Övertalning..?

#1 - 9 april 2007 13:32
Jo, nu är det så att jag har hittat ett akvarium jag vill ha i mitt rum men morsan fullkomligt vägrar låta mig köpa det. Hon tycker jag ska lägga mina pengar på annat (vilket jag inte förstår varför, eftersom att jag gärna vill ha ett akvarium), och att jag kan vänta tills jag har flyttat hemifrån med att köpa husdjur.
Grejjen är den att jag kommer betala hela kalaset själv, ha det i mitt rum där hon inte ens behöver se det om hon inte vill, och ta hand om det utan att hon behöver lägga sin stora näsa i blöt :p

Jag vill inte vänta tills jag har flyttat hemifrån, även om det kanske inte är överdrivet långt kvar eftersom att jag slutar skolan nu till sommarn. Men det lär väl dröja ett halvår eller något iaf.

Så, hur övertalar man egentligen en sur morsa att man ska få köpa ett akvarium? :confused:
#2 - 9 april 2007 14:09
ha du frågat va de e hon vill att du ska lägga pengarna på??när morsan bruka gnälla säger ja att de e mina pengar:P
#3 - 9 april 2007 14:11
Jo, fast då undvek hon frågan och fortsatte rabbla på om sitt skitsnack till varför jag inte ska köpa ett... :S
#4 - 9 april 2007 14:13
annars så kan du väl säga att de e rogivande med fiskar:) vilket ja tycker de e.De ger en viss lugn.mamma va lite tveksam när ja skulle byta upp mig till ett större pga försäkringen.men då kollade jag här http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=247&Itemid=129
då gick hon med på de.
#5 - 9 april 2007 14:14
Tråkigt att hon vill stoppa dig från att köpa akvarium med dina egna pengar.

Nu känner jag inte din morsa, men hon kanske inte kan se poängen med att ha ett akvarium eller så tror hon att det rör sig om ett impulsköp och att du senare kommer att tröttna på det och bara släng en massa pengar i sjön.

Du kanske kan visa henne att du är seriös och vet vad ett akvarium kommer att innebära. Läs på om de olika fiskarterna så du vet vilka som skulle kunna trivas i det akvariet och visa henne vilka fiskar du skulle vilja ha och varför. Läs även på om vad man ska tänka på när man startar upp ett akvarium.

Förklara sen för henne hur mycket det skulle betyda för dig och att du inte kan tänka dig nåt lämpligare att lägga dina pengar på eftersom du prioriterar akvariet.

Annars kan du alltid hota med att du annars blir självmordsbombare ;) (OBS - grov ironi här!)
#6 - 9 april 2007 14:16
Jag får väl köra med det vanliga gamla tjatet annars.. Funkar oftast iaf :P
Men det vore ju kanske en fördel att ha några vettiga argument att komma med, haha
Jag vill bara ha ett litet kar, då jag inte får plats med ett större än runt 40 liter i mitt lilla rum. :P
#7 - 9 april 2007 14:19
batski skrev:
Tråkigt att hon vill stoppa dig från att köpa akvarium med dina egna pengar.

Nu känner jag inte din morsa, men hon kanske inte kan se poängen med att ha ett akvarium eller så tror hon att det rör sig om ett impulsköp och att du senare kommer att tröttna på det och bara släng en massa pengar i sjön.

Du kanske kan visa henne att du är seriös och vet vad ett akvarium kommer att innebära. Läs på om de olika fiskarterna så du vet vilka som skulle kunna trivas i det akvariet och visa henne vilka fiskar du skulle vilja ha och varför. Läs även på om vad man ska tänka på när man startar upp ett akvarium.

Förklara sen för henne hur mycket det skulle betyda för dig och att du inte kan tänka dig nåt lämpligare att lägga dina pengar på eftersom du prioriterar akvariet.

Annars kan du alltid hota med att du annars blir självmordsbombare ;) (OBS - grov ironi här!)

Kanske stämmer det där med impulsköp, eller snarare att jag har blivit "besatt" då jag och pojkvännen nyligen köpte ett 300 liters kar precis nyligen (men det står hemma hos honom och jag vill gärna ha ett hemma med)
Påläst är jag, tycker jag iaf. Suttit och läst på zoopet x antal timmar, haha
Men jag får väl tjata, och tjata, och tjata lite till och hoppas att det hjälper :p
#8 - 9 april 2007 14:48
jobbit dedär när föräldrar totalvägra :/
#9 - 9 april 2007 15:02
Cold skrev:
jobbit dedär när föräldrar totalvägra :/

Ja, som attan. Aja, jag får väl försöka tjata på henne som sagt.
Och jag har ju ett akvarium att dreggla framför på helgerna iaf :D
#10 - 9 april 2007 15:09
Eller göra som jag när jag var yngre. Jag gick helt sonik iväg och köpte mitt lilla kar då mina föräldrar var borta. Sen när dom kom hem sa jag inget utan de fick upptäcka det senare själva.
Nu var dom väldigt tolleranta och inom loppet av 1 mån gick jag från 10l till farfars 300l kar. Tyvär har jag inte det kvar då jag fick platsbrist vid flytt och bytte ner mig till mitt 180l kar.
#11 - 9 april 2007 15:23
Ophelia skrev:
Eller göra som jag när jag var yngre. Jag gick helt sonik iväg och köpte mitt lilla kar då mina föräldrar var borta. Sen när dom kom hem sa jag inget utan de fick upptäcka det senare själva.

Det tycker jag låter som en riktigt effektiv strategi :D
#12 - 9 april 2007 15:27
jag gjorde som Ophelia, jag sa att jag tänkte köpa ett och morsan var emot det. Sen kom jag bara hem med det och körde igång det, sen ett par dagar när fiskarna kom i och hon såg hur fint ett akvarium kan vara. Så blev hon lika kär i akvarium som jag hehe :D
#13 - 9 april 2007 15:32
wicked1 skrev:
jag gjorde som Ophelia, jag sa att jag tänkte köpa ett och morsan var emot det. Sen kom jag bara hem med det och körde igång det, sen ett par dagar när fiskarna kom i och hon såg hur fint ett akvarium kan vara. Så blev hon lika kär i akvarium som jag hehe :D

Hmm okej, men min morsa funkar inte riktigt så.. Hon sa att jag inte kommer innanför dörren om jag har ett akvarie med mig :mad:
#14 - 9 april 2007 15:57
Tror det bästa sättet är att vara riktigt intresserad av det du vill köpa. I detta fallet ett akvarie. Prata om det hela tiden, visa bilder på fiskar. Berätta om hobbyn. Om du verkligen visar och får dem att förstå att detta är något du verkligen vill ha, och inte bara ett impulsköp, så tror jag de går med på det...!

Lycka till med affären :)
#15 - 9 april 2007 16:03
... eller så väntar du tills du har ett eget hem...? Din mamma kanske har tidigare erfarenheter av att ta hand om dina djur? Inte elakt menat alls, bara en tanke. Om det nu bara är ett halvår kvar tills du flyttar så sparar du en massa energi på att INTE tjata :)
#16 - 9 april 2007 16:20
Stew skrev:
Tror det bästa sättet är att vara riktigt intresserad av det du vill köpa. I detta fallet ett akvarie. Prata om det hela tiden, visa bilder på fiskar. Berätta om hobbyn. Om du verkligen visar och får dem att förstå att detta är något du verkligen vill ha, och inte bara ett impulsköp, så tror jag de går med på det...!

Lycka till med affären :)

Jo det är sant. Får försöka med det ^^

Mamma Mia skrev:
... eller så väntar du tills du har ett eget hem...? Din mamma kanske har tidigare erfarenheter av att ta hand om dina djur? Inte elakt menat alls, bara en tanke. Om det nu bara är ett halvår kvar tills du flyttar så sparar du en massa energi på att INTE tjata :)

Men jag vill inte vänta så länge.. :(
Njae, jag har knappt haft några husdjur förut. Hade en hamster när jag var runt 5 år kanske (och då var det lite svårt att ta hand om den själv), sen hade jag en "guldfisk-skål" när jag var runt 10 eller något. Och det hade jag i högst ett år (men rengjorde det oftast själv). Så hon borde förstå att jag kan ta hand om ett akvarium själv nu.
Men jag får väl se vad som händer. Ska prova att tjata lite, funkar det inte så får jag väl börja spara pengar så jag kan köpa ett jättestort när jag flyttar hemifrån istället :D
#17 - 9 april 2007 17:35
hur stort va de du ville ha? om de e ett litet så borde de ju inte spela nån roll,för de handla ju inte om SÅ mkt vatten(eller visst,60L e ju mkt på golvet((vet ju ej om de e så stort/litet du vill ha),å ta ju ej så mkt plats... men för övrigt så e de ju såååååå fint å kolla på:)

Lycka till
#18 - 9 april 2007 17:41
jag kommer ihåg att det tog ett år innnan jag fick mitt första 50 liter.......snacka om att jag höll på och prata om akvarium då :D;)
#19 - 9 april 2007 17:57
Men...? Som det låter är du ju runt 18 år gammal eller har jag fel? i så fall är du alldeles för gammal för att tjata på din mamma om sådana saker. Du borde vara vuxen nog för att inse att när du flyttar hemifrån så kan du ha (nästan) hur många kar du vill och samtidigt vuxen nog för att inte tjata som en barnunge...

/J
#20 - 9 april 2007 18:01
Joacim skrev:
Men...? Som det låter är du ju runt 18 år gammal eller har jag fel? i så fall är du alldeles för gammal för att tjata på din mamma om sådana saker. Du borde vara vuxen nog för att inse att när du flyttar hemifrån så kan du ha (nästan) hur många kar du vill och samtidigt vuxen nog för att inte tjata som en barnunge...

/J

klokt sagt.
#21 - 9 april 2007 18:53
Fast om du snart ska flytta, så kan du väl lika gärna vänta tills dess. För det är INTE roligt att flytta akvarium!
#22 - 9 april 2007 19:03
Joacim skrev:

/J

Jo jag är 18, men jag måste tjata på min morsa som en barnunge för att få som jag vill. Hon är jävligt grinig när det gäller i princip ALLT.
Och varför ska det vara ett sånt problem att få ett litet 40 liters kar? Hon kommer ju liksom inte ens märka av det så jag förstår inte ens varför hon klagar..
#23 - 9 april 2007 20:26
kizor skrev:
Jo jag är 18, men jag måste tjata på min morsa som en barnunge för att få som jag vill. Hon är jävligt grinig när det gäller i princip ALLT.

Och varför ska det vara ett sånt problem att få ett litet 40 liters kar? Hon kommer ju liksom inte ens märka av det så jag förstår inte ens varför hon klagar..

Var du en av de som käkade krumelurpiller när du var barn eller? Nu är du gammal nog för att ta dina egna beslut och passar inte reglerna i dina föräldrars hem så är det dags att flytta.

Vid din ålder tjatar man inte, då resonerar man och går det inte att nå en kompromiss som båda är nöjda med så är det innehavaren av bostaden som bestämmer (såvida du inte hyr ett rum men i det läget snyltar du ju inte bara på dina föräldrar).

Dags att ta en sniff på den "verkliga" världen nu kanske?

/J
#24 - 9 april 2007 20:54
Joacim skrev:
Var du en av de som käkade krumelurpiller när du var barn eller? Nu är du gammal nog för att ta dina egna beslut och passar inte reglerna i dina föräldrars hem så är det dags att flytta.

Vid din ålder tjatar man inte, då resonerar man och går det inte att nå en kompromiss som båda är nöjda med så är det innehavaren av bostaden som bestämmer (såvida du inte hyr ett rum men i det läget snyltar du ju inte bara på dina föräldrar).

Dags att ta en sniff på den "verkliga" världen nu kanske?

/J

Lite svårt att flytta när jag fortfarande går i skolan, annars hade jag mer än gärna gjort det för längesedan.. Men så är inte fallet. och min mor är en sådan person som inte går att resonera med, hon börjar bara gapa. Alltså blir det till att tjata tills jag får som jag vill.
Tycker du alltså att jag snyltar på mina föräldrar nu? Jag har ju som sagt inte råd att flytta någonstans då jag fortfarande går i skolan, och jag har i princip ingen inkomst alls och då kan jag heller inte betala något till mamma för mat/bostad etc..

Och vad menar du med den "verkliga" världen? Den där man inte kan få som man vill? Isåfall flyttar jag till en annan värld.

Men men w/e jag ska försöka övertala henne i vilket fall som helst.. Och det kan nog gå om jag verkligen vill. Annars får jag väl vackert vänta
#25 - 9 april 2007 23:15
Joacim skrev:

Jag håller med Joacim. Tjat är bland det värsta jag vet och inget bra sätt att lösa problem på. Jag minns när jag var ihop med en tjatig person. Hon hade lärt sig under sin uppväxt att hon alltid fick som hon ville om hon bara tjatade tillräckligt mycket och länge. Och gissa om hon försökte använda samma teknik med mig. Men med mig funkade det inte, utan ledde bara till konflikter :mad:

Sen håller jag med Gladys att det är en hel del jobb att flytta ett akvarium och det är alltid en risk för att fiskar kan dö. Jag vet precis hur jobbigt det känns att vänta när man väl bestämt sig, men skulle det bara röra sig om ett halvår innan flytten skulle jag faktiskt vänta. Då kan du kanske tom satsa på nånting större och roligare. Det är faktiskt inte många arter som trivs i ett 40 liters, så dina valmöjligheter där är väldigt begränsade.

Givetvis ska du göra det som känns rätt för dig, men jag skulle definitivt prova en mer konstruktiv och mogen strategi än tjat. Kan inte du bara se till att komma hem med akvariet när din morsa inte är hemma eller nåt?
#26 - 10 april 2007 04:14
Lite bra argument kanske:
http://www.gd.se/Article.jsp?article=25689
#27 - 10 april 2007 04:31
kizor skrev:
Lite svårt att flytta när jag fortfarande går i skolan, annars hade jag mer än gärna gjort det för längesedan..

Svårt ja men inte omöjligt om du verkligen vill. Problemet är att du, liksom så många andra, är för bekväm och att priset är högre än vad förtjänsten skulle vara.

Men så är inte fallet. och min mor är en sådan person som inte går att resonera med, hon börjar bara gapa. Alltså blir det till att tjata tills jag får som jag vill.

DÅ är det dags att antingen "gilla läget" eller finna ett annat läge att gilla.

Tycker du alltså att jag snyltar på mina föräldrar nu? Jag har ju som sagt inte råd att flytta någonstans då jag fortfarande går i skolan, och jag har i princip ingen inkomst alls och då kan jag heller inte betala något till mamma för mat/bostad etc..

Vad gör du på helgerna? ;P

Och vad menar du med den "verkliga" världen? Den där man inte kan få som man vill? Isåfall flyttar jag till en annan värld.

Skicka adressen om du hittar den.

Men men w/e jag ska försöka övertala henne i vilket fall som helst.. Och det kan nog gå om jag verkligen vill. Annars får jag väl vackert vänta

Jo, spara stålarna till ett större kar istället. Det kan ju bli den första möbeln när du kommer till din nya lya. :)

/J
#28 - 10 april 2007 08:50
Vad ska du annars lägga pengarna på? Knark? Ute och supa varje helg? TV spel?

Jag var i exakt samma sits som du innan jul, går ut skolan till sommaren och fick inte köpa ett större akvarium. "Det räckte med det lilla."

Prata om det, lägg fram argument. Börja avsluta alla dina meningar med "för övrigt så är akvarier en trevlig, rogivande, livsförlängande hobby.

Till er andra som tycker att hon/han är barnslig:

Testa att bo hemma igen, hur många vill det? Det är inte lätt att få tag på jobb när man går i skolan eller inte har några erfarenheter. Pröva att inte få bestämma ordentligt själva, inte kompromissa med partners utan bara få enkla nej till saker och ting som ni vill.

Den verkliga världen existerar inte likadant för alla, är din verkliga värld likadan som Göran Perssons verkliga värld eller en arbetslös verkliga värld. Det var det mest korkade argument som jag någonsin har hört!

Varför måste hon/han vilja flytta hemifrån just nu? Jag tycker att hennes mamma ska vara riktigt glad över att hon/han bara vill ha ett akvarium istället för att lägga ut pengarna på värre saker som sprit och knark.
Dessutom är föräldrarna skyldiga att ta hand om sina barn tills dess de går ut skolan.
#29 - 10 april 2007 14:42
Hej och hå, det var värst vilket liv det blev i den här tråden då :D
Ska försöka svara på alla svar så gott det går..

[COLOR="Red"]batski:[/COLOR] Jo, det är klart det är jobbigt med tjat men är det är väl det som är poängen med det? :p
Men enligt mina beräkningar så kommer det här rinna ut i sanden precis som de flesta av mina briljanta idéer jag har fått för mig, haha.
Det hade varit väldigt mysigt att ha ett litet akvarie i sovrummet, men jag tror inte ens jag kommer orka tjata på morsan. Hon är tillräckligt grinig som hon är ändå så jag behöver väl inte spä på det med massa tjat antar jag..
Tycker du verkligen att det vore moget att bara bära hem ett akvarium när hon inte ser istället? Det kan jag då inte hålla med om. Jag trotsar inte min mor på det sättet, inte i sånna här sammanhang iaf.

[COLOR="Red"]topcabbie:[/COLOR] haha, tack för tipset ;)

[COLOR="Red"]Joacim:[/COLOR] Jag vill inte jobba på kvällar och helger då jag redan i princip jobbar hela veckorna. Har praktik 7-16 fyra dagar i veckan och på fredagar går jag i skolan 8-16. Och därtill kommer en del läxor, plus att jag håller på att ta körkort. Alltså kommer jag inte kunna få tillräckligt bra ekonomi för att flytta hemifrån. Men idag pratade jag med chefen på Kumlins Måleri (min praktikplats) och jag kommer förmodligen bli anställd där direkt när jag slutar skolan i sommar, så då behöver det nog inte dröja så fruktansvärt länge tills jag kan flytta hemifrån iaf :) Så det får väl bli till att börja spara helt enkelt.. Typiskt, jag som ville ha ett litet mysigt kar redan nu. Men jag och pojkvännen har ju som sagt ett 300 liters tillsammans iaf, så fiskar kan jag ju hålla på med ändå [:-96]

[COLOR="Red"]morrhoppa:[/COLOR] Tack för stödet! Äntligen en som vet hur jag har det iaf :D
Men som jag har sagt tidigare så tror jag att jag lägger ner hela prjektet. Det är inte värt att ha en ännu grinigare morsa för att jag ska få min vilja igenom.. Jag får väl helt enkelt hitta på "något vettigt" att lägga mina pengar på tills vidare.. Känns lite surt, men det är nog det bästa :(
#30 - 10 april 2007 16:10
Jo det är ju lätt så med mammor, att jag fick köpa ett större var ett litet tröstprojekt från min mammas håll tror jag...

Du kan alltid spara dem till ditt "köpa akvarium projekt när du flyttar hemmifrån" :D
Eller shoppa en massa onödiga saker ^^
#31 - 10 april 2007 16:20
morrhoppa skrev:
Jo det är ju lätt så med mammor, att jag fick köpa ett större var ett litet tröstprojekt från min mammas håll tror jag...

Du kan alltid spara dem till ditt "köpa akvarium projekt när du flyttar hemmifrån" :D

Eller shoppa en massa onödiga saker ^^

Hehe okej, somliga har tur ;P
Jag ska shoppa massa onödiga saker, bara för att jävlas med henne! :D
#32 - 10 april 2007 16:41
kizor skrev:
[COLOR="Red"]batski:[/COLOR] Jo, det är klart det är jobbigt med tjat men är det är väl det som är poängen med det? :p

Akta dig för att det ska bli en del av din personlighet bara. Föräldrar som "lär" sina barn att det lönar sig att tjata gör dem en riktig otjänst. Och hur kul är det att få sin vilja genom för man är så jädrans jobbig? :eek: Ett sånt klimat skapar inte bra förutsättningar för en bra relation. Så även om det inte är så konstruktivt och moget att tjata, så är inte din mammas attityd heller särskilt mogen. Och inte respektfull heller.

kizor skrev:
Tycker du verkligen att det vore moget att bara bära hem ett akvarium när hon inte ser istället? Det kan jag då inte hålla med om. Jag trotsar inte min mor på det sättet, inte i sånna här sammanhang iaf.

Nej det har du rätt i. Det verkar som att du respekterar din morsa mer än vad hon respekterar dig...

Hur som helst så kan du kanske börja planera för det akvariet som du kommer att köpa när du flyttat hemifrån ;) :D Kanske blir det 1200 liter istället för 40 :D :D :p
#33 - 10 april 2007 16:44
batski skrev:
Akta dig för att det ska bli en del av din personlighet bara. Föräldrar som "lär" sina barn att det lönar sig att tjata gör dem en riktig otjänst. Och hur kul är det att få sin vilja genom för man är så jädrans jobbig? :eek: Ett sånt klimat skapar inte bra förutsättningar för en bra relation. Så även om det inte är så konstruktivt och moget att tjata, så är inte din mammas attityd heller särskilt mogen. Och inte respektfull heller.

Ingen fara, jag vet vilka man "får" tjata på och inte, hehe :D

batski skrev:
Nej det har du rätt i. Det verkar som att du respekterar din morsa mer än vad hon respekterar dig...

Hur som helst så kan du kanske börja planera för det akvariet som du kommer att köpa när du flyttat hemifrån ;) :D Kanske blir det 1200 liter istället för 40 :D :D :p

Mja det vet jag väl inte men. Jag tycker det är fel att göra något sådant iaf, man får ju ha lite sunt förnuft. "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" liksom :P

Ja, ett stort kar ska det bannemig bli iaf det är en sak som är väldigt säker! ;)
#34 - 10 april 2007 16:48
kizor skrev:
"Behandla andra som du själv vill bli behandlad" liksom :P

Yep! Bästa mottot som finns!

kizor skrev:
Ja, ett stort kar ska det bannemig bli iaf det är en sak som är väldigt säker! ;)

Låter bra! Jag ska också skaffa mig bautaakvarier när jag nån gång flyttar till en större bostad :p
#35 - 10 april 2007 18:17
morrhoppa skrev:

Till er andra som tycker att hon/han är barnslig:

Testa att bo hemma igen, hur många vill det? Det är inte lätt att få tag på jobb när man går i skolan eller inte har några erfarenheter. Pröva att inte få bestämma ordentligt själva, inte kompromissa med partners utan bara få enkla nej till saker och ting som ni vill.

Den verkliga världen existerar inte likadant för alla, är din verkliga värld likadan som Göran Perssons verkliga värld eller en arbetslös verkliga värld. Det var det mest korkade argument som jag någonsin har hört!

Ok, vi skulle kunna ta den filosofiska diskussionen angående alternativa verkligheter, personliga verkligheter eller varför inte psykosocialt kombinerade alternativa verkligheter... eller så talar vi om den verklighet som de flesta av oss ändå landar i och delar. På din fråga om min och GP's värld är densamma så kan jag säga att ja, i stort sett är den det. Troligtvis föds vi, eventuellt dör vi och däremellan fungerar vi mer eller mindre tillsammans med andra levande varelser som delar fler saker än vad som separerar dem.

Kizor's verklighet, din och min kommer med stor sannorlikhet ha flera gemensamma nämnare som ex: Rätta sig efter socialt accepterade regler ("rebeller" får tro sig själva vara hur rebelliska som helst men i det stora hela är de bra mycket mindre rebeller än vad de tror sig vara), betala andra för tjänster/varor, själv förvärva betalningsmedel etc.

Du tyckte du fann ett korkat argument... vad är då mest korkat? Att acceptera att hjulet existerar eller att vara den som tror sig ha uppfunnit det? Hursomhelst, diskutera gärna filosofiska tankeställningar med mig men kanske inte i en tråd som behandlar något helt annat.

Vad gäller de första delarna av ditt inlägg: Jo, så är det även efter du flyttar hemifrån. Man får inte allt.

/J
#36 - 10 april 2007 18:26
Joacim skrev:
Ok, vi skulle kunna ta den filosofiska diskussionen angående alternativa verkligheter, personliga verkligheter eller varför inte psykosocialt kombinerade alternativa verkligheter... eller så talar vi om den verklighet som de flesta av oss ändå landar i och delar. På din fråga om min och GP's värld är densamma så kan jag säga att ja, i stort sett är den det. Troligtvis föds vi, eventuellt dör vi och däremellan fungerar vi mer eller mindre tillsammans med andra levande varelser som delar fler saker än vad som separerar dem.

Kizor's verklighet, din och min kommer med stor sannorlikhet ha flera gemensamma nämnare som ex: Rätta sig efter socialt accepterade regler ("rebeller" får tro sig själva vara hur rebelliska som helst men i det stora hela är de bra mycket mindre rebeller än vad de tror sig vara), betala andra för tjänster/varor, själv förvärva betalningsmedel etc.

Du tyckte du fann ett korkat argument... vad är då mest korkat? Att acceptera att hjulet existerar eller att vara den som tror sig ha uppfunnit det? Hursomhelst, diskutera gärna filosofiska tankeställningar med mig men kanske inte i en tråd som behandlar något helt annat.

Vad gäller de första delarna av ditt inlägg: Jo, så är det även efter du flyttar hemifrån. Man får inte allt.

/J

Vi tar den diskussionen en annan gång.

Nej man får inte allt, men man har rätten att bestämma över vad man själv kan prioritera. Man kan själv bestämma vad man ska äta, köpa och göra. Såklart med vissa begränsningar men man har ändå den rätten den mänskliga grundtanken.

Hade kizor inte bott hemma hade hon kanske kunnat köpa ett akvarium, för att hennes mamma hade inte kunnat hindra henne.
#37 - 10 april 2007 18:31
morrhoppa skrev:
Nej man får inte allt, men man har rätten att bestämma över vad man själv kan prioritera. Man kan själv bestämma vad man ska äta, köpa och göra. Såklart med vissa begränsningar men man har ändå den rätten den mänskliga grundtanken.

Håller med! Den personliga friheten är en av lyckans grundstenarna.
#38 - 10 april 2007 20:28
Ja och då blir det knivigt när ens föräldrar inte håller med, såklart när man är mindre så är det ju bäst om föräldrarna bestämmer men är man i gymnasieålder och det faktist inte är värre än ett litet akvarium då tycker jag det finns värre saker man kan lägga sin energi på att förbjuda...
#39 - 10 april 2007 21:37
Precis! En del föräldrar gör misstaget att de fortsätter att betrakta och behandla sina barn som små barn även när de har växt upp...
#40 - 10 april 2007 22:03
batski skrev:
Precis! En del föräldrar gör misstaget att de fortsätter att betrakta och behandla sina barn som små barn även när de har växt upp...

Å de kan va väldigt störande,å leda till mkt bråk/chaffs(eller hur de stavas:p)Vilket i sin tur ej e bra för föräldrarna och barnet.
#41 - 11 april 2007 19:33
Det är en del i processen att bli vuxen. Vill du ta alla besluten själv så varsågod och flytta. Sedan får du själv ta ansvar för vad du gör och inte gör.

Så länge du bor hos dina föräldrar så får du faktiskt acceptera att de har sista ordet.
/J
#42 - 11 april 2007 21:52
batski skrev:

Det är ju iof lättare att märka att dom har växt upp/mognat om 'tjatet' övergår till diskution/argument istället ;)

Jag har precis lyckats övertala, och fått Min dotter att vilja ha ett eget kar på sitt rum :)
#43 - 11 april 2007 22:09
M-SwEDen skrev:
Jag har precis lyckats övertala, och fått Min dotter att vilja ha ett eget kar på sitt rum :)

Hehehe :D
#44 - 12 april 2007 04:11
M-SwEDen skrev:
Det är ju iof lättare att märka att dom har växt upp/mognat om 'tjatet' övergår till diskution/argument istället ;)

Snyggt jobbat! ;)

/J
#45 - 12 april 2007 05:50
Du kan få bo hemma hos mig - jag är en akvarieberoende morsa som alltid har plats för ett kar till :D :D

Nej skämt åsido, exakt vad har hon för argument till att du ej ska skaffa ett?
Och hur ser dina argument ut? Var saklig och tjata inte. Diskuterar ni lugnt eller grälar ni?

Iochförsig, om det nu är spikat ATT du ska flytta och när, skulle jag för fiskarna och akvariets skull vänta tills efter flytten. Lättare att starta ett akvarium på plats där det i framtiden ska stå, än att flytta ett som redan är igångkört.

Jag förstår att DU vill ha ett akvarium NU!
Men för fiskarnas skull kanske du bör vänta?

Mammor är obstinata ibland...det ligger i vår natur.
Och på denna mamman biter inget tjat i världen utan får tvärtomeffekt.
#46 - 12 april 2007 06:05
Healena skrev:
Och på denna mamman biter inget tjat i världen utan får tvärtomeffekt.

Hehe, då är du som jag :)

Annons