_Ludde; grattis till det nya akvariet och hoppas du tycker hobbyn är rolig! :) Här på Zoopet finns alltid hjälp att få och var inte orolig över att ställa frågor. Just tetrorna måste vi nog se bilder på för att kunna identifiera ordentligt, men annars finns det säkert under artbeskrivningarna du kan hitta på sidan. :)
Androxe; allt handlar ju om att göra en redan stressig flytt mildare för fisken. Visst, fiskar är vackra att se på och är mer prydnadsdjur än keldjur och för många gör det inget att det blir lite svinn. Men du får aldrig glömma att det är levande djur vi talar om, och i all form av respektfull djurhållning är det av yttersta vikt att man inte stressar/plågar djuren mer än vad som behövs. Det är skillnad mellan att köpa ett begagnat akvarium, starta upp det, köra in det och SEDAN köpa fisk än att skaffa ett begagnat akvarium där man får fisken med och behöver få allt fungerande så snabbt som möjligt. Fiskarna är inte gosiga för fem öre och de gnäller inte när de mår dåligt. Men för det måste man ändå satsa på att de ska ha det drägligt. Djur innebär ansvar. Oavsett päls eller fjäll.
Old school är ofta dåligt. In med nya tider och ny förståelse. Folk drar ursäkten old school för att komma undan med förlegade metoder "för att det har fungerat förr".
Mina ciklider har jag haft flera år o dom leker o förökar sig, så jag antar dom har det drägligt, trots att jag inte tog med mig allt vatten från Jönköping till Norrköping ;). Sen finns det väl såklart mer eller mindre känsliga fiskar och det skadar ju såklart inte att ta med sig så mycket av den biologi som rådde i akvariet innan flytt. Det jag vill ha sagt är att det i de allra flesta fall går bra ändå, iaf har det gjort det för mina fiskar, trots nystart.
Det kanske visar sig att en fisk skadar sig mer pga att håven har för grovt nät och fisken råkar fastna lite, än att den får koppas ner i färskt vatten i ett nystartat kar, men givetvis det allra bästa är att behålla den gamla baktiekulturen så mycket som möjligt, det håller jag med om! :) Är det för mycket besvär så går det 99 gånger av 100 lika fint för fisken att långsamt vänjas till ett nytt kar, som kan vara preparerat med vattenberedningsmedel. Fiskar är duktiga på att vänja sig vid nya förhållanden, bara det inte sker allt för snabbt. Hoppas jag inte retat upp någon. Ursäktar mig isf. Jag tycker bara att man ska ha en sund inställning till akvaristiken.