Det var ju några stycken, i några andra trådar som ville veta ett ett bra sätt att ta upp svårfångade fiskar som typ Siameser ur akvariet.
Jag hade i fem pyttesmå Siameser i mitt Discuskar, anställda som algstädare på bladkanter o.dyl. Dessa fiskar blev med tiden enorma, feta och lata, så jag bestämde mig för att ge dem ett nytt hem (i Zooaffären där de var inköpta).
Jag insåg direkt att det skulle bli omöjligt att fånga dom, om inte hela karets inredning samtidigt skulle raseras. Det räckte med att jag kom nära karet med håven så gömde de sig direkt.
En idé om någon slags "hummertina" började utveckla sig...
Jag skall i ärlighetens namn erkänna att jag fick den slutgiltiga lösningen av en ärrad akvarieveteran här i stan.
Så här blev det; Ta två stora likadana, urdiskade Petflaskor. Skär av botten på den ena, behåll korken på. På den andra flaskan skär du av överdelen, alltså den avsmalnande delen innan flaskan, så att säga, blir rak. Ta bort korken och vänd in denna del så att korköppningen pekar in i den andra flaskan. Man kan fästa denna andra del med t.ex. några plastgem. Nu har det bildats ett ingångshål som pekar in i flaskan och i andra änden finns den vanliga delen på flaskan kvar med korken påskruvad. Sänk ner "tinan" i karet, släng in mat antingen i den öppna innåtpekande delen eller skruva av korken i den andra delen och lägg i mat där, skruva tillbaka korken och lägg den stilla vid akvariets framruta. Siameser är matvrak med ett otroligt luktsinne och kan inte hålla sig många minuter förrän de söker upp det innåtpekande hålet för att nå maten. Ingångshålet "svävar" mitt i tinan och de hittar inte ut. När någon eller flera har gått in i tinan lyfts denna försiktigt ur karet och placeras där fiskarna skall vara. Man kan släppa ut dem genom att skruva av den befintliga korken eller dra loss ingångsdelen.
Detta skall GIVETVIS ske snabbt och effektivt så att inte djurplågeri uppstår. Lägg inte i tinan över natten eller något liknande, utan sitt vid karet och vakta och gör processen så kort som möjligt.
Änden på ingångshålet kan göras större genom att kapa delen där korken sitter.