Överlever Pansarålen?

#1 - 24 december 2008 11:13
Imorse vaknade vi och fann att vår pansarål var försvunnen. (akvariet har varit övertäckt med sitt ursprungliga lock) Men ålen var borta. Vi hittade henne fastklämd mellan byrån och väggen. Mycket ledsna konstaterade vi att hon lyckats leta reda på hålet där sladdarna går ut från pumpen och värmeväxlaren.(det är förtäckt nu) Min samo tog reda på henne, och skulle skölja av henne i handfatet då vi konstaterade att hon LEVDE!

Nu har det gått några timmar sen hon kom tillbaka till akvariet. Hon simmar, är lite lojj och verkar ha väldigt svårt att ta sig ner till botten. Hennes bakdel verkar flyta!?

Vi har ingen aning hur länge hon varit ur vattnet inatt, men vi hoppas så att hon ska klara sig.

Kan vi göra något för att hjälpa henne, har någon av er varit med om något liknande?
#2 - 24 december 2008 11:31
En pansarål kan klara sig ovanför vattnet ett par timmar då den även kan andas på land. Den kanske är lite medtagen. Låt den få vara ett tag så kanske den återhämtar sig snart.
//Camilla
#3 - 24 december 2008 11:53
Släck lyset, det gör att alla fiskar går ner i vila.
#4 - 24 december 2008 12:24
Tack för era svar.
Vi håller tummarna!
#5 - 26 december 2008 20:10
Nästa gång (om det nu blir en nästa gång) så skölj inte av den i handfatet utan ta vatten i från akvariet istället... Och innan ni tar i fisken, blöt händerna i akvariet innan så skadar ni inte fiskens slemhinnor på kroppen.

Har själv hittat mina på golvet, den ena va död (helt torkad) men den andra levde och lever än idag :)
#6 - 26 december 2008 20:27
Som sagt så kan de klara sig ett tag på land, i naturen tar de sig från vatten till vatten, om förhållandena försämras där de lever för tillfället, om jag fattat rätt. Att bakänden flyter beror nog på att den har svalt en del luft.

Lustigt nog har ingen av de pansarålar jag har haft försökt rymma, och det trots att jag haft vanliga täckglas med matningshålen öppna.

Annons