ovanlig avels form (?)

#1 - 9 november 2003 19:52
jag har 1 av dessa (Gyrinocheilus aymonieri) med ett ljust huvud och mörk kropp. är det en annan avelsform av denna fisk sort, eler är det bara ett genetiskt fel?
#2 - 13 november 2003 22:28
Det är en annan avelsform.
Hälsningar Stefan!
#3 - 14 november 2003 18:45
tydligen, för jag har då bara sett albino och "natrur" färgade. men denna är en blandning
#4 - 14 november 2003 21:31
Ja, det är en ganska så ny avelsform som säljs som guld/svart algätare.
Hälsningar Stefan!
#5 - 14 november 2003 21:33
Frågan är varför man över huvud taget vill ha fisken och varför den finns i handeln?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 14 november 2003 21:42
Frågan är varför man över huvud taget vill ha fisken och varför den finns i handeln?

Antagligen pga att folk tycker att de är snygga och köper dom.
Så är det väl med de flesta fiskar såväl vildformer som avelsformer. Kanske gäller även det för dina svärdbärare (99,9% av de som finns i handeln är hybrider) eller dina kakaduciklider (90% av de som finns i handeln är avelsformer) eller dina skalarer (95% av de som finns i handeln är avelsformer).
Själv har jag guldfisk (avelsform) i en utedamm och röda svärdbärare (hybrid) i ett paludarium pga av... just det de är snygga.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#7 - 14 november 2003 21:43
"och varför den finns i handeln?"
Tja, de går väl att kränga dem och tjäna en hacka.
Jag kan tillägga att jag har inte en susning om vad Gyrinocheilus aymonieri är.
#8 - 14 november 2003 21:52
Jag syftar på att den blir väldigt agressiv när den blir äldre. Jag har själv varit tvungen att avliva tre små stackare. Sen säljs ju som sällskapsfisk.
#9 - 15 november 2003 16:54
det var inte så att jag upptäckte av vikningen redan i affären, utan när jag kommit hem, och efter ett par dagar såg att den ena hade ljust huvud och mörkare kropp än vanligt.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 15 november 2003 17:45
Okej, då missförstod jag dig Anders, sorry.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#11 - 16 november 2003 18:00
jasså, han menade så!

de är väl antagligen för att den är en "bra" algätare då (?). den är då bättre än mina löjliga otocinclus. hur många sånna behöver man för att dom ska hålla ett 222 liters rent? jag har 2, men e räcker då inte.

Annons