P.scalare Manacapuru Red Back

#1 - 21 december 2009 10:39
Har nyss från norge bytt till mig 5st. Red Backscalarer f1 ca: 5cm. från nos till skjärtfena.

Är lite osäker på dom då ryggen är mer ljusbrun än röd.

Har läst så mycket om dom, en del säger att enbart vildfångade är röda och att den röda färgen inte ärvs vidare och dom odlade påstås vara färgade.

Är det någon som fått avkomma på dessa här och fått dom att färga ut rött gärna med bilder?
#2 - 21 december 2009 10:52
Nu har jag inte fått lek på mina, men de jag har är första kullen efter VF föräldrar och nog är de röda alltid:p:
[ATTACH]25856[/ATTACH]

Jag har även köpt en liten grupp mindre Redback och de är kanske 7-8 cm höga än så länge men har inte färgat ut alls, men det kommer med stigande storlek.
Om jag inte minns fel var även mina stora skalarer ganska bleka på ryggen när de var mindre och mer diskret rostfärgade så vänta du...:)
#3 - 21 december 2009 12:17
Lägger in några bilder på dom, en av fem är ett större yngel.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 21 december 2009 12:23
Rent allmänt så TROR jag att det finns vildfångade med mycket rött och nästan inget rött alls.
Så med andra ord - när man köper denna art så kolla alltid på ynglen i förväg.

Sedan kan jag också tänka mig att man kan få dem rödare genom avel och genom att använda "rödfoder"
#5 - 21 december 2009 12:37
Ja, för att vara 110% säker så får man kanske packa håven i ryggsäcken och resa till Manacapuru och fånga dom själv. He,he!
#6 - 21 december 2009 12:39
Det tror jag med:).
Var det inte en tråd som KajP skrev om VF skalarer som såg fysiskt ut precis som "Redback" men utan det röda över ryggen?
#7 - 21 december 2009 14:00
Det är exakt likadana som Ansjo´s som jag letat efter. Hade ju sådana för en del månader sedan men dom var sjuka när jag fick dom och dog ganska omgående.

Får ge mina lite tid och se om dom färgar ut sig. Tycker igentligen dom redan borde gjort det nu, åtminstånde 4 av dom. Antar att dessa är nästan ett år.
#8 - 21 december 2009 15:36
Jag tycker de inte har den lilla knycken på näsan heller, som även Altum har. Iofs kanske även det kommer senare, och även de små jag köpte förra månaden i Tyskland saknar detta så det är lite att chansa och köpa grisen i säcken;).
I vilket fall som helst är det fina fiskar du fått tag i, och ge det lite tid så kanske det kommer...
#9 - 21 december 2009 22:24
Har lagt ut lite trådar på olika ställen och ska prata med killen som har Svensk Akvariefiskodling i Vänersborg, han importerar en hel del, (dock inga Redback) utöver det han odlar. Besökte han i ett annat ärende i somras och han är mycket kunnig och trevlig.

Som kanske märks så har jag blivit väldigt intresserad av vildformen av dom olika scalararterna. Får leta mer information om ämnet.

Dyker det upp nåt om detta hos er är jag mycket tacksam.
#10 - 21 december 2009 23:05
Kanske du skulle satsa på att åka med ner till Tyskland med Zoopetväst nu i februari, där finns det betydligt mer att välja på;)!
#11 - 22 december 2009 11:09
Ja, det skulle vara spännande men vet inte om jag i nuläget har möjlighet till detta.

Har googlat fram en kille i Emmen, Holland som enbart håller på med scalare, mestadels dom olika vildformerna. Han heter Jos Hut. Han har dom senaste åren odlat Manacapuru redback och en typ som kallas Rio Nany, Den sistnämnda tror jag säljs i västsverige som Altum Blue Honey (en typ peruscalare) Som jag själv sett, färgen på denna är som en silverscalar med turkos fenor.
Bilagor:
#12 - 22 december 2009 11:14
Holland ligger inte så satikens långt bort, kanske det kunde gå att skicka ett gäng? Annars är det väldigt kul med just skalarer i olika vildformer och vf, och det finns nog mer än vad man tror. Även lite lustigt att det är så lugnt med den biten då det finns så många andra fiskar som diskuteras flitigt och även plockas hem av akvarister men just skalarer är det ganska tyst om.
Att man hör mycket om Altum är kanske en sak, men det finns så mycket annat roligt att ha i karen. Sedan gör det inte saken sämre heller att den odlade fisken som finns i affärerna skulle behövas rycka upp sig då det inte är ofta man ser bra exemplar, men den diskussionen tar vi inte här;):p!
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 22 december 2009 12:41
[QUOTE=ansjo;1359995Sedan gör det inte saken sämre heller att den odlade fisken som finns i affärerna skulle behövas rycka upp sig då det inte är ofta man ser bra exemplar, men den diskussionen tar vi inte här;):p![/QUOTE]
OK - men det beror väl snarast på att folk bara vill ha kvalité om det inte kostar något och då är grossister och affärer tvungen att anpassa sig till marknaden. Men som sagt, den diskussionen skulle vi ju inte ta här;)

Kanske du skulle satsa på att åka med ner till Tyskland med Zoopetväst nu i februari, där finns det betydligt mer att välja på;)

Ja du köpte väl dina snyggingar på utställningen i Hannover. Det är väl ofta så att där kan man även hitta kvalitet för där finns det en del kunder som är beredda att betala för detta
#14 - 22 december 2009 12:46
Jos Hunt sa han hade skickat fisk till andra länder i europa och även till USA. Det är inte så lätt att förstå allt man läser på en del utlänska sidor (körde med googles översättning) men denna kille verkar trovärdig så jag ska försöka söka på så mycket som möjligt om honom på internet.

Du har helt rätt i att en del butiker har rent ut sagt dåligt med fina ex av scalarer. Men det är klart det säljs mer av en fisk som kostar 35:- än som jag sett redback f1 för 500:-/st. (zoomässan i kungsbacka).
#15 - 22 december 2009 13:57
OK - men det beror väl snarast på att folk bara vill ha kvalité om det inte kostar något och då är grossister och affärer tvungen att anpassa sig till marknaden. Men som sagt, den diskussionen skulle vi ju inte ta här;)

Ja du köpte väl dina snyggingar på utställningen i Hannover. Det är väl ofta så att där kan man även hitta kvalitet för där finns det en del kunder som är beredda att betala för detta

Jo, visst är det så men det finns ändå en hyffsat stor klick akvarister som har förutsättning och vill ha tag i bra fisk som det tyvärr finns för lite av.
Helt riktigt Kjell, de följde med från Hannover den senaste Zoopetvästresan och hittar jag fler denna resan så:D...
#16 - 22 december 2009 15:37
Har idag kollat runt lite på bilder lite överallt och en liten fundering har kommit upp. Lägger upp en bild på den scalare jag köpte i höstas (tyvärr stendöd på bilden). Denna fisk köpte jag som P.scalare altum manacapuru redback.

Ögonen är gulsvarta, skjärtfenan är rak med strålfenor och knäck på nosen.

Alla bilder jag kollat på har detta på altumtypen (om man nu får kalla den det).

Alla redback utav std-typen har rödsvarta ögon och rund bakdel på skjärtfenan utan strålar som jag tittat på.

En tillfällighet eller?
#17 - 22 december 2009 15:44
Kanske, men mina RB har inte röd-svarta ögon någon av dem utan de ser mer ut som din döing (fast mina lever;)).
Nu när man kollar in de skalarer du köpte i Norge ser de faktiskt inte till 100% ännu ut som Redback, men som sagt kan det finnas lite olika lokaliteter på dessa likväl som det finns olika Altum.
Bilagor:
#18 - 22 december 2009 15:50
http://www.hobbykwekers.nl/jos-hut-maanvissen-emmen Är Mr Skalars (Jos Hut)hemsida för de som vill läsa:).
#19 - 22 december 2009 16:16
Surt sa räven. Var 2 dar i Emmen för tre år sedan, om jag bara hade vetat.

Det är tydligen en storfräsare vi har på spåret!
#20 - 23 december 2009 11:39
Hittade en scalaresida från USA (tror jag) som bara handlar om scalarer. Dom har en särskild avdelning för vildform.

TAF-11 ( The Angelfish Forum 11 ).

Fast det verkliga kunnandet finns nog i europa ändå verkar det som i alla fall.
#21 - 23 december 2009 13:14
Hej på er!

Jag håller på att fundera ut vilken scalare sort jag ska ha. Huvudspåret är nån vildform men i svaga stunder har jag även tänkt på olika odlingsvarianter.

Pterophyllum sp. Surinam verkar rätt läcker. Länken nedan går till en forumstråd och en bit ner finns en bild på ett fint exemplar. Har nån skådat dessa i verkligheten och kan säga något om denna?

http://www.cichlidae.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1897
#22 - 23 december 2009 19:27
Det gäller bara att få tag i dessa med;).
Själv har jag varken sett eller hört talas om dessa skalarer, sedan om det är en egen art eller lokalitet får nog framtiden utvisa:)...
#23 - 26 december 2009 13:19
Letade fram en bra sida om skalarer, mest vildform.

www.skalarezucht.de
#24 - 26 december 2009 16:12
Ja där var ju en och annan som jag gärna skulle lägga vantarna på, samtidigt som det finns sådana som hade inte fått in en fena i mina kar med:p!
#25 - 26 december 2009 17:03
Fanns en hel del ögongodis!

Får se vad jag hittar på listorna när det är dags för scalareköp...
#26 - 26 december 2009 17:56
En hel del fina tänkbara. Fast någon exakt fångstplats framgick som vanligt inte.

Det är väl som svenska kräftfiskevatten, ingen vill tala om dom bästa fångstplatserna.

En del av dom vildfångade diskus och skalarerna ser inget vidare ut på en del bilder jag sett, bett och trasiga fenor mm.

Det skulle vara intressant och komma i kontakt med en vanlig familjefiskare där nere men dom vet säkert inte ens vad en dator är så en hemsida från nån sån är väl bara att glömma, eller?
#27 - 26 december 2009 18:04
Det finns däremot vissa exportörer som visar upp sin fisk i Brazilien men då framförallt diskus. Däremot finns det en affär i Belgien som jag skulle vilja besöka som sysslar med VF: http://www.hustinx-aquaristiek.com/ och de har både diskus, malar, skalarer och saltvatten.
Att de ser taskiga ut som VF är heller inte ovanligt, men det brukar rätta till sig efter en tid utan några större synliga spår.
#28 - 28 oktober 2010 20:20
Va tror ni om dessa? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24904853 Kan det vara nåt att satsa på? Såg inte så värst röda ut tycker jag.
#29 - 28 oktober 2010 20:25
de färgar inte ut förrens de blir vuxna om jag inte missminner mig. o det är bara lite rött ovanför huvvet.

vet inte om det där är riktiga redbacks. jag hade nog inte köpt
#30 - 28 oktober 2010 20:40
För 60 NOK skulle jag slagit till. De ser bra ut i formen och är det föräldradjuren på bilderna (som är Redback) så är det lugnt:).
#31 - 28 oktober 2010 20:41
Oki, får se om det finns några kvar när jag har fått igång akvariet ordentligt. Har nära till Sarpsborg i alla fall, bara 7,5 mil så det är närmare att åka dit för att köpa fisk för mig än tex Karlstad.
#32 - 28 oktober 2010 21:11
om ansjo säger att det är redbacks så är det det :) he outranks me med hästlängder :P o det är jag glad för :D
#33 - 29 oktober 2010 06:08
De låter ju bra, är ju roligare med några andra scalare än de som finns på vanliga zooaffärer i alla fall å till de där priset blir de ju ungefär samma kostnad.
#34 - 29 oktober 2010 17:04
Fick lagt undan fem stycken i en månad, det blir inga problem med att ha dem ihop med de tre vanliga scalar som jag får med akvariet? Kanske kan ge bort de vanliga och köpa fler av dessa red back istället?
#35 - 29 oktober 2010 19:12
a ge bort de vanliga tycker jag. redbacks är mycket finare!
#36 - 29 oktober 2010 19:37
Jo så får det nog bli. Hur många bör man ha sin max i ett 340 liters kar. 125 långt och 55 högt.
Bilagor:
#37 - 29 oktober 2010 20:53
Då tror jag det räcker med de du beställt. De blir ganska stora och skulle de para ut blir troligen ännu fler skalarer bara ett problem:).
Kul annars, du får fota dem och länka hit när de flyttat hem till dig.
#38 - 31 oktober 2010 00:06
Kan en vanlig scalar vara röd/brunaktig på ryggen? Tyckte att de tre som jag fick med akvariet såg ut att ha lite färg på ryggen.
#39 - 31 oktober 2010 00:09
ja de kan de.
Bilagor:
#40 - 27 november 2010 19:46
Hittade några fler bilder i en annan annons från samma person, de ser rätt ut ännu eller? http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=56864
Bilagor:

Annons