otur med körsbärsräkor

#1 - 9 april 2009 11:19
Är körsbärsräkor känsligare än Amanoräkor? Av 6 st Körsbär är det bara en som lever och verkar må bra. Köpte dem vid två olika tillfällen i olika zoobutiker. Däremot har jag två Amanoräkor som trivs och växer så det knakar.
Akvariet är ca 35 liter och förutom räkorna har jag 6 st Galaxyrasboror och 6 st Endlers guppy yngel. Nåt tips varför körbärsräkorna inte verkar trivas?
#2 - 15 april 2009 17:32
jag har också undrat detta då jag har råkat ut för precis samma sak, har 6 amanoräkor som dubblat sin storlek 2 gånger sen inköp, sen köpte jag 8 st körsbärsräkor förra veckan,
vad jag har hittat än så länge så har minst 4 st av dom dött! :confused:

köpte iaf 10 st Crystal Red idag :) får se hur det går med dom, än så länge mår dom fint iaf (:
#3 - 16 april 2009 06:39
det är nog så att vattnet i butik skiljer sig från era kar vilket gör att de inte pallar med förändringen!! CR är känsligare än cherry!!! koppa in dom extremt långsamt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
#4 - 16 april 2009 08:33
Hej, räkor är känsligare än fisk. Var försiktig när ni köper nya växter eftersom de kan innehålla växtmedel från odlaren, t ex.
Jag skulle ta med ett vattenprov till zoo affären och testa alla värden.

Om karet har varit igång ett tag så skulle jag gissa på att du behöver byta vatten lite oftare..
#5 - 18 april 2009 14:00
Tack för tipsen! Ska tänka på att koppa in dem väldigt långsamt nästa gång, ifall jag vågar prova med fler Körsbärsräkor. Är ju lite synd om den som är ensam kvar, men den kanske känner lite sällskap av Amanoräkorna hoppas jag.

Annons