Ovanligaste malawin??

#1 - 24 oktober 2007 11:41
Vilken är den ovanligaste malawin ni har eller har haft?? Vore kul att veta :) Gärna någon bild vore trevligt! Eller länk till fisken.. :D
#2 - 24 oktober 2007 15:27
Hmm...de som var svårast att få tag i var nog mina Syndontis njassae...men de är ju malar!
Annars var jag på väg till Danmark för att köpa ett par Copadichromis melas ("Midnight mloto"), tyvärr dog honan i det paret innan jag ens hann packa bilen. :(

Vet inte om "nästan" räknas, dock. :)
#3 - 24 oktober 2007 19:17
Okej..Vilken otur..Ja nästan får väl räknas också..*S*
#4 - 24 oktober 2007 20:36
finns ju ett par ovanliga fiskar ur Metriaclima släktet som hade varit najs faktiskt.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=100
#5 - 24 oktober 2007 20:38
("Midnight mloto"), är ju ganska "coola" faktiskt..Helt svart! :)
#6 - 24 oktober 2007 20:40
fredd skrev:
finns ju ett par ovanliga fiskar ur Metriaclima släktet som hade varit najs faktiskt.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=100

Ja..Metriaclima zebra, Nakantenga är ju helt klart grymt fin! Skulle jag gärna vilja få tag på.. :) Hur ser honorna ut?? Någon som har en bild eller två? :)
#7 - 25 oktober 2007 05:20
Hanarna har något starkare färger än honorna. Vid Nakantenga förekommer även orange och OB(orange blotch)-honor, samt en och annan Marmelade Cat (OB-hane)-hane.
#8 - 25 oktober 2007 08:36
fredd skrev:
Hanarna har något starkare färger än honorna. Vid Nakantenga förekommer även orange och OB(orange blotch)-honor, samt en och annan Marmelade Cat (OB-hane)-hane.

Jaha..Där ser man..Riktigt snyggt kan jag tänka mig! :)
#9 - 25 oktober 2007 11:51
AORFISH skrev:
("Midnight mloto"), är ju ganska "coola" faktiskt..Helt svart! :)

Tycker också det. Har jagat sådana i snart två år...och så fick jag höra att de fanns i Danmark, för ca 1500 DKR. Hade blivit en aningens nervös resa hem, om inte annat... :D
#10 - 25 oktober 2007 12:39
Jens A. skrev:
Tycker också det. Har jagat sådana i snart två år...och så fick jag höra att de fanns i Danmark, för ca 1500 DKR. Hade blivit en aningens nervös resa hem, om inte annat... :D

Ja jösses vilket pris! :eek:
#11 - 26 oktober 2007 14:14
AORFISH skrev:
Ja jösses vilket pris! :eek:

Hehe, nytt rekord Herlev - Karlstad, iallafall...

Undrar om det hade gått snabbare att köra runt kring bron eller att ta färjan mellan Götet och Fredrikshavn? :D
#12 - 26 oktober 2007 14:20
Jobbade ett bra tag på att få tag på mina Metriaclima zebra, nakantenga. Men det gick till slut. Danskarna verkar bättre på dom än vad svenskarna är.
Tänkte jag skulle åka till Gissels nya ställe och se hur det verkar med malawibeståndet där.
#13 - 26 oktober 2007 22:11
Sacrium skrev:
Jobbade ett bra tag på att få tag på mina Metriaclima zebra, nakantenga. Men det gick till slut. Danskarna verkar bättre på dom än vad svenskarna är.

Tänkte jag skulle åka till Gissels nya ställe och se hur det verkar med malawibeståndet där.

Får man fråga vad du fick ge för dina?? :) Skulle gärna vilja lägga vantarna på en grupp nakantenga! :) Fast det lär väl vara så gott som omöjligt! :(
#14 - 27 oktober 2007 02:56
Jens A. skrev:
Hehe, nytt rekord Herlev - Karlstad, iallafall...

Undrar om det hade gått snabbare att köra runt kring bron eller att ta färjan mellan Götet och Fredrikshavn? :D

Äsch. Fiskarna har ju släpats till Danmark från Afrika, så nog skulle dom väl klara sig även till Karlstad. ;)
#15 - 27 oktober 2007 05:59
AORFISH skrev:
Får man fråga vad du fick ge för dina?? :) Skulle gärna vilja lägga vantarna på en grupp nakantenga! :) Fast det lär väl vara så gott som omöjligt! :(

500 för hela gruppen. Odlar på den, men behöver ha in nytt blod i den så jag letar nya för tillfället. Danskarna har haft dem som sagt, men det är lite omstrukturering i dom affärna där sedan jag såg sist så jag vet inte om de fortfarande har några kvar.
Hade inte tackat nej till ett par vf, men det lär bli värre.
#16 - 31 oktober 2007 23:52
Jag tror dom flesta redan vet det här men jag säger bara det att nakatenga ön (där metriacliman finns) är ett naturreservat därför är det så svårt att få tag på den,
#17 - 1 november 2007 00:13
Stämmer det :)
Förr brukade man ju oftast bara benämna den som red top zebra, och runt 90-talet var det en väldigt vanlig malawi. Men sedan nakantenga ön gjorts om till naturreservat är det som sagt knivigt att få tag i dem.

En annan som är svår att få tag i är vildfångad demasoni. Nån som har en aning om varför? Litet bestånd kvar i sjön, eller andra orsaker?
#18 - 1 november 2007 08:03
Sacrium skrev:
En annan som är svår att få tag i är vildfångad demasoni. Nån som har en aning om varför? Litet bestånd kvar i sjön, eller andra orsaker?

Ja beståndet i sjön lär vara ytterst begränsat, betydligt mindre än akvariebestånden.
#19 - 1 november 2007 10:21
Det är synd att vissa djurarter nästan blir utrotade :( MÄNNISKORNAS FEL :'(
#20 - 1 november 2007 10:40
Aircut64 skrev:

Då är det i alla fall tur att vi akvarister räddar kvar arterna så att de åtminstone finns kvar i fångenskap när deras naturliga miljöer förstörs.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 1 november 2007 10:43
Sacrium skrev:

Svaret ger Ad Konings i denna Zoopet-intervju http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=434&Itemid=212
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 1 november 2007 10:46
Aircut64 skrev:

Nu handlar det ju om att just DeMasoni naturligt har och alltid har haft ett litet utbredningsområde. Så just denna art har knappast människorna något att göra med.

Däremot en del andra som du kan läsa i intervjun med Ad
#23 - 1 november 2007 14:54
Demasoni - "Liten men stark" får vi hoppas! :)
#24 - 1 november 2007 16:07
Ni andra då? Vad har ni haft för ovanligt i malawi väg då? :)
#25 - 2 november 2007 03:56

Tackar för det. En hel intressanta svar för övrigt. Han lär vara en riktigt bra förläsare också sägs det.
#26 - 7 november 2007 19:28
Ojoj, den där nakantenga var ju hur snygg somhelst. Ni som har dom, har ni bilder? :)
#27 - 7 november 2007 22:57
Har ett par på föräldrarna till mina dessvärre bara.

Kolla på mphangan annars om du vill ha en likvärdig. Den ser ut precis som nakantengan.
Betydligt enklare att få tag i också :)

Annons