Ovanliga saltvattensfiskar i akvarier

#1 - 5 februari 2008 22:50
Tänkte starta en liten tråd om fiskar man inte ser varje dag men som förhöjer upp nöjet med hobbyn.

Jag börjar med en fisk jag har trängtat efter i ett år nu och häromdagen tog jag hem två stycken. Dock inte till mitt superlilla akvarie utan till ett 27 liters jag har haft igång länge. De är inte stora, ca 15 mm och en fullvuxen kan bli 30 mm men vilka millimetrar!!

[CENTER]- Mina Damer Och Herrar - Låt mig presentera[/CENTER]

[CENTER][SIZE=3]Discordipinna griessingeri[/SIZE][/CENTER]

[CENTER][attach]10213[/attach][/CENTER]

[LEFT]Bilden nedan är en sämre bild när fisken varit i sin normala miljö i en dag.[/LEFT]

[CENTER][attach]10214[/attach][/CENTER]

[LEFT]Nu kan andra fylla på och jag letar ständigt efter konstiga fiskar.

MVH Lasse[/LEFT]
#2 - 7 februari 2008 20:25
Riktigt cool fisk må jag säga. Finns många häftiga gobies där ute i haven..
#3 - 7 februari 2008 21:09
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vi hittade såna här konstiga monsterfiskar i en akvariebutik i Tyskland i helgen[/COLOR][/FONT]
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=8295&cat=1031
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 7 februari 2008 21:17
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vi hittade såna här konstiga monsterfiskar i en akvariebutik i Tyskland i helgen[/COLOR][/FONT]

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=8295&cat=1031

Puss, puss verkar den säga, fast var det inte dig den ville bita:p
#5 - 7 februari 2008 21:20
Puss, puss verkar den säga, fast var det inte dig den ville bita:p

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Nä, mig vill väl ingen bita :p men den "gul-gröne" gillade inte Annika när hon blixtrade på den (länkade bilden). Den gjorde riktiga utfall mot kameran :D[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 7 februari 2008 21:24
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Nä, mig vill väl ingen bita :p men den "gul-gröne" gillade inte Annika när hon blixtrade på den (länkade bilden). Den gjorde riktiga utfall mot kameran :D[/COLOR][/FONT]

Jo så var det ja, inte många rätt där inte - minnet är fortfarande kanon på ålderns höst bra men har blivit väldigt kort:D
#7 - 7 februari 2008 21:28
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jaja, det får vi väl leva med ;)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Men visst platsar den bra i denne tråden (fisken alltså) :p undrar om man får nå't pris för konstigaste fisken :rolleyes:[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 7 februari 2008 21:34
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Men visst platsar den bra i denne tråden (fisken alltså) :p undrar om man får nå't pris för konstigaste fisken :rolleyes:[/COLOR][/FONT]

Jepp, både din och Lasses fisk verkar vara riktigt trevliga bekantskaper, även om jag nu tror att Lasses griessingeri nog inte skulle trivas så bra ihop med din "vad den nu heter"
#9 - 7 februari 2008 21:37
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag tror nog inte många (förutom Annika då ;)) skulle trivas ihop med det monstret :D[/COLOR][/FONT]
#10 - 8 februari 2008 16:45
Det där är en frogfisk. En liten trevlig gynnare som i naturen kan sitta på en klippa i hela sitt liv. På många dykställen så är man väldigt noga med att visa var man kan hitta en frogfish. Vissa av dem har ett litet metspö som de låter vibrera ovanför munnen. Munnen den är stor och är som ett svart hål när den används. Se denna länk http://www.fishbase.se/ComNames/CommonNameSearchList.php eller http://www.fishbase.se/Nomenclature/NominalSpeciesList.cfm?family=Antennariidae

MVH Lasse
#11 - 8 februari 2008 17:26
Lasse, den var jättefin vad kostade den?
#12 - 10 februari 2008 23:22
jeffa skrev:
Lasse, den var jättefin vad kostade den?

Låt oss säga så här att det var nog det högsta mm-pris jag någonsin gett för en fisk (och då startade jag 1973 och var med om tanganyikaköret på 70-talet). De är inte gratis.

MVH Lasse
#13 - 11 februari 2008 06:47
En Atennarius striatus får man för 250:-

Mvh Thomas
Bilagor:
#14 - 19 februari 2008 18:36
Tack då vet jag. Vågar mig inte riktigt på sånna dyra (svårfångade) fiskar då jag är relativt ny i saltvattenvärlden. Blir en senare fråga. Men fin var den iallfall.

130 salt
720l söt

MVH Jeffa
#15 - 19 februari 2008 18:39
Triton Akvarium har nån liknande firre som monsterfisken ovan. Tittar man in i ena ögat ser man ut genom det andra och då sitter inte ögonen som på en vanlig fisk utan dom sitter i typ ögonarnar,,, Så det funkar ungefär som fiberoptik.. Helt sjukt.
#16 - 21 februari 2008 09:29
rick skrev:
Triton Akvarium har nån liknande firre som monsterfisken ovan. Tittar man in i ena ögat ser man ut genom det andra och då sitter inte ögonen som på en vanlig fisk utan dom sitter i typ ögonarnar,,, Så det funkar ungefär som fiberoptik.. Helt sjukt.

Det kan ju inte stämma, låter hel konstigt.

Annons