Ovälkomna gäster i akvariumet!

#1 - 7 januari 2006 17:02
Jag har fått två ovälkomna gäster i mitt akvarium. Det ena är någon slags igel, och den andra någon typ av insekt.

Igeln är rosa genomskinlig med sugkoppar i vardera änden. Insekten är grågenomskinlig och har ben samt någon typ av stjärtfena.

Vad är detta för äckliga jävla djur egentligen? :)
Är de farliga för fiskarna? Hur får jag bort dom?
#2 - 7 januari 2006 19:48
Om de är ganska stora (typ en meter eller mer, kanske) skulle det första kunna vara en bläckfisk, och det andra en kvastfening. I så fall är harpunering effektivt.

Är de mindre kan du lägga i en Clarias Batrachus (de äter precis vad som helst) eller liknande. Fast då har du ju en ny rosa äcklig grej att ta hand om sedan... Då kanske du iofs kan ta upp den tidigare nämnda harpuneringen.

En tredje lösning är att ta ett redigt grabbatag i akvariet och vränga det ut-och-in. Då har du krypen på utsidan sedan...

Ta det lugnt med ovationerna för mina kreativa förslag, jag hjälper så gärna till!
#3 - 7 januari 2006 22:19
din beskrivning kanske inte var den bästa, du har inga bilder eller?
#4 - 8 januari 2006 00:42
Ta dom med en håv
#5 - 8 januari 2006 01:09
Det låter som en sländlarv. Den kan vara farlig för små fiskar.
#6 - 8 januari 2006 06:47
Insekten ser exakt ut såhär:

Det är således en sländlarv. Hur den kom in i akvariumet är en gåta, men kanske med frysfoder?

Igeln är 2-3cm och transparent rosa, något i denna stilen:

Problemet är hur jag ska få upp kräken. Det är ett 240L akvarium med massa stenar och rötter, kommer aldrig få tag på dom genom att rota runt. Finns det några fiskar som mumsar i sig dom?
#7 - 8 januari 2006 09:26
det beror ju på hur stora dina firrar är, men ja de kan säkert bli mumma för någon firre... precis som hugin säger är det en flickjungruslända o såna kan käka små yngel... de kan ha kommit in med foder du hämtat utifrån, de borde ju ha dött om du hade det som frysfoder...
#8 - 8 januari 2006 09:31
[QUOTE=David.C]Om de är ganska stora (typ en meter eller mer, kanske) skulle det första kunna vara en bläckfisk, och det andra en kvastfening. I så fall är harpunering effektivt.

Är de mindre kan du lägga i en Clarias Batrachus (de äter precis vad som helst) eller liknande. Fast då har du ju en ny rosa äcklig grej att ta hand om sedan... Då kanske du iofs kan ta upp den tidigare nämnda harpuneringen.

En tredje lösning är att ta ett redigt grabbatag i akvariet och vränga det ut-och-in. Då har du krypen på utsidan sedan...

Ta det lugnt med ovationerna för mina kreativa förslag, jag hjälper så gärna till![/QUOTE]

Tack för ett gott skratt :D

Annons