösses vad många de var!! Och vilket grönt vatten!
#36 - 17 april 2010 18:15
pelle skrev:

Nu vet vi ju inte hur det gick med de fiskar de fångade upp. Förmodligen var de fångstmän som livnärde sig på detta. Och de såg nog ett värde i fiskarna.

Jag tror också att de flesta ottos är vildfångade. Jag tror att du hör till en mycket exklusiv skara akvarister som har lyckats odla Ottos! (Jag är djupt imponerad) :)

Tack för det :) men saken är den att jag inte ens försökte med att odla på dom. Upptäckte bara av en slump att...oj, vad är det för nåt som sitter på akv.glaset :confused:

Det blev förstås ganska uppmärksammat, o folk ville höra hur jag burit mig åt mm mm. Var t o m omnämnd på tyska fisk-forum o "GOC" ville att jag skulle skriva en artikel i tidningen "Malbiten", men blev så förvirrad av allt så jag visste helt enkelt inte vad jag skulle skriva :D

Nåja...hur som helst så verkar fiskarna trivas i mina kar, o alla leker titt som tätt, utan att jag gör nåt speciellt. Har nog lite "magiska kar" :D skoja bara

Det är jättemånga som undrar vad jag gör för att mina fiskar är så lekvilliga. Men har tyvärr inget svar på det.

Men i o m att jag bl a fått yngel på Otocinclus, så vill jag ju prova igen. Jag har sett att dom är på "g" tillsammans med mina Corys...tror dom triggar varandra. Tyvärr så har jag haft Endlers i karet som nog mumsat i sig ev yngel. Fick faktiskt se för två dgr sen hur ett (kanske två veckors) C. leucomelas yngel stack upp till ytan, men blev snabbt uppätet av en Endlers.

Blev ganska sur då o håvade upp alla Endlers o satt dom i ett annat kar. Ska ändå iväg med dom nästa vecka.

Har även några Kuhlii-ålar som det är full fart på o verkar leksugna. Men i det karet finns även en dvärg-kulfisk o Sewellia lineolata. Har tänkt separera fiskarna o se om det blir nåt [;)]

Nä...nu hamnade jag lite utanför Otocinclus tråden [:o] Får väl starta ny tråd om det händer nåt intressant med dom andra fiskarna.

Ia
#37 - 18 april 2010 07:08
mollsan skrev:
Misstolka bara inte att jag tyckte den var lite rolig, det roliga i det hela var just med tanke på namnet på tråden... Att de uppenbarligen lever i ganska Stora stim...

Sen att de inte behandlas särkskilt rätt, det håller jag med om!

Jo, det var så jag tänkte också när jag kom ihåg den där youtube filmen....vilket jättestim det var!!! Och det var ju det som diskussionen gällde. :)

Frågan är ju vad ottosarna höll på med egentligen? Lekte de, eller åt någonting, eller vad??
#38 - 18 april 2010 08:55
pelle skrev:
Jo, det var så jag tänkte också när jag kom ihåg den där youtube filmen....vilket jättestim det var!!! Och det var ju det som diskussionen gällde. :)

Frågan är ju vad ottosarna höll på med egentligen? Lekte de, eller åt någonting, eller vad??

Det var ju inte ett litet stim på filmen, så även jag undrar vad dom höll på med. Lever dom alltid på det viset eller var det ngt annat på gång...[?]

Kanske får reda på det när jag som en riktig "oto-nörd" :) läst in mig på det släktet. Ett av mina projekt är att läsa in mig på dom ordentligt o helt enkelt försöka göra ett stort arbet som handlar om släktet.

Har skaffat mig en hel del material, bl a en vetenskaplig publikation av Scott A Schaefer, på 120 sidor som bara handlar om otocinclus o macrotocinclus släktet. Får se hur det går, den verkar ganska svårläst [;)] så det lär ju ta en tid.

Men som jag säkert nämnt tidigare. En jättetrevlig fisk till mindre akvarium o som trivs många ihop...det syns på dom. :d

Ia
#39 - 18 april 2010 14:42

Det blev förstås ganska uppmärksammat, o folk ville höra hur jag burit mig åt mm mm. Var t o m omnämnd på tyska fisk-forum o "GOC" ville att jag skulle skriva en artikel i tidningen "Malbiten", men blev så förvirrad av allt så jag visste helt enkelt inte vad jag skulle skriva :D

Ia

Hur gick det med skrivandet? Om det blev en artikel så skulle det vara jätteintressant att få läsa!
#40 - 18 april 2010 15:15
Nu sitter de och suger på gurkan (eller vad de nu gör)
men verkar inte jätteintresserade dock...
Bilagor:
#41 - 18 april 2010 15:52
pelle skrev:
Hur gick det med skrivandet? Om det blev en artikel så skulle det vara jätteintressant att få läsa!

Haha...nej det blev ingen artikel, blev totalstopp i hjärnan o visste inte vad jag skulle skriva :confused:

Men som jag skrev i mitt tidigare inlägg så har jag "mitt eget projekt" på gång o läsa in mig ordentligt på Otocinclus o Macrotocinclus. Har ju samlat på mig en hel massa material. Kommer nog ta ett bra tag, men när jag är färdig kommer jag att lägga ut det på min egna sajt på Weebly, som jag ganska nyligt påbörjat...bara hunnit lägga ut lite fiskbilder o länkar, o även bloggat lite. :) Inte mycket att titta i ännu.

Ia
#42 - 18 april 2010 15:57
Två av mina nya ottosar har dött...
Hade tydligen nitrit.
Fast inga andra fisakr har visat symptom och dessa hara bara *poff* dött...
Men nu har jag behandlat med nitriveck.
Och när det stabiliserat sig ska affären ta hem nya till mig (kanske några fler också, och nån dvärpansarmal)
#43 - 18 april 2010 16:06
mollsan skrev:
Två av mina nya ottosar har dött...

Hade tydligen nitrit.

Fast inga andra fisakr har visat symptom och dessa hara bara *poff* dött...

Men nu har jag behandlat med nitriveck.

Och när det stabiliserat sig ska affären ta hem nya till mig (kanske några fler också, och nån dvärpansarmal)

Alltid tråkigt med fiskdöd [:(] men nåt man får ta.

Om du ska köpa pansarmal, så köp flera av dom också....är också stimfiskar som trivs många ihop.

I mitt Cory o Oto kar har jag förutom ottisarna, 9 Corydoras leucomelas o 20 C. pygmaeus (Pygmé-pansarmal). Blir mer fart på dom ju fler dom är :)
#44 - 18 april 2010 16:15
Ja, jag tänkte nog köpa ett gäng, men måste nog be butiken beställa hem dessa också då de "bara" har vanliga. Har 4 vanliga i det lilla akvariet, men det är nog trångt åt dem så när jag får det nya gruset får de flytta till stora karet, och de små får bo i det lilla *logiskt*

Hade köpt 2 ottos innan på ett annat ställe, som såg lite skruttiga ut från början.
De dog efter 3 dagar. Men jag trodde det vara för att de ev redan var sjuka. Den butiken ligger i en annan stad så åkte aldrig dit med vattentest.
Men inga andra fiskarhar ju visat symptom så jag vet inte.
Men nu ska det bli ordning..
man får räkan med lite krångel i början...
#45 - 18 april 2010 16:32
mollsan skrev:
Ja, jag tänkte nog köpa ett gäng, men måste nog be butiken beställa hem dessa också då de "bara" har vanliga. Har 4 vanliga i det lilla akvariet, men det är nog trångt åt dem så när jag får det nya gruset får de flytta till stora karet, och de små får bo i det lilla *logiskt*

Hade köpt 2 ottos innan på ett annat ställe, som såg lite skruttiga ut från början.

De dog efter 3 dagar. Men jag trodde det vara för att de ev redan var sjuka. Den butiken ligger i en annan stad så åkte aldrig dit med vattentest.

Men inga andra fiskarhar ju visat symptom så jag vet inte.

Men nu ska det bli ordning..

man får räkan med lite krångel i början...

Jag har en bra akv.handlare som tar hem den fisk jag vill ha, om han själv får tag på dom förstås. Fråga din akv.handlare var han brukar ta hem fisk ifrån, o så kan du själv kolla deras lagerlistor. Min tar bl a hem fisk från IMAZO o Akvarieteknik, o deras lagerlistor kan du kolla på Akvarielagrets http://akvarielagret.se/ Fisksök. Jättebra uppdaterat på vilka fiskar som finns o få tag på o även ungefärligt pris.

Brukar alltid kolla in fisken/fiskarna vid inköp, vad dom verkar vara i för skick. Annars säger jag bara åt "min snälla akv.handlare" :) att han bara håvar upp fisk som ser helt ok ut.
#46 - 18 april 2010 16:44
De tar från imazo och dessa såg bra ut.
De två förra jag köpte var ju inte i "min" butik. Och jag är lite för försynt ibland så jag frågade efter ottosar och tjejen sa "de har vi här, vi får se hur många vi har" Så fiskade hon upp två stackare... Det blev lite fel, jag vet. Men som sagt ibland är jag lite mesig!
Där jag handlar hemma är den akvarieansvariga supertrevlig!
#47 - 18 april 2010 17:13
Kolla in det här videoklippet från YouTube
"" target="_blank">
med Corydoras sp Black Venezuela och ottisarna som äter "sjunk-foder" tillsammans. Mina cory´s o oto´s äter också tillsammans :) kul o se på.

Är lite halvt sugen på C. Venezuela black...skulle vara snygg i ett kar med ljus sand [;)]
#48 - 18 april 2010 18:04
Jösses de är ju hur snygga som helst!
Jag hade nästan tänkt mig panda till det svart gruset jag ska skaffa.
Men så har jag sett så många nya varianter när jag kollat runt så nu vet jag inte vad jag vill längre!
#49 - 18 april 2010 19:22
mollsan skrev:
Jösses de är ju hur snygga som helst!

Jag hade nästan tänkt mig panda till det svart gruset jag ska skaffa.

Men så har jag sett så många nya varianter när jag kollat runt så nu vet jag inte vad jag vill längre!

Det är hur svårt som helst o bestämma sig. Jag har ju bl a C. leucomelas http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=485
men hade som första önskemål
C. oiapoquensis http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=123 el
C. duplicareus http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=379

Men blev i veckan tipsad av min akv.handl "Rolle" på C. Venezuela Black, som jag tyckte såg riktigt snygg ut.

Har haft pandorna, o dom passar nog riktigt bra till ett svart grus. Är själv ute efter "rätt sorts" svart grus, o letar för fullt.

Kolla igenom alla Corydoras arterna på PlanetCatfish innan du bestämmer dig, om du orkar [;)] Men då blir du kanske bara mer förvirrad :)
#50 - 18 april 2010 19:30

Har haft pandorna, o dom passar nog riktigt bra till ett svart grus. Är själv ute efter "rätt sorts" svart grus, o letar för fullt.

Jag ska till pwss på onsdag och då har de förhoppningsvis fått hem detta till mig
http://www.pwss.nu/product.php?productid=3309&cat=3&page=4

Funderar på om det är för grovt till pansarmal.
Är så svårt med grusstorlekar, bara siffror ju!
Som tur är får jag ta en titt innan jag bestämmer mig, så det känns skönt!
Har också mejlat zoosajten om ett prov på det gruset de skulle skicka dig:p
#51 - 18 april 2010 19:52
mollsan skrev:
Jag ska till pwss på onsdag och då har de förhoppningsvis fått hem detta till mig

http://www.pwss.nu/product.php?productid=3309&cat=3&page=4

Funderar på om det är för grovt till pansarmal.

Är så svårt med grusstorlekar, bara siffror ju!

Som tur är får jag ta en titt innan jag bestämmer mig, så det känns skönt!

Har också mejlat zoosajten om ett prov på det gruset de skulle skicka dig:p

Det såg ju snyggt ut på bilden i alla fall. Om du köper det kan du ju alltid länka en egen bild på det. IMAZO har ju också ett ganska runt grus på 1-2 mm (tror jag det var). Har inte fått provet på gruset från Zoosajten än, kanske kommer imorgon. Fråga på PWSS vilken tillverkare det är på gruset du länkade till.

Jag vet inte hur mycket pengar jag lagt på grus, vågar inte börja räkna. Tror att det ska vara bra, o sen när det är i karet är man inte nöjd.

Jag vill i alla fall ha ett svart grus som absolut inte ska vara större än 5 mm i kornstorlek, o inga vassa kanter.

Ja, vi får väl se vad det blir. Du måste i alla fall höra av dig när du varit hos PWSS :)

Vi har ju gått ifrån Otocinclustråden :) så vi kan ju fortsätta på "svarta-grus" tråden, el starta en ny. Annars får du också maila mig el skicka privat meddelande om du har nåt intressant o berätta.

Annons