Övälkomna snäckor!

#1 - 20 september 2007 18:15
Hej!

Jag var hemma hos mina kusiner i helgen och dom hade fått några små snäckor i sitt akvarium. Dom är ca 3mm stora och ser i övrigt ut som vanliga sniglar man hittar ute. Nu har jg också börjat på lite snäckor i akvariumet. Det är endast I pumpen som jag har fått 3 st ( 2 förra städningen och 1 nu) men dom är inte så mysiga, så jag skulle gjärna ha bort dom. Någon som vet hur?

Tacksam för svar!

// Sandra
#2 - 20 september 2007 18:25
Det bästa för att bli av med ha för vana att alltid spola alla nya saker rent då mest växter som du köper ta tid på detta och slarva inte med detta så har du igen detta längre fram.Annars om du redan har ett bestånd så släpp ner några Praktbotier under en period tills dem är borta eller försök att mata mindre så kanske beståndet hållas,men det är ändå svårt.Det finns fäller för dessa att köpa eller gör det själv genom att lägga ut ett salladsblad ut över natten nästa morgon är dessa full av dem då man tar upp dem

Enligt mig så blir man inte riktigt av med dessa men dem har en bra funktion i karet tycker jag dem äter överbliven mat och bökar lite så jag har låtet mina vara kvar ett par miljoner typ.
#3 - 25 september 2007 13:11
Ok. Tack Stene!

Ja, min kompis sa att dom bara är bra för dom äter alger, men dom kan ju föröka sig fort, och det vill jag inte! Men, änn så länge är dom endast i pumpen, ej i övriga delen av akvariet.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 25 september 2007 13:21
Snäckor är nyttodjur. Se t.ex. denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=108768
#5 - 25 september 2007 19:50
Hej
det må så vara att dom är nytto djur, men jag tycker dom förstör växterna. Stora hål lämnar dom efter sig och det ser jätte tråkigt ut. Har fått en invasion av små snäckor den senaste tiden (har kanske matat för mycket så att det har blommat ut). Men jag plockar dem, varje dag när jag matar malarna så tar jag mig fem minuter extra och plockar varenda snäcka jag ser. Hoppas att jag kan utrota eller iallafall minimera beståndet på detta sätt.
/b

Annons