Oväsen från nytt Eheim 2329

#1 - 21 december 2003 20:06
Så fick jag akvariet på plats och fyllde på med vatten. Filtret var fyllt med substrat och alla slangar satt där de skulle. Jag fyllde filter med vatten och körde igång det. Bröööl... Erm... Ok, luft i filtret? Ruskar, vänder och vrider men inget resultat. Brölet finns där nästan hela tiden förutom vid jämna mellanrum. (antar att det har att göra med intervallen)

Filtret pumpar igenom vatten utan problem men jag funderar lite över det där med intervallen. Hur långt ner skall vattnet gå innan det fyller på igen? Hur snabbt skall det gå ner vs. upp?

Jag har svårt att tänka mig att ett nytt 2329 skall låta såhär mycket.

Några förslag (gärna av någon med erfarenhet av detta el. liknande filter) om hur jag kan få ordning på det här? Ft är filtret avstängt i förhoppning om att luften, som jag antar att det är, skall försvinna.

Tack på förhand.
/Joacim
#2 - 22 december 2003 11:16
Ok, efter att ha hållit på och mifflat i flera timmar kan jag bara konstatera att det finns luft i filtret. Men jag fattar inte hur jag skall få ut den. Det är lite begränsat med utrymme där filtret står så det går inte att lägga det ner.

Finns det någon med erfarenhet av intervall filter som kan ge tips på hur man får ut den sista luften?

Mvh
/Joacim
#3 - 22 december 2003 12:42
Suger i utblåset...
#4 - 22 december 2003 12:44
Måste dock ha insuget under vatten så du på så sätt drar in vatten i HELA filtret. Annars brukar det funka bra att ta någonting och hälla in vatten i insuget, brukar funka...
Själv fyller jag alltid filtret enda utt tillslangarna när jag rengör det, eller om det är nytt och ber sedan någon hålla igen slangarna medans jag bär filtret till akvariet =)
Lite krångligt kanske, men effetkivt...
#5 - 22 december 2003 12:50
Jepp! Sug i utblåset o se till att insuget inte kan ta in luft. Det smakar inget vidare med akvarievatten men det brukar funka bra :)
#6 - 22 december 2003 13:43
du kan ju alltid ha en bytta att spotta i om du skulle råka få en kallsup ;P
#7 - 22 december 2003 20:38
Hehehe :)
Tack för förslaget även om det inte löste problemet. (alltid smaskigt med kallvatten mixat med en touch nitrivec och aquatan ;) )

Tipset hade säkerligen löst det hela om problemet låg i att filtret inte suger vatten (har gjort det med ett fluval tidigare) så jag vart lite fundersam när jag testade.

Men detta är ju ett intervall filter (och därmed helt nytt för mig) så det fungerar lite annorlunda.

Det kommer en konstant stråle ur utflödesslangen blandad med småbubblor. Jag har kollat infödesslangen efter ett ev. luftläckage men den är hel och sitter som den skall. Men så kommer jag till luftslangen (den lilla i mitten) och där vet jag inte hur det skall vara. När jag micklar med (stänger av och på) in/ut ventilerna så bubblar det upp vatten i luftröret. Kan det vara något lurt där?

Det verkar också som om hela filtret inte fylls helt med vatten (inte ens när jag stänger ut-ventilen) men pumpen låter gladare (den tystnar nästan helt) men sedan när jag släpper ut vatten igen så sjunker nivån till den översta filterkorgen och börjar pumpen börjar bröla igen. (vattnet stannar också vid den nivån)

Så vad jag har för tillfället är ett mycket högljudt filter (utan intervallfunktion). (för att lätta ev. farhågor om att pumpen skall gå sönder kan jag meddela att filtret är avstängt just nu :) )

Några tankar, funderingar, tips?
/Joacim
#8 - 22 december 2003 20:47
Gå in på Eheims hemsida och fråga om saken.

Finns det inget felsöknings-schema i manualen som följde med filtret? Finns i instruktionerna till Professional-filtren i alla fall.
#9 - 22 december 2003 20:56
ett litet tips hadde lika problem med mitt nya 2028 vet ju inte om du har en lite boll som går i ett rör på pumpen men om du har så tycker jag du ska ta bort pumpen så blir pumpen tyst det vart då min + några andras här ute på sidans
lycka till
#10 - 22 december 2003 21:03
eheim suger fett mailade om mitt problem fick till svar att jag skulle ta ur kula tycker jag är lite klent. dom visste vad dom hadde för fel på sina pumpar ändå slänger dom ut dom på marknaden
suger tycker jag när det ska vara ett så bra märke
#11 - 4 januari 2004 23:37
Det har visat sig att det var fel på filtret och de skickar mig ett nytt :) Jobbigt att man slösade 5 timmar på att försöka få igång det men men That's life :)

/J
#12 - 5 januari 2004 09:28
Men man lär sig en del på vägen ;)

Annons