överleva frakten

#1 - 6 oktober 2006 19:33
hur länge överlever fiskarna i en sån påse man får dom i när man köper dom? klarar dom ca 3-4 timmar?
#2 - 6 oktober 2006 19:47
När jag köpt fiskar så har dom sagt i butiken att absolut max 3-4 timmar. Men dom ska ju självklart få komma ur påsen så fort som möjligt.
#3 - 6 oktober 2006 20:12
Tar frakten tid ber du butiken förpacka få fiskar i påsen med syrgas och färdas så att vattnet i påsen håller samma temp under hela färden som i butiken.
#4 - 7 oktober 2006 13:27
Annaica skrev:
När jag köpt fiskar så har dom sagt i butiken att absolut max 3-4 timmar. Men dom ska ju självklart få komma ur påsen så fort som möjligt.

Allt beror på hur de packas och transporteras.

Packar man "rätt" med syrgas och transporterar dem i en frigolitlåda så klarar dem sig dagar, med det är sällan butiker ens vill packa med syrgas:(
Sedan är det viktig att man transportera dem mörkt, de går i "dvala" då, vilket är mindre stressande för dem.
Så att springa omkring på stan med "bara" en fiskpåse i handen gör man inte om man vill göra allt vad man kan för att dem ska klara sig.

Sedan hänger endel på transporttemperaturen, inkoppning vattenvärde i ditt kar mm mm.
Inkoppningen SKA ta tid, gärna timmar.

Lycka till.

//Calle
#5 - 7 oktober 2006 13:38
......med det är sällan butiker ens vill packa med syrgas:(

Enda gången som jag överhuvudtaget varit med om att fått frågan om jag vill få fiskarna packade med syrgas är när jag var med en kompis på Akvarielagret! Dessutom fick vi en frigolitlåda för att transportera fiskarna i.
(Och vi hade ändå "bara" köpt ett par dussin "mainstream-fiskar"!)

Och frågan är ju varför vi överhuvudtaget fick frågan!
Ptja, möjligen blev vi avslöjade av vår Gävledialekt!;) :D

Annons