Ozon

#1 - 4 november 2011 11:12
Har köpt och installerat ett Phillips Ozonizer till mitt 540:kar! Tänkte starta en tråd om denna märkliga manick!! Har man funderingare eller erfarenheter kring den så skriv!!
#2 - 6 november 2011 16:08
Jag har köpte en också, men upptäckt att delvattenbytten är ofrånkomliga även om Philips påstår motsatsen. Vad tycker du?
#3 - 6 november 2011 17:52
Har inte mätt NO3. Men delvattenbyte är nog ett måste. Det gäller nog att i första hand rengöra botten! Ozonet tar ju inte bort den skiten! Enligt vad jag läst så ska bakterie- och no3:nivåerna bli lägre, vilket kan göra att man ev kan göra mindre eller färre delvattenbyten!
Jag blir dock lite irriterad på att det lilla blåa filtret snabbt blir smutsigt vilket gör att difusorn låter mer!!
#4 - 7 november 2011 09:24
Vad spännande! Ozon har jag hört ska vara en kur mot hepatit c, och har nästan exakt samma molykstruktur som klor. Såg nämligen
"" target="_blank">denna video, han snackar om det ganska tidigt i klippet. Vad gör egentligen ozonet?
#5 - 7 november 2011 22:19
Ozon är tre syreatomer som är instabila vilket leder till att de snabbt oxiderar dvs "delar" på sig. Detta är bra då ozon är giftigt. IOM detta blir det inga farliga restprodukter. Man använder detta i luftrenare och vattenrenare. Kommuner har det i sina reningsverk och slipper då använda stora mängder giftigt klor. Phillips apparat släpper ut minimala mängder i burken tillskillnad mot de dyrare "proffsapparaterna"!
Ozonet och luft slås till små bubblor varvid bakterier och algsporer ska "dödas" då det är giftigt. Det märkliga är att ozonet främjar filterbakterierna som då ökar sin kapacitet att bryta ner No3.
#6 - 4 januari 2012 23:54
Tyvärr låter powerheaden en del. Får se om det blir att mecka lite nya lösningar! Måste dock säga att vattnet är mycket klarare än tidigare. Dock, vilket jag tidigre skrivit, så är den vanliga rengöringsrutinen ett måste oavsett vad som står i reklamen....

Annons