otocinklus!!!

#1 - 5 april 2003 18:04
Hej.
Jag har tre otocinklus som inte alls verkrar trivas. De gömmer sig mest jämt. Den ena är utmobbad av de andra. Jag har mycket växter och stenar men akvariet är inte större än 56 l. Att jag tvekat på att köpa fler beror på att jag har pansarmalar som fått yngel så de är sammanlagt 10 st.

Vad kan jag göra? Jag vill att de skall trivas.
Är de svåra att få att leka?

Tack!
#2 - 5 april 2003 18:07
Det är ingen idé att du hoppas på att få yngel av Otocinclus det är nästintill omöjligt i det karet plus att du behöver jätte många Otossar och så tror jag inte att det är så många som har lyckats med odling av denna malen.

Lycka till!!!

Med akvaristiska hälsningar //Mert
#3 - 5 april 2003 21:50
Kan kanske vara att de känner sig utsatta, misstänker att de gärna vill vara fler, kanske 8-10 stycken.
Om det det nu är så lyckligt att man har fått yngel av pansarmalarna så förstår jag om man vill avvakta med att utöka beståndet av otocinklus.
Vänta tills de (pansarmalarna) är såpass stora att de reder sig, och bestäm dig då för hur du skall göra.
Grattis till ynglen förresten :)
#4 - 6 april 2003 11:53
Hej!
Att få ottocinclus yngel är nog inte det lätaste, men de lär lägga ägg på tex blad som vaktas av hanen.

/Lukas
#5 - 7 april 2003 07:41
Är de känsliga för att leva på liten yta?
Vilket är bäst, få men mycket utrymme eller många och trångt?
#6 - 7 april 2003 12:30
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Är de känsliga för att leva på liten yta?
Vilket är bäst, få men mycket utrymme eller många och trångt?
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Det finns ingen situation då trängsel på grund av liten yta kompenserar för ett för litet antal.

Jag har aldrig märkt att otocinclusar verkar "stimma ihop sig" något nämnvärt. Har haft mellan 1 och 10 st i ett 310-liters och inte märkt någon större skillnad i beteende. En oskugg fisk som dock kan bli lite plågsam för de andra fiskarna vid ett stort antal (de "smaskar" på de andra när det är matdags och upplevs nog som dryga).

/Micke

Mina akvarium...(websiten uppdaterad 2003-04-07)
#7 - 7 september 2006 14:09
Sedan 1 vecka har jag 1 otocinclus yngel som trivs o växer. Har läst runt här på forumet att det ska vara svårt, så det är nog tur mest.

e nybörjare på akvarier o har startat ett 100-liters precis för 1 månad sen. Har växter i ungefär 1/3 - 1/2 av akvariet och ett vattenflöde på 380L/h på pumpen. 1 ljusramp som är på 11h50m om dan helt regelbundet och byter 1/3 vatten precis en gång i veckan. Vattentemp. är hyfsat stabil på +24,5 C. Har 4 otocinclus som jag matar mellan 0 - 2 ggr per dygn beroende på hur mycket dom fått innan.

Hoppas det hjälper nån. /ha d!

Annons