Lellel2 skrev:Sjukt häftigt, hade jag det där skulle jag flytta kylskåpet och toan tillsammans med en fotölj och sätta framför akvariet så skulle jag säga upp mig och skaffa ett konsultjobb inom it så jag aldrig behövde lämna rummet
hannesc skrev:wow gonzo! fifasen va läckert! över förväntand läckert!! jag kommer på månda eller tisda o kollar! :D nu måste man ju se detta live! :D
sitter här o gapar lite... lite svårt att formulera mig ( o en smula hedrad över en tråd tillägnad mig :P haha)
Nubi skrev:Gonzo, vore intressant och läsa hur du gjorde detta bygg :D
tuzz skrev:skit snyggt :)
har alltid velat ha ett inbygt men hur blir det med kondens vattnet när det e inbyggt? har hört många varningar om detta
gonzo44 skrev:Vi har haft data haveri så alla bilder försvann även från 2 turkiet resor, det är bara att bita ihop=) så alltså inga bilder på bygget..
det böjade med att min nuvarande sambo Malin ville ha en vägg flyttad så jag va där och fixade detta, ett år senare flyttade jag in (måste varit en j-vla bra vägg) ;) nå iallafall så hade vi ju problemet med vart vi skulle ha mitt stora kar, inte vill man ha ett sådant i källaren, man vill ju ha det där man är mest eller? alltså i vardagsrummet, men var? fönster, fönster ,dörr soffa tvmöbel,vägg, just de ja den nya väggen sa jag och Malin nickede (tyckte jag) fort som bara f-n ner i källaren och hämta verktyg, siktade med kofoten pang oj då hål i väggen (den nya) ops! lika bra att vi gör en ny och sätter in karet i väggen=) så jag började med att riva ner väggen helt, byggde en bänk och reglade in den i väggen mätte upp hur stort hålet skulle vara, reglade klart, gipsade väggen och vips så hade vi ett hål i väggen som passade perfekt till mitt 2m breda 720L kar, karet sitter i perfekt betraktarhöjd 80cm från golv, på baksidan blev det 2 stora dörrar så man kommer åt allting, när det är stängt ser det ut som en stor garderob med lite hyllor under.. Bilderna visar karet från baksidan och den och en liten skiss på väggen som de såg ut innan nu sitter den nya väggen där den streckade linjen är..:d som sagt bilderna försvann och han som skulle fixa datorn "glömde" fixa en backupp:( har ni frågor bara fråga på det finns inga frågor som är konstiga kanske bara svaren :D hade jag haft bilder skulle jag lagt ut detta som en projekt tråd.....
macke_fisk skrev:Fasen va smart bygge :). Lätt att rengöra akvariet med :).
Nubi skrev:oHJ OOOHJ OOOHJ vilka planer som rullar här hemma, om vi köper kedjevillan så kan det hända att kontor/gästrum får ha ett 720l :) som ditt :D
gonzo44 skrev:gott gott!!! som sagt det behöver inte vara så avancerat, bara man gör en stadig bänk så att säga, mellan 2 rum så kan det även vara läckert att kunna se genom, jag va lite inne på det här men nu måste det bli barn rum på andra sidan.. som sagt tveka inte att fråga om det är något ni undrar över när ni sätter igång för det hoppas jag ni gör lycka till :d:d
ciklidtok skrev:Jag har faktisk planer på att bygga in ett akvarium, när vi har hittat ett hus som vi flyttar till...Det var tom min gubbe som tyckte det skulle bli snyggt...Han är inte interesserad alls av akvariehobbyn. Men jag ska visa honom ditt när jag kommer ihåg det, och när vi är närvarande bägge två....:)
gonzo44 skrev:jo lite högra är den nog, men inte så stor skillnad mellan vinter och sommar
i "garderoben" ventileras det ut snabbt
jag prövade utan täck glas men då fick jag fylla på mellan 2-3L vatten varje dag
ändå har jag bara 26grader i karet
Nubi skrev:Vad är det för fiskar som går i 720l och vad hade du för planer när du startade igång karet? :)
hannesc skrev:Måste tacka för ett par trevliga besök hos Gonzo! Gillar skarpt ditt 720! passar ju verkligen in i rummet med.
Hoppas på fler bilder i tråden för det är inte ofta man ser ett kar inbyggt så där snyggt!
hannesc skrev:fina bilder! missade faktiskt din kamp-hanne när jag var där. menmen :P aa jag har ett öga på dom. men syrran din o micke kan säkerligen ta hem fler så vi kanske båda kan köra prinsessor :D
jag går o mäter lite överallt i lgh nu.. just nu står det mitt på ett golv ivägen för allt :d haha!
Nubi skrev:Snyggt med svart grus och rosa snäckor :D
Din avatarbild är mer läskig än snygg ;)
gonzo44 skrev:ja visst är den, faktum är att hunden finns i verkligheten:D
jo Nubi jag har fått höra att du kan en del om snäckor, det är så här att dom rosa lagt rom, om man vill ha ett gäng av dom ska man då flytta eller låta det hänga kvar???
Nubi skrev:Super fina Apistogrammor :D! går alla i ditt 720l??
Nubi skrev:Det går nästan aldrig att få bra bilder på ap utan blixt, och då ska man ha ngn specialblixt bla bla bla, viktigast är att du uppdaterar med bilder! :D
Inte att bilderna ska vara proffsbilder ;)
VisualDarkness skrev:Jag kan ta med min kameras blixt, jag måste bara hålla linsen mot akvarieglaset så man slipper reflektioner.
Nubi skrev:hehe, tycker annars att man kan ta bra bilder med en skräpig kamera :) av 40 bilder blir 9 bra (i mitt fall) :)
MEN! i ett 720l är det svårt eftersom de aldrig är stilla.
Har du fått ordning på vilka latinska namn du har på apistogrammorna?
Nubi skrev:En helheltsbild vore inte helt fel :)
hannesc skrev:mycket snygga bilder gonzo! riktigt snygga! asså karet är ju som en tavla! :D
bakgrunden är nog av samma tillverkare för jag tyckte jag såg likadan som din fast kortare där. men jag ville ju inte ha ett träd med;)
gonzo44 skrev:jo jag tyckte dom såg liknande ut när jag såg din..
mikey13 skrev:Jättesnyggt akvarium! det har du lyckats kanonbra med.
Blev själv sugen på ett liknande projekt och letar febrilt efter en lämplig vägg :D
Har en liten fundering bara: det händer ju ibland att man måste skrapa framrutan för att få bort lite alger. Hur kommer du åt att göra det? eller klarar du dig från det?
M.v.h Mikael
VisualDarkness skrev:Vad pratar ni om? [:-124]
Skämt åsido, skitsnyggt kar! :D
VisualDarkness skrev:Vad pratar ni om? [:-124]
Skämt åsido, skitsnyggt kar! :D
gonzo44 skrev:Det måste skarapas på framrutan.. själva karet står bara ca 15cm i väggen och resten på baksidan så det är smidigt att komma åt... jag har lagt ut bilder här i tråden på hur det ser ut på baksidan:d
mikey13 skrev:Jo, jag såg bilderna, men jag tänkte ändå att det var bökigt att komma åt framrutan när det är inbyggt, men det kanske går smidigt som du säger.
Nubi skrev:Gonzo Super snygg helheltbild! :) Kanonsnyggt!!
Man blir lite sugen på att göra en makeover på 720l, (du har ett pm :))
Sambon vill oxå ha ett väggkar. Hehe
Ytterfilter jag använder är Eheims värsting (Finns skriven på min 720l tråd) och den är jag jätte nöjd med! :)
gonzo44 skrev:Bilder Bilder Bilder!!!!!
Bild 3...Kolla nu kommer han med sin kamera igen (suck)
Bild 4...Bäst att spänna upp oss, men hallå du simmar ju i vägen dummer:mad:
VisualDarkness skrev:Grattis!
Såg rejält trångt ut! :D
Nubi skrev:Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!! Så fin Malen är! :) påminner mig om min Mårten :)
Våran Mårten han är 14cm lång.
Fjärilarna är sååå fina :) den sorten du har är kanonfina :) och super nyfikna, vi kallade de för indianfiskar förut, pga av sin teckning och de gömde sig så bra bland växterna :)
gonzo44 skrev::dMera bilder!!! Ansistrus lek jippi:d:d:d:p[ATTACH]31054[/ATTACH]
[ATTACH]31055[/ATTACH]
[ATTACH]31056[/ATTACH]
[ATTACH]31057[/ATTACH]
macke_fisk skrev:Grattis, alltid lika kul med lekande fiskar :) håller med de andra. Det ser verkligen trångt ut xD!
Nubi skrev:Det är sånt som händer, de leker och de brukar bli duktigare för varje lek :)
Glöm inte nattlampa så att inte malarna äter upp deras rom :)
Vill ha bilder på karet före och karet efter att du dimpt ner alla växter :) *nyfiken*
gonzo44 skrev:bilder kommer bilder är viktigt:D
Virros skrev:Snygga bilder ! :)
Man skulle vilja se akvariumet i real life :D
vickson skrev:Alltså gonzo - det är ditt fel att jag nu när vi tittar på hus även kollar om det finns passande väggar att såga hål i för väggakvarium i. Det var knepigt med alla önskemål innan och nu har det blivit ännu knepigare. Det är så otroligt fint det du har, ett av de vackraste och mest välgjorda jag sett någonsin.
vickson skrev:Alltså gonzo - det är ditt fel att jag nu när vi tittar på hus även kollar om det finns passande väggar att såga hål i för väggakvarium i. Det var knepigt med alla önskemål innan och nu har det blivit ännu knepigare. Det är så otroligt fint det du har, ett av de vackraste och mest välgjorda jag sett någonsin.