Överdriven filtervolym

#1 - 3 september 2006 12:13
Jag har ett kar på runda slängar 100L, funderar på snäckskalslekare dvs inga växter. Nu har jag börjat spåna på ett femliters innerfilter som jag hoppas på att aldrig behöva rengöra, frågorna är dessa,, räcker 5L filter eller behöver man mer? Hur många http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117 kan jag köra på till den storleken kar och filter (håll i minne nu att jag inte vill byta filtermassa förens jag byter fisk)
#2 - 3 september 2006 13:10
Någon gång måste du rengöra filtret, tror att du måste ha typ ett filter som är minst 5ggr så stort som karet om du inte ska behöva regöra det på typ 5år.

Ett 5l filter i ett 100l får du rengöra ca 1ggr/ månad.
#3 - 3 september 2006 16:45
det är väl beronde på belastning!!! filtervolym på 5L behövs nog rengöras ytterst sällan (lite beronde på hur det är konstruerat)
#4 - 3 september 2006 18:02
Ett sånt filter skulle jag inte rengöra på ett år minst. Förutsatt att du kan hålla syresättningen kan ett 100 liters kar hålla en rätt stor multiskolloni. Låt kollonin växa och rensa bort alla mobbadeefterhand. Det blir ett mycket lättskött kar med så fett filter.
MVH
Magnus
#5 - 3 september 2006 18:47
*S* tackar för svaren, jag luskade vidare och tror att jag kan gå upp till 8-10 L men jaja tack för svaren igen.:)
#6 - 4 september 2006 19:56
Droppfilter+sandfilter

Jag har faktiskt ett sådant kar, helt självgående och ingen rengöring:

200-250l
N. multifasciatus
Guppy, ger lite levandefoder.
några Ancistrusmalar, tar bort alger.
Många låga kryptocoryne, wendti, affinis, ingen gallring behövs.
Grus, multisarna måste kämpa när dom gräver.

Filter: Ett droppfilter med varvad filtermatta och lekakulor, sylthink från skolbespisningen.
Ett enklare sandfilter av egen konstruktion.( se zoonen)
Förfilter: Blå PP10-kub
Motor: eheims "lilla" kraftpaket, 600l/h
Eheims Foderautomat.

Multisarna blir fler och fler och jag tittar till karet då och då.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315
#7 - 5 september 2006 13:50
Hej där!

Börja med 2 par, ett i var hörna så har du snart hela karet fullt, jag började med 2 par och har nu över 40 individer som skall säljas av...
#8 - 5 september 2006 13:55
dreas skrev:
Hej där!

Börja med 2 par, ett i var hörna så har du snart hela karet fullt, jag började med 2 par och har nu över 40 individer som skall säljas av...

Verkar vara bra fiskar det där,det jag gillar med min filter ide är att filtret kommer dela upp karet i två delar hjälpligt naturligt.

Annons