Kaj
Vem godkänner ozongeneratorer för inomhusbruk i Sverige - EU? Den du har är en kinesisk modell och jag tvivlar på att den är "godkänd". Vi som bor i städer lever varje dag i en ozonhalt som står för ett ordentligt skördebortfall i Sverige som helhet.
http://www.miljoportalen.se/luft/luftfoeroreningar/marknaera-ozon-skadar-vaexter I denna länk visar man en beräkning på att 1700 personer dör i förtid i Sverige bara just för att vi har en grundnivå på marknära ozon. Att stora firmor sätter in denna teknik i sina luftrenare är inget som helst bevis på ofarlighet - snarare att man bör vara lite försiktig med att besöka deras varuhus eller försäljningsställen - åtminstone om man bor i storstäder och utsätts för en grundbelastning av marknära ozon. Jag har heller inte sagt att om det luktar ozon är halten för stor för fisken - jag har sagt att den är för hög för dig på längre sikt som just andas denna luft. En överdosering av ozon i vatten kan dock vara direkt skadlig som många saltvattensakvarister har fått erfarenhet av.
Gränsvärden under en arbetsdag är 0,1 ppm under 8 timmar eller en stötbelastning på högst 0,3 ppm.
http://www.av.se/fragorochsvar/hygieniska/ozongransvarde.aspx
Du känner lukten av ozon vid ca 0,02-0,05 ppm. men att det luktar i luften betyder bara att ozonet inte är nedbrytet och att den nedbrytningen kommer att ske i dina lungor. Då bildas fria syreradikaler och deras betydelse för exempelvis cancerförekomst är bevisade i en mängd vetenskapliga undersökningar.
Att det förekommer en industriell användning av ozon är inget som iofs bevisar dess ofarlighet, jag kan nämna "säkra" ämnen på sin tid som freoner, PCB, olika klororganiska ämnen, DDT och så vidare. Eftersom jag känner till hur ozon kemiskt fungerar i sin bakteriedödande effekt (aktiva syreradikaler) så vill jag nog inte ha in det i mina lungor - oavsett vad stora firmor eller försäljare av luftreningsanläggningar säger. Om man skall använda något i bakteridödande avseende i vatten och till fisk så skulle jag använda väteperoxid, lättare att administrera, svårt att få upp den aktiva radikalen i luften(i detta fall enligt många en hydroxidradikal (OH-).
Faran med all användning av bakteridödande medel - både hos oss och hos fiskar är att immunsystemet inte blir tränat. Lever du i en steril miljö så klarar du inte världen utanför. Jag skulle personligen inte ha köpt de diskusar som Kaj refererar till. De flesta fisksjukdommar orsakas av "vanliga" bakterier som alltid fiunns i vattnet. skillnaden mellan frisk fisk och sjuk är oftast statusen på immunförsvaret. erkänner man, som de flesta gör, att de allra flesta fisksjukdommar är stressrelaterade så skall man inte använda bakteridödande anordningar "just in case". I affärer där man har centralsystem och stor omsättning av fisk (och därmed fisk från många miljöer) kan det krävas någon bakteridödande åtgärd och då skulle jag föredra en ordentlig UV anläggning - ev kompletterad med en svag dosering av väteperoxid.
MVH Lasse