Överdriven svårighet?

#1 - 29 mars 2003 18:19
Är inte svårigheten med Diskus väldigt överdriven?

Det ända som skiljer hur vi behandlar våra två diskus från våra andra fiskar är att vi ger dem oxhjärtsblandning och att vi har varmare i akvariet.

Det mesta går att fixa själv!!!
//Masse
Bilagor:
#2 - 29 mars 2003 18:28
Ja det är överdrivet, tycker jag ialla fall.

Jag förbehåller mig rätten att ha fel:)
Oscar Cederqvist
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=67529
-----------------
310l Malawi
110l Sällskaps
42l Guppy+Neontera
13l Kampfisk+Yngel
#3 - 29 mars 2003 18:30
´jovisst är det så.den enda gången svårigheten med diskus kommer fram är väl vid odling av diskus,annars är det väl normalt sunt förnuft som gäller för att hålla pigga &friska diskusar vid liv,precis som för alla andra akvariefiskar.

Uffe
#4 - 29 mars 2003 18:36
kanske priset på vissa fiskar spelar viss roll? många tetror,rasboror kanske många gånger är känsligare,men man kanske inte förstorar upp det lika mycket när en 10-15 kronors fisk dör,som en för typ 800:-,menar upprördheten styr kanske svårighetsgraden många gånger? eller säg när man är ute o fiskar o fisken sliter sig,hur stor var inte den?
#5 - 29 mars 2003 19:37
Hej

Olika stammar av diskus är olika känsliga verkar det som. De som är lättast att hålla, verkar vara de som är odlade i europa, samt de som är vildfångade. De som är svårast är ofta de som är odlade i asien, där de använder en massa medel och kemikalier för att odla dem, och när de kommer hit, och inte får de förhållandena, som de är vana vid, blir de lättare sjuka, och så måste de dessutom genomlida den långa transporten från asien.

MVH Micke
#6 - 29 mars 2003 19:48
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> där de använder en massa medel och kemikalier för att odla dem<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Nog sant. Att konstant dosera låga doser antibiotika är ett jättebra sätt att få enorma mängder yngel att bli vuxna - och att stänga av deras immunförsvar.
Det är inte poppis med europeiska miljömyndigheter att odla fisk på det sättet längre, men det är ganska standard i många andra delar av världen (särskilt jätteräkorna vi äter på kinarestaurang - där verkar, till skillnad från med grisar och kor, folk inte oroa sig för läkemedelsrester!)
#7 - 29 mars 2003 20:13
Joo! det tycker jag med! jag har läst på om diskus nu och tycker att det är rätt så överdrivet. Man ska tydlingen ha surt vatten när man ska få dom att leka annars så kan man ha neutralt, det sa dom i akvarieaffärn. tycker också att det är överdrivet.

Mvh atrix
----------------
540l: Tomt, Planering pågår
100l: lekakvarium
100l: sällskaps
10l: guppy lek
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=65921

Annons