Övertala Ancistrus äta alger?

#1 - 8 oktober 2006 14:04
Har lite problem med mina ancistrusar...

Dom har slutat äta alger och äter i stället upp mina svärdsplantor helt och hållet, finns knappt ett helt blad kvar:(

När jag köpte dom var karet fullt med alger som försvann över en natt... Efter några dagar så fattade honan att svärdsplantorna var goda och började äta dom i stället... nu struntar båda två fullständigt i att äta på rutorna.

Har försökt med att mata med algtabletter, maltabletter, zuchini, majs, ärtor men dom äter ändå lika mycket på växterna och lika lite på rutorna..
Dom äter upp all mat jag ger. Har även försökt att övermata lite för att se om dom slutade men det hjälpte inte mycket.

Nån som har nåt tips på hur jag får dom att förstå att alger är gott och växter fina igen??

tacksam för alla tips!

/Hans
#2 - 8 oktober 2006 14:06
Problemet kan vara att de alger du har nu inte är såna alger som ancistrus äter. De äter t.ex. inte svarta tofsalger.
#3 - 8 oktober 2006 14:15
Nej det vet jag men dom äter "bruna och gröna fläckar på rutan" alger... vet inte vad dom heter;)

/Hans
#4 - 8 oktober 2006 15:24
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Om du har annat godis än alger (bl.a Svärdsplantor) så kommer dom naturligtvis äta dom i första hand.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Rutan får du nog räkna med att göra rent själv emellanåt :)[/COLOR][/FONT]
#5 - 8 oktober 2006 16:52
Ancistrus är mest förtjusta o vanliga grönalger.. det brukar de äta...
De där bruna algerna som kommer på växter o ruta får jag också ibland.. inte många malar som gillar dem, men är ofta ett tecken på att det är dags att byta lysrör.
#6 - 8 oktober 2006 17:12
Aha dom är så smarta dom små jävlarna, att dom äter det godaste först och inte det nyttigaste (och bästa för husse);)

Ger dom sig på alla sorters Svärdsplantor? Jag har nyligen köpt Echinodorus grandiflorus, tror jag.. Det är något liknande iaf;) Tycker dock att den verkar ha lite mer robusta blad än "den vanliga".

/Hans
#7 - 8 oktober 2006 19:01
ja ancistrus är inte den nästa algätaren, men ack så trevlig fisk iallafall.. känns mest som den äter alger som mellanmål. Men mest nytta gör den mot grön alger och de är ju oftast den algen man inte har så mkt emot att ha i lagom mängd i akvariet. Men de bruna brukar man få pga av ljuset man har, antingen dags att byta lysrör eller kanske fel sort.. eller så är akvariet nystartat och då kanske det är kiselalger du har ? Då kanske du har tänt för mkt.. ett sätt att undvika alger är ofta att ha tänt i 2 omgångar/dygn och inte en.. det gillar inte alger... så några timmar på förmiddagen och sedan tänt kanske 5 timmar på kvällen.. det gillar inte algerna

Vill du bli av med tofsalger så är väl siamesisk algätare bättre.. den är också duktig på att putsa växter utan att förstöra dem.

http://www.klaras.se/siamensis.htm

Men de blir ganska stora till slut... men är en snäll o duktig fisk på alger..

har du mindre akvarium kanske otocinclus kan vara ngn som hjälper till :

http://www.staff.uni-mainz.de/otto/Aquarium/Fische/Fisch12.html

Jag vet inte om just svärdplantor är ngt som ancistrus ger sig på.. jag har haft massor med både ancistrus o svärdplantor.. men tydligen är dina förtjusta i det iallafall.. men ngt man alltid ska ha i akvariet om man har ancistrus är ngn rot.. de mår gott av sig att gnaga lite på rötter o få i sig cellulosa...

Hälsn Robban
#8 - 8 oktober 2006 19:09
Ancistrus spöar otocinclus fett vad gäller effektivitet i algätandet. Ottosar äter endast de allra mjukaste algerna (det är baksidan av att de inte äter växter alls).

Siamesiska algätare däremot är bra, åtminstone när de är unga.

Men ancistrus är faktiskt bäst.
#9 - 8 oktober 2006 22:24
Men får du ancistrus att äta annat än grönalger ? Otocinclus tycker jag är duktiga på putsa växter och även växter som är finbladiga, sätter sig en ancistrus där så sväljer han nästan växten eller så raseras den. Tycker mina mest äter på rutor, stenar, rötter och möjligen på kraftiga plantor som Svärdplantor och sånt..
#10 - 9 oktober 2006 14:22
För mig som är totalt okunnnig på alger, grönalger, är det såna gröna fläckar som kommer på rutan?

Jo akvariet är ganska nystartat, ca 2 månader och har gått igenom kiselperioden. Det åt faktiskt ancistrusarna upp över en natt:)
Har tänt 12 timmar så det är nog inte för mycket..
Ska ta en funderare på om vi kanske ska testa att ha tänt två omgångar! Ska det vara tänt 12 timmar då också eller mindre? Hur många timmar är lagom att ha släckt, 2-3?

Har ett 200liters, Visade faktiskt tjejen en oto igår och hon gick så fort hon såg bilden... hur ska man tolka det?;)

Än så länge så har mina nya svärdsplantor fått stå ifred (håller tummarna för att det fortsätter)

/Hans
#11 - 9 oktober 2006 16:33
Så olika det kan vara :p
Min ancistrus har aldrig ens varit i närheten av någon växt.
#12 - 9 oktober 2006 18:50
fellan: Vill du byta ancistrusar? ;)

/Hans
#13 - 12 oktober 2006 13:31
Samma sak för min del (klen tröst): hade jätte finns svärdplantor (men alger) tills ett gäng på 5 ancistrus flyttade in. Algerna försvann gradvist men sedan började svärdplanterna gå samma väg. Däremot så lämnar man bladnerverna kvar och det är inget snyggt. Jag kan nog acceptera att offra svärdplantorna för att slippa algerna men jag skulle gärna villja veta vad man kan ha istället som får vara i fred?
#14 - 30 november 2006 07:21
anti skrev:
Jag kan nog acceptera att offra svärdplantorna för att slippa algerna men jag skulle gärna villja veta vad man kan ha istället som får vara i fred?

Det vill jag också gärna veta! Har också kombinationen Ancistrus och svärdsplantor och det verkar inget vidare längre.. Vill gärna ha storbladiga svärdsplante-liknande växter för mina scalarer, men helst utan "nät-bladen" som ancistrusarna envisas med att förvandla dem till.. Vill inte heller ge upp mina söta ancistrusar utan vidare, de är så himla roliga fiskar!

Annons