Övertagande av 400L

#1 - 7 februari 2008 01:30
Hej, hoppas man kan få lite svar som nybörjare (förutom dom akvarier man hade som liten)

Jag skall ta över ett akvarie på 400 l med fiskar, växter mm. Jag får det hemlevererat redan nu på lördag förmiddag så det har gått fort. Jag har läst omkring i många trådar här på Zoopet och fått mycket tips på allt möjligt. Men jag skulle gärna vilja ha lite tips o råd i just detta. Jag får alltså hem ett tomt kar och ska dra igång allt med alla tillbehör som följer med.

Vad ska jag tänka på? Vattnet, fiskarna, gruset, växterna?

Min största fundering som jag inte lyckats direkt hitta svar på är hur lång tid tar det att få rätt temperatur på vattnet så att jag kan ha i fiskarna som kommer ligga o vänta i små påsar? Hur länge kan fiskarna vara i påsarna?

Grus, växter filter mm kommer ju att vara som det va när det togs ur akvariet så bakterier o sånt ska väl följa med?

Många frågor blev det, hoppas någon har bra tips!
#2 - 7 februari 2008 02:38
Försök få med så mycket vatten som möjligt från karets gamla position!
Bakterierna sitter ju som bekant till största del i filtret, så det ska du verkligen se till att inte diska eller på annat sätt rengöra. Tänk också på att bakterierna i både vattnet och filtret börjar dö ca 30 minuter efter att vattencirkulationen upphört och efter 6 timmar kan räknas som helt döda.

Fiskarna kan vara någon timme eller två i påsarna utan att det skadar dem, men därefter bör du ha fått i dem i karet. Ett alternativ är att du går och köper en stor plastback på t ex IKEA som du har fiskarna i tills karet har kommit upp och gjorts iordning. Sätter du i filtret i plastbacken och får ytcirkulation så klarar sig fiskarna ett rätt bra tag.

Sedan beror ju givetvis mycket på vad det är för fiskar. Olika arter har olika krav.

Temperaturen har jag själv problem med vid t ex vattenbyten, men det enda man kan göra där är nog att vänta. Kolla artbeskrivningarna här på Zoopet, kolla lägsta lämpliga temperatur för dina fiskar och vänta tills du nått den tempen innan du lägger i fiskarna. Att sätta på varmvatten ur kranen är INTE att rekommendera då det då kommer med ämnen och bakterier i vattnet som inte är gynnsamma för fiskarna.

Gruset och växterna behöver du inte tänka på så mycket. Växterna mår inte bra av att ligga torrlagda allt för länge, men blåser du upp en plastpåse och har dem däri så klarar de sig ett tag också. Din utandningsluft innehåller mycket koldioxid och luftfuktigheten blir hög, bra saker för växterna alltså.
#3 - 7 februari 2008 11:49
Du skriver att du övertar en balja, finns karet långt ifrån dig, pratar vi timmar i bil eller?

Om det är riktigt nära så att bottensubstratet kan användas utan att tvättas av så är det en lösning även om vattnet kommer att vara lite grisigt ett tag..

Normal temperatur på kallvatten är 12C och det enda du behöver tänka på här är att spola en stund så ev avfällningar i vattnet du använder försvinner, temperera vattnet till den ungefärliga temperatur dom fiskar du övertar är lämpade för och fyll upp, använd vattenberedningsmedel typ nitrivec och koppa in fiskarna..
#4 - 7 februari 2008 19:03
Tack för tipsen!

Karet finns ungefär en dryg halvtimme från mig med bil. Jag ska prata med förre ägaren om att försöka få med vatten. Men det är ju en halvbesvärlig flytt eftersom det inte är direkt i närheten. Får försöka ha så mycket klart som möjligt när det kommer så det istort sett bara är att dra igång. Kan det vara bra för vattnet om jag har i gruset förstå så det som sitter på stenarna rörs till när vattnet kommer? Har inget emot att det är grumligt nån dag eller så, bara det går bra :)
#5 - 9 februari 2008 14:08
jättebra tips det där, men det där är verkligen efter konstens alla regler, vilket inte är fel, men oftast inte absolut nödvändigt. transportera gammalt vatten låter onödigt besvärligt tycker jag, speciellt när det inte är mer än några mil transport. då är vattenvärdena oftast ganska lika.
Det kommer fungera att börja om helt på nytt också, göra rent gruset, göra rent pumpen, o helt nytt vatten. Mycket roligare med ett fräscht o rent akvarium tycker jag iaf. Dessutom lärorikt att börja från början o efterhand få igång en fin balans med växter m.m.
Lycka till!
#6 - 9 februari 2008 14:18
Att förlora dyra och fina fiskar i nitritförgiftning må vara lärorikt, men det är knappast något att sträva efter. Dummaste jag hört.
#7 - 9 februari 2008 21:19
Karet va inte riktigt 400L utan 343 (missade lite på måtten där) men nu är det "up and running" iallafall! Han hade med sig lite vatten och det gick rätt så fort att få upp allting igen, det tog ett tag men allt kom på plats och alla utom en ser riktigt krya ut. Iallafall utifrån att alla simmar omkring och ser pigga ut. Det är ett 4 st neontetror, varav en ser ut att vara duktig gravid, ett gäng platys, samt några andra som jag inte riktigt fått veta vad det är, ska försöka leta bilder. Någon som har tips på bra sida med bilder och namn? (har redan gått igenom top 100 listan här) Jo, en mal va med också, men den har inte visat sig ännu, den va så "beslutsam" att den fick åka i det lilla hus som den har. Sen va det en guldfisk med också, en sån där bamsing, fast den är inte lik guldfisken på top 100 här, finns det flera typer av dom?

Så, det som ska göras är att köpa en ny ljusramp, killen har haft 2 ljusrör i 2 ramper. Men de är inte speciellt vackra så det blir första inköpet!

En annan fråga, jag har ställt karet i mitt vardagsrum, men märkte nu ikväll att gatlyktan utanför lyser in genom fönstret och lyser mot mitten, ett område på kanske 2 dm som är något upplyst. Måste jag dra ner persiennen eller är det ok? Det är inte starkt upplyst och man ser bara de fiskar som är närmast glaset i ljuskenet.
#8 - 9 februari 2008 21:42
Det är säkert ingen fara med ljuset från gatlyktan. Se det som gratis "månbelysning". Det finns flera sidor på nätet med fiskarter, googla runt bara så hittar du massor.

edit: Välkommen till Zoopet förresten! :)
#9 - 10 februari 2008 21:52
En platy hittade jag död idag... Har också hittat vad det är för guldfisk, vilket det inte va utan en slöjdstjärt. Ser lite rolig ut men som många trådar också säger så är dom sönderavlade. Malen vägrar komma ut ur sitt gömställe, som jag vill bli av med eftersom det är ett "skepp", tycker inte det är så snyggt. Men så länge malen vägrar lämna så är det inte så mycket att göra. Sen är det två sorter jag inte kan hitta och med min enda kamera, mobilkamera, så blir det inga bra bilder. Den ena är en gul fisk med lite svarta inslag i, smal, lite större än neontetrorna. De andra är en halvt genomskinlig sak med tvådelade stjärtfenor med svarta band längs ut på vardera "tippen". Någon som har några tips?

Har en neontetra som ser gravid ut, den är mycket stilla men ibland kommer en av de andra o jagar den o då är den hur pgg som vanligt. Den kanske inte är gravid?
#10 - 11 februari 2008 20:35
Hittat lite informaiton om mina 2 sorter som är okända. Den ena är en saxtetra och den andra har jag iaf lyckats hitta att det är en tetra, men inget namn. Blir tlil att söka vidare :)
#11 - 11 februari 2008 22:10
Whistler84 skrev:
Att förlora dyra och fina fiskar i nitritförgiftning må vara lärorikt, men det är knappast något att sträva efter. Dummaste jag hört.

Då kan du inte hört mycket..
Det har fungerat bra i alla tider att köra old school med ordentlig rengöring, inget fiskarna dör av i sig. Sen får man ju alltid räkna med lite svinn när man flyttar, men det har inte o göra med om man skånkar med sig 10 hinkar gammalt vatten eller inte, man får ju sätta arbete i proportion mot nytta
#12 - 12 februari 2008 03:36
Frågan handlade inte så mycket om att dra med sig allt vatten som att få med filter och bottengrus med aktiv bakteriestam, 10-15 liter vatten är ju bara ett plus, old school, kör du med oljekittade akvarier oxå?
#13 - 12 februari 2008 06:55
_Ludde; grattis till det nya akvariet och hoppas du tycker hobbyn är rolig! :) Här på Zoopet finns alltid hjälp att få och var inte orolig över att ställa frågor. Just tetrorna måste vi nog se bilder på för att kunna identifiera ordentligt, men annars finns det säkert under artbeskrivningarna du kan hitta på sidan. :)

Androxe; allt handlar ju om att göra en redan stressig flytt mildare för fisken. Visst, fiskar är vackra att se på och är mer prydnadsdjur än keldjur och för många gör det inget att det blir lite svinn. Men du får aldrig glömma att det är levande djur vi talar om, och i all form av respektfull djurhållning är det av yttersta vikt att man inte stressar/plågar djuren mer än vad som behövs. Det är skillnad mellan att köpa ett begagnat akvarium, starta upp det, köra in det och SEDAN köpa fisk än att skaffa ett begagnat akvarium där man får fisken med och behöver få allt fungerande så snabbt som möjligt. Fiskarna är inte gosiga för fem öre och de gnäller inte när de mår dåligt. Men för det måste man ändå satsa på att de ska ha det drägligt. Djur innebär ansvar. Oavsett päls eller fjäll.

Old school är ofta dåligt. In med nya tider och ny förståelse. Folk drar ursäkten old school för att komma undan med förlegade metoder "för att det har fungerat förr".
#14 - 12 februari 2008 16:24
tessilago skrev:
_Ludde; grattis till det nya akvariet och hoppas du tycker hobbyn är rolig! :) Här på Zoopet finns alltid hjälp att få och var inte orolig över att ställa frågor. Just tetrorna måste vi nog se bilder på för att kunna identifiera ordentligt, men annars finns det säkert under artbeskrivningarna du kan hitta på sidan. :)

Androxe; allt handlar ju om att göra en redan stressig flytt mildare för fisken. Visst, fiskar är vackra att se på och är mer prydnadsdjur än keldjur och för många gör det inget att det blir lite svinn. Men du får aldrig glömma att det är levande djur vi talar om, och i all form av respektfull djurhållning är det av yttersta vikt att man inte stressar/plågar djuren mer än vad som behövs. Det är skillnad mellan att köpa ett begagnat akvarium, starta upp det, köra in det och SEDAN köpa fisk än att skaffa ett begagnat akvarium där man får fisken med och behöver få allt fungerande så snabbt som möjligt. Fiskarna är inte gosiga för fem öre och de gnäller inte när de mår dåligt. Men för det måste man ändå satsa på att de ska ha det drägligt. Djur innebär ansvar. Oavsett päls eller fjäll.

Old school är ofta dåligt. In med nya tider och ny förståelse. Folk drar ursäkten old school för att komma undan med förlegade metoder "för att det har fungerat förr".

Mina ciklider har jag haft flera år o dom leker o förökar sig, så jag antar dom har det drägligt, trots att jag inte tog med mig allt vatten från Jönköping till Norrköping ;). Sen finns det väl såklart mer eller mindre känsliga fiskar och det skadar ju såklart inte att ta med sig så mycket av den biologi som rådde i akvariet innan flytt. Det jag vill ha sagt är att det i de allra flesta fall går bra ändå, iaf har det gjort det för mina fiskar, trots nystart.
Det kanske visar sig att en fisk skadar sig mer pga att håven har för grovt nät och fisken råkar fastna lite, än att den får koppas ner i färskt vatten i ett nystartat kar, men givetvis det allra bästa är att behålla den gamla baktiekulturen så mycket som möjligt, det håller jag med om! :) Är det för mycket besvär så går det 99 gånger av 100 lika fint för fisken att långsamt vänjas till ett nytt kar, som kan vara preparerat med vattenberedningsmedel. Fiskar är duktiga på att vänja sig vid nya förhållanden, bara det inte sker allt för snabbt. Hoppas jag inte retat upp någon. Ursäktar mig isf. Jag tycker bara att man ska ha en sund inställning till akvaristiken.
#15 - 12 februari 2008 22:47
Tack Tessilago för välkomnandet. Jag har förstått att det finns en hel massa info här och det har hjälpt mig. Vill också passa på att påpeka att forumet är väldigt aktivt, mer aktivt än andra siter jag hittat. Så tack alla för era svar. Nu ska jag försöka leta vidare för att hitta benämningen på mina gula tetror. Tyvärr blir det inte några bilder inom det närmaste eftersom jag inte är någon "fotografmänniska" och min enda kamera är den som sitter i min 3 år gamla mobil! Men när det blir ny kamera så blir det bilder!

Ser fram emot att få svar på mina frågor som garanterat kommer, är ju trots allt en nybörjare! :)
#16 - 13 februari 2008 14:38
Ludde__ skrev:
Tack Tessilago för välkomnandet. Jag har förstått att det finns en hel massa info här och det har hjälpt mig. Vill också passa på att påpeka att forumet är väldigt aktivt, mer aktivt än andra siter jag hittat. Så tack alla för era svar. Nu ska jag försöka leta vidare för att hitta benämningen på mina gula tetror. Tyvärr blir det inte några bilder inom det närmaste eftersom jag inte är någon "fotografmänniska" och min enda kamera är den som sitter i min 3 år gamla mobil! Men när det blir ny kamera så blir det bilder!

Ser fram emot att få svar på mina frågor som garanterat kommer, är ju trots allt en nybörjare! :)

Ser fram emot bilder längre fram!
Varmt välkommen nya zoopetare!

Annons