På allmän begäran; Gubbtrix - fånga Siameser.

#1 - 21 februari 2007 12:29
Det var ju några stycken, i några andra trådar som ville veta ett ett bra sätt att ta upp svårfångade fiskar som typ Siameser ur akvariet.
Jag hade i fem pyttesmå Siameser i mitt Discuskar, anställda som algstädare på bladkanter o.dyl. Dessa fiskar blev med tiden enorma, feta och lata, så jag bestämde mig för att ge dem ett nytt hem (i Zooaffären där de var inköpta).
Jag insåg direkt att det skulle bli omöjligt att fånga dom, om inte hela karets inredning samtidigt skulle raseras. Det räckte med att jag kom nära karet med håven så gömde de sig direkt.
En idé om någon slags "hummertina" började utveckla sig...
Jag skall i ärlighetens namn erkänna att jag fick den slutgiltiga lösningen av en ärrad akvarieveteran här i stan.
Så här blev det; Ta två stora likadana, urdiskade Petflaskor. Skär av botten på den ena, behåll korken på. På den andra flaskan skär du av överdelen, alltså den avsmalnande delen innan flaskan, så att säga, blir rak. Ta bort korken och vänd in denna del så att korköppningen pekar in i den andra flaskan. Man kan fästa denna andra del med t.ex. några plastgem. Nu har det bildats ett ingångshål som pekar in i flaskan och i andra änden finns den vanliga delen på flaskan kvar med korken påskruvad. Sänk ner "tinan" i karet, släng in mat antingen i den öppna innåtpekande delen eller skruva av korken i den andra delen och lägg i mat där, skruva tillbaka korken och lägg den stilla vid akvariets framruta. Siameser är matvrak med ett otroligt luktsinne och kan inte hålla sig många minuter förrän de söker upp det innåtpekande hålet för att nå maten. Ingångshålet "svävar" mitt i tinan och de hittar inte ut. När någon eller flera har gått in i tinan lyfts denna försiktigt ur karet och placeras där fiskarna skall vara. Man kan släppa ut dem genom att skruva av den befintliga korken eller dra loss ingångsdelen.
Detta skall GIVETVIS ske snabbt och effektivt så att inte djurplågeri uppstår. Lägg inte i tinan över natten eller något liknande, utan sitt vid karet och vakta och gör processen så kort som möjligt.
Änden på ingångshålet kan göras större genom att kapa delen där korken sitter.
#2 - 21 februari 2007 12:33
aah :)

Gjorde så när jag fångade småfisk i havet när jag var liten... Fungerar klockrent :)
#3 - 21 februari 2007 13:00
Där kom idén ja. Den får man tacka för!
#4 - 21 februari 2007 13:27
Det här tipset har jag sett på fler ställen här på zoopet. Försökte själv använda mig av det just för att fånga siameser. Resultatet? Flaskan blev full av 13 förvånade glödbandstetror och en tvärilsken kakaduaciklid-hane! Siameserna simmade aldrig i närheten ens... :D
#5 - 21 februari 2007 14:05
Ja, jag kan tänka mig att tipset har dykt upp många gånger på forumet tidigare. Det är ju ett väl beprövat sätt att fånga fisk på.
Finns det några andra effektiva sätt, tro?

/Max
#6 - 21 februari 2007 14:25
MaxB skrev:

Finns det några andra effektiva sätt, tro?

/Max

Mer än att vända opp å ner på hela akvariet, menar du? :D Tror nog att ditt tips är ett av de bättre, själv vet jag inget annat. Töm ur en massa vatten och använd två håvar är det jag annars brukar använda...Kan tillägga att jag lärt mig några nya svordomar sen jag började med akvarium på allvar..! :p
#7 - 21 februari 2007 14:31
Nitra98 skrev:
Kan tillägga att jag lärt mig några nya svordomar sen jag började med akvarium på allvar..! :p

haha blir lätt så när saker å ting inte går som man vill:D :p
#8 - 21 februari 2007 15:07
MaxB skrev:
Det var ju några stycken, i några andra trådar som ville veta ett ett bra sätt att ta upp svårfångade fiskar som typ Siameser ur akvariet.

Jag hade i fem pyttesmå Siameser i mitt Discuskar, anställda som algstädare på bladkanter o.dyl. Dessa fiskar blev med tiden enorma, feta och lata, så jag bestämde mig för att ge dem ett nytt hem (i Zooaffären där de var inköpta).

Jag insåg direkt att det skulle bli omöjligt att fånga dom, om inte hela karets inredning samtidigt skulle raseras. Det räckte med att jag kom nära karet med håven så gömde de sig direkt.

En idé om någon slags "hummertina" började utveckla sig...

Jag skall i ärlighetens namn erkänna att jag fick den slutgiltiga lösningen av en ärrad akvarieveteran här i stan.

Så här blev det; Ta två stora likadana, urdiskade Petflaskor. Skär av botten på den ena, behåll korken på. På den andra flaskan skär du av överdelen, alltså den avsmalnande delen innan flaskan, så att säga, blir rak. Ta bort korken och vänd in denna del så att korköppningen pekar in i den andra flaskan. Man kan fästa denna andra del med t.ex. några plastgem. Nu har det bildats ett ingångshål som pekar in i flaskan och i andra änden finns den vanliga delen på flaskan kvar med korken påskruvad. Sänk ner "tinan" i karet, släng in mat antingen i den öppna innåtpekande delen eller skruva av korken i den andra delen och lägg i mat där, skruva tillbaka korken och lägg den stilla vid akvariets framruta. Siameser är matvrak med ett otroligt luktsinne och kan inte hålla sig många minuter förrän de söker upp det innåtpekande hålet för att nå maten. Ingångshålet "svävar" mitt i tinan och de hittar inte ut. När någon eller flera har gått in i tinan lyfts denna försiktigt ur karet och placeras där fiskarna skall vara. Man kan släppa ut dem genom att skruva av den befintliga korken eller dra loss ingångsdelen.

Detta skall GIVETVIS ske snabbt och effektivt så att inte djurplågeri uppstår. Lägg inte i tinan över natten eller något liknande, utan sitt vid karet och vakta och gör processen så kort som möjligt.

Änden på ingångshålet kan göras större genom att kapa delen där korken sitter.

å va skönt nu behöver jag inte riva hela akvariet för att få ut siamesena:D
tack:D :D :D :D :D :D :D
#9 - 21 februari 2007 15:26
Provar detta just i detta nu på mina malar i diskuskaret. Dom två små gnager på svärdplantorna och får respass till det mindre karet. Väntar bara på att dom ska gå i fällan...
#10 - 21 februari 2007 15:33
Kan bara säga att detta funkar kanon. En har redan lurats över:D
#11 - 21 februari 2007 15:54
Vi stoppade i en rätt stor glasburk med lite mat i, sen kunde vi sätta håven för öppningen när rätt fisk var i burken. Så lyckades vi få tag på en av de två kinesiska algätare som skulle flytta hemifrån. (men den andra var för smart för att låta sig luras av det tricket, så han bor fortfarande kvar...)
#12 - 21 februari 2007 19:53
Tror någon att detta funkar bra även för gibbiceps?!? av strl ca 12cm.... *snälla säg ja...*
#13 - 21 februari 2007 19:57
Annie72 skrev:
Tror någon att detta funkar bra även för gibbiceps?!? av strl ca 12cm.... *snälla säg ja...*

Gör den med lite större ingångshål bara så fungerar den säkert!
#14 - 22 februari 2007 07:51
Jag testade detta när jag behövde fånga en siames och två pakistanbotior. Tror jag fick alla fiskar utom dessa i fällan;)
#15 - 22 februari 2007 09:06
Hmmm, det är rätt kul att läsa alla inläggen på den här tråden! Det blir uppenbarligen lite olika resultat med den här "hummertinan", men ett är ju säkert; den fångar fisk iallafall.
Ibland kan man undra om fiskar/djur har ett speciellt sinne, alltså att de känner på sig att det är något på gång. Jag har vid flera tillfällen märkt, när man skall ta ur en särskild individ, att just den det handlar om är jävligt medveten om att det är dags för "håvåka". Dom andra står och glor som vanligt men den man vill ha tag på sticker och gömmer sig direkt. Man kanske fokuserar någon sorts energi som vederbörande fisk känner av...?

/Max
#16 - 22 februari 2007 09:42
Annars e faktiskt 2 håvar väldigt effektivt. Kräver aningens av simultankapacitet bara....
#17 - 22 februari 2007 09:51
Jo, det är sant. För min del var "tinan" det enda sättet då jag har så jädra mycket rötter och växter i karet att det blev helt omöjligt att få ur Siameserna om jag inte ville sabba inredningen totalt.

/Max
#18 - 22 februari 2007 11:32
Det får vara stora flaskor om jag ska fånga mina diskusar:p !

Annons