Ska köpa otocinclus efter allt jag läst om dem här.
Det jag undrar är om man kan ha dem som "solo" fisk eller om jag måste ha fler?
mollsan skrev:Funkar algwaffers? Det har jag fått av grannen (fast har inga fiskar att ge det till än)
Guppysarna får ärtor, gillar ottosar det med?
Vad mer kan jag ge dem då?
Dexter skrev:Tänk på att "ottosar" är känsliga fiskar och att de behöver stödmatas med grönsaker för att överleva.
Marnat skrev:säg det till mina ottosar så e du snäll. Köpte på mig massor med algwaffers från olika tillverkare och de rör ingen mat alls, någon grönsak rör de inte heller och jag har provat att mata både dagtid och kvällstid.
Däremot är de tjocka och fina konstant :)
mollsan skrev:Ska köpa otocinclus efter allt jag läst om dem här.
Det jag undrar är om man kan ha dem som "solo" fisk eller om jag måste ha fler?
mollsan skrev:förvälla gurka? eeehhh Hur länge då? Den är ju redan rätt mjuk.
Sockerärtskidorna, är de kokta?
Har några spirulina vaffers som faller till botten, men de hinner inte äta dem, guppysarna äter Jämt!
mollsan skrev:Har fått hem 4 som min butik beställde hem från Imazo, men jag är lite orolig att de inte får tag på mat.
Ger algwaffers och sen mat till de "vanliga" fiskarna. Men mina guppysar är så fasligt hungriga, så de kastar i sig allt de kommer över, om jag lägger i algwaffers när lampan är på så käkar de upp dem med.
Hur kan jag försäkra mig om att ottosarna får mat?
Gillar dem redan, så när jag får hem mina andra akvarier och får igång dem så blir det nog några fler.
Skulle vilja ha i det lilla akvariet, men det är tyvärr redan överbefolkat så det går inte...
mollsan skrev:Ger du dem gurka bitar/skivor som de är, eller gör du nåt med dem innan?
Har just kommit framtill att jag nog matar mina guppys för lite... De slukar allt i ett nafs.
pelle skrev:Verkar som att de lever i stim.....:)&feature=fvst" target="_blank">&feature=fvst
mollsan skrev:Nu har mina ottosar fått en gurkbit som jag kilat fast under en snäcka.
Men de bryr sig inte om den...
Fast det gör inte guppysarna heller!
Hur länge ska jag låta gurkan ligga i?
Har som jag nämt 4 st, men det är alltid 3 som far runt tillsammans, den 4de är jämt nånannanstans.
Funderar på om den är mobbad?!
Ia Lindgren skrev:Har sett den där film-snutten tidigare....tyckte faktiskt att den kändes lite hemsk o se. Är nog den lite känsliga typen [;)]
Har fått höra att dom inte behandlas speciellt varsamt i frakten heller (men det gäller säkert all import-fisk) så det är många som dör på vägen o många som sen inte klarar av omställningen när dom släpps ner i våra akvarium.
Köpte i vintras en grupp på 10 VF Otocinclus macrospilus, men alla dog en efter en [:-28] . Köpte samtidigt mina O. vittatus, som däremot klarade sig, o som gick i samma kar. Ang "massdöden" på macrospilus så kan jag inte veta exakt vad problemet var, men det fanns då både mat o alla övriga fiskar mådde bra. :)
Vet faktiskt inte hur det stämmer med att alla oto´s som säljs är VF (har även fått höra det). Kanske ngn annan har koll på det.
pelle skrev:Nej, det är faktiskt ingen trevlig film. Det är trist när djur behandlas helt utan respekt.
pelle skrev:Nej, det är faktiskt ingen trevlig film. Det är trist när djur behandlas helt utan respekt.
Nu vet vi ju inte hur det gick med de fiskar de fångade upp. Förmodligen var de fångstmän som livnärde sig på detta. Och de såg nog ett värde i fiskarna.
Jag tror också att de flesta ottos är vildfångade. Jag tror att du hör till en mycket exklusiv skara akvarister som har lyckats odla Ottos! (Jag är djupt imponerad) :)
mollsan skrev:Misstolka bara inte att jag tyckte den var lite rolig, det roliga i det hela var just med tanke på namnet på tråden... Att de uppenbarligen lever i ganska Stora stim...
Sen att de inte behandlas särkskilt rätt, det håller jag med om!
pelle skrev:Jo, det var så jag tänkte också när jag kom ihåg den där youtube filmen....vilket jättestim det var!!! Och det var ju det som diskussionen gällde. :)
Frågan är ju vad ottosarna höll på med egentligen? Lekte de, eller åt någonting, eller vad??
Ia Lindgren skrev:
Det blev förstås ganska uppmärksammat, o folk ville höra hur jag burit mig åt mm mm. Var t o m omnämnd på tyska fisk-forum o "GOC" ville att jag skulle skriva en artikel i tidningen "Malbiten", men blev så förvirrad av allt så jag visste helt enkelt inte vad jag skulle skriva :D
Ia
pelle skrev:Hur gick det med skrivandet? Om det blev en artikel så skulle det vara jätteintressant att få läsa!
mollsan skrev:Två av mina nya ottosar har dött...
Hade tydligen nitrit.
Fast inga andra fisakr har visat symptom och dessa hara bara *poff* dött...
Men nu har jag behandlat med nitriveck.
Och när det stabiliserat sig ska affären ta hem nya till mig (kanske några fler också, och nån dvärpansarmal)
mollsan skrev:Ja, jag tänkte nog köpa ett gäng, men måste nog be butiken beställa hem dessa också då de "bara" har vanliga. Har 4 vanliga i det lilla akvariet, men det är nog trångt åt dem så när jag får det nya gruset får de flytta till stora karet, och de små får bo i det lilla *logiskt*
Hade köpt 2 ottos innan på ett annat ställe, som såg lite skruttiga ut från början.
De dog efter 3 dagar. Men jag trodde det vara för att de ev redan var sjuka. Den butiken ligger i en annan stad så åkte aldrig dit med vattentest.
Men inga andra fiskarhar ju visat symptom så jag vet inte.
Men nu ska det bli ordning..
man får räkan med lite krångel i början...
mollsan skrev:Jösses de är ju hur snygga som helst!
Jag hade nästan tänkt mig panda till det svart gruset jag ska skaffa.
Men så har jag sett så många nya varianter när jag kollat runt så nu vet jag inte vad jag vill längre!
Ia Lindgren skrev:
Har haft pandorna, o dom passar nog riktigt bra till ett svart grus. Är själv ute efter "rätt sorts" svart grus, o letar för fullt.
mollsan skrev:Jag ska till pwss på onsdag och då har de förhoppningsvis fått hem detta till mig
http://www.pwss.nu/product.php?productid=3309&cat=3&page=4
Funderar på om det är för grovt till pansarmal.
Är så svårt med grusstorlekar, bara siffror ju!
Som tur är får jag ta en titt innan jag bestämmer mig, så det känns skönt!
Har också mejlat zoosajten om ett prov på det gruset de skulle skicka dig:p