På tal om SD's ökade stöd.......

#1 - 4 december 2013 14:13
Kan inte låta bli.......

Fick denna bild i mailboxen prexis.

Vissa människor kanske skulle fundera lite på hur de lever och lär...
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 4 december 2013 14:26
:d[:-106]
#3 - 4 december 2013 16:58
Och själva härstammar vi väl ursprungligen från Afrika?
#4 - 4 december 2013 17:03
Men vad har det med SD att göra egentligen? Texten var ju inte direkt skriven på perfekt svenska. Med tanke på texten var den skriven för brittisk publik tror jag. The point is taken but would it not be better to use swedish arguments. Och vad gäller pizzan så får du nog gå tillbaka till 70-talet för att hitta italienska pizzabagare här i Sverige...
#5 - 4 december 2013 17:11
Det är så pass tragiskt att jag försöker hålla mig undan dessa diskussioner då de enbart leder till att jag blir galen pga människans okunnighet samt dumhet ibland..
#6 - 4 december 2013 17:13
De där argumenten är ju applicerbara även på Sverige (och de flesta andra europeiska länder), då vi väl importerar våra saker/matvaror/bokstäver/siffror från samma ställen som engelsmännen, och amerikanerna (ursprunget på texten är ju svår att veta). Och jag kan aldrig påminna mig om att jag har sett en svensk pizzabagare :p

Men min bil är inte tysk, den är japansk...
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 4 december 2013 17:19
erikthur skrev:
Men vad har det med SD att göra egentligen? Texten var ju inte direkt skriven på perfekt svenska. Med tanke på texten var den skriven för brittisk publik tror jag. The point is taken but would it not be better to use swedish arguments. Och vad gäller pizzan så får du nog gå tillbaka till 70-talet för att hitta italienska pizzabagare här i Sverige...

det är väl mest en plojgrej.
jag kommer i alla fall osökt att tänka på en lokal Sverigedemokrat i Filipstad som uttalade sig innan förra valet om att man skulle hylla svenska högtider och som exempel på sådana räknade upp en rad med högtider med "utändskt" ursprung.

Såg en annan sån där plojgrej - där en lapp uttalade sig om alla invandrare (dvs vanliga svenskar) som ockuperade Sverige.
Nåväl - alla är vi invandrare i Sverige om vi går tillräckligt långt bak i tiden (för mig räcker det med 1 generation).
#8 - 4 december 2013 17:30

det är väl mest en plojgrej.

jag kommer i alla fall osökt att tänka på en lokal Sverigedemokrat i Filipstad som uttalade sig innan förra valet om att man skulle hylla svenska högtider och som exempel på sådana räknade upp en rad med högtider med "utändskt" ursprung.

Snubben heter för övrigt Levi Klausen. Det klingar allt jäkligt svenskt, eller? Smart som en träflis.
#9 - 4 december 2013 17:57
Animaniac skrev:
De där argumenten är ju applicerbara även på Sverige (och de flesta andra europeiska länder), då vi väl importerar våra saker/matvaror/bokstäver/siffror från samma ställen som engelsmännen, och amerikanerna (ursprunget på texten är ju svår att veta). Och jag kan aldrig påminna mig om att jag har sett en svensk pizzabagare :p

Aningen logik här - klagar man på att filmerna är amerikanska så har ju texten knappast amerikanskt ursprung.
Och sedan kör du igång på SD-manér och påstår att det inte finns några svenska pizzabagare (uj-uj).
Det fanns från början pizzabagare från Italien även här i Sverige - sedan tog väl iranska (tror jag) flyktingar över successivt.
Har dock ingen aning om vilka som sköter den showen nuförtiden.
#10 - 4 december 2013 21:15
Folk som som är vänster tror att jag är höger och folk som är höger tror att jag är vänster.. Båda har fel.. Organiserad politik är för idioter enligt mig, jag tror inte på någon politisk agenda, har sedan jag varit röstberättigad röstat S, M, S och lite blandat kommunal/landsting osv..

Med det sagt är det jävligt fegt att ge sig på SD eftersom det är så enkelt.. Vem ska säga emot? Gör man det kan alla politiskt korrekta komma in och vifta med den moraliska pekpinnen utan att riskera ett skit och börja kasta rasistfloskler runt sig.. Det är dessutom bara ok att diskutera politik så länge alla är överens mot den gemensamma fienden.. Säger någon emot och inte skrattar åt de dumma rasisterna blir det genast en obehaglig diskussion eftersom politik/religion inte ska diskuteras på forum.. ..så länge det inte finns en gemensam, enkel fiende.. Den som nu tycker att invandringspolitiken är ett misslyckande ska känna sig förlöjligad utan chans att öppet försvara sig för då dras rasistkortet oavsett vad ordet rasist betyder.. Jag har svårt att se en moderat eller socialdemokrat få samma behandling för sin politiska ståndpunkt..

Våldsvänstern och våldshögern är samma typ av människor, jag har träffat bägge typer i olika sammanhang och stått upp mer för mina åsikter mer än de flesta trots diverse otrevligheter och hot vilket jag inte ens ska behöva ta upp för att legitimera inlägget.. Hade nästan varit roligare att bara leka tok-nazist för sakens skull..

// Djävulens advokat
#11 - 4 december 2013 21:35
Om det är någon som sitter och filar på ett fyndigt svar är det liten idé, jag orkar inte engagera mig i SD mer än något annat parti men en demokratisk rättighet är bl.a. rätten att tycka som man vill och ännu mer så på ett hobbyforum.. Därför hör inte politik hemma här..
#12 - 4 december 2013 21:38
Folk som som är vänster tror att jag är höger och folk som är höger tror att jag är vänster.. Båda har fel.. Organiserad politik är för idioter enligt mig, jag tror inte på någon politisk agenda, har sedan jag varit röstberättigad röstat S, M, S och lite blandat kommunal/landsting osv..

Med det sagt är det jävligt fegt att ge sig på SD eftersom det är så enkelt.. Vem ska säga emot? Gör man det kan alla politiskt korrekta komma in och vifta med den moraliska pekpinnen utan att riskera ett skit och börja kasta rasistfloskler runt sig.. Det är dessutom bara ok att diskutera politik så länge alla är överens mot den gemensamma fienden.. Säger någon emot och inte skrattar åt de dumma rasisterna blir det genast en obehaglig diskussion eftersom politik/religion inte ska diskuteras på forum.. ..så länge det inte finns en gemensam, enkel fiende.. Den som nu tycker att invandringspolitiken är ett misslyckande ska känna sig förlöjligad utan chans att öppet försvara sig för då dras rasistkortet oavsett vad ordet rasist betyder.. Jag har svårt att se en moderat eller socialdemokrat få samma behandling för sin politiska ståndpunkt..

Våldsvänstern och våldshögern är samma typ av människor, jag har träffat bägge typer i olika sammanhang och stått upp mer för mina åsikter mer än de flesta trots diverse otrevligheter och hot vilket jag inte ens ska behöva ta upp för att legitimera inlägget.. Hade nästan varit roligare att bara leka tok-nazist för sakens skull..

// Djävulens advokat

Fast, att invandringsfrågan är besvärligt skött från början är väl i princip helt säkerställt i dagsläget? Det behöver man inte vara en SD-supporter för att inse (jag själv är vänstervriden sosse) Det är ju bara att titta på hur alla kommuner har löst integrationsfrågor. Det hade varit bättre att planera hela grejen bättre, då hade vi sluppit att vara så efterkloka. Det är ju bara att göra en lista. Rinkeby, Kortedala, Rosengård, Kronoparken, Brickebacken, det är ingen slump helt enkelt. Jag älskar alla människor, varje intjänad skattekrona är värd respekt. Det innebär att mitt barn får rätt vård och en bra skolgång. Det blir ändå problem när vi medvetet har byggt ett samhälle där integrationen blir en svår fråga.

Det är kommunens ansvar att lösa den här frågan tänker jag, jag bor gärna granne med människor från andra kulturer, på så vis tror i alla fall jag att allt blir lättare och mer effektivt.

Jag hade för övrigt kunnat ta SD på allvar om de inte hade valt in varenda byfåne de kunde hitta. Vi lever trotts allt i en demokrati..

" target="_blank">

" target="_blank">
#13 - 4 december 2013 21:44
Vad skulle man göra utan pizza. Jag hade svultit.
#14 - 4 december 2013 21:52
Fast, att invandringsfrågan är besvärligt skött från början är väl i princip helt säkerställt i dagsläget? Det behöver man inte vara en SD-supporter för att inse (jag själv är vänstervriden sosse) Det är ju bara att titta på hur alla kommuner har löst integrationsfrågor. Det hade varit bättre att planera hela grejen bättre, då hade vi sluppit att vara så efterkloka. Det är ju bara att göra en lista. Rinkeby, Kortedala, Rosengård, Kronoparken, Brickebacken, det är ingen slump helt enkelt. Jag älskar alla människor, varje intjänad skattekrona är värd respekt. Det innebär att mitt barn får rätt vård och en bra skolgång. Det blir ändå problem när vi medvetet har byggt ett samhälle där integrationen blir en svår fråga.

Det är kommunens ansvar att lösa den här frågan tänker jag, jag bor gärna granne med människor från andra kulturer, på så vis tror i alla fall jag att allt blir lättare och mer effektivt.

Jag hade för övrigt kunnat ta SD på allvar om de inte hade valt in varenda byfåne de kunde hitta. Vi lever trotts allt i en demokrati..

" target="_blank">

" target="_blank">

Se mitt andra svar gubben.. :) jag orkar inte bry mig.. Hade det funnits en politiktråd hade jag haft lekstuga men på ett vanligt forum slutar slutar det bara med att alla är osams med alla..
#15 - 4 december 2013 21:53
Se mitt andra svar gubben.. :) jag orkar inte bry mig.. Hade det funnits en politiktråd hade jag haft lekstuga men på ett vanligt forum slutar slutar det bara med att alla är osams med alla..

:) Jag postade det först, såg sedan att du skrivit igen. Busigt :)
#16 - 4 december 2013 22:06
Om det är någon som sitter och filar på ett fyndigt svar är det liten idé, jag orkar inte engagera mig i SD mer än något annat parti men en demokratisk rättighet är bl.a. rätten att tycka som man vill och ännu mer så på ett hobbyforum.. Därför hör inte politik hemma här..

Fan, jag som skulle till att svara...
Men vad skall man svara???
Som etiopiskortodox kristen fundamentalist, som svär och dricker öl och har politiskt inkorrekta värderingar, samtidigt som jag tror mig vara en av de mest toleranta och frihetsbejakande människor som i alla fall jag själv träffat!?!

Det enda jag kommer på att jag kan skriva utan att få precis alla från alla sidor emot mig är att det är övriga partiers fel att SD får sitta i riksdagen!
Ja, invandrings- och integrationspolitiken har havererat, men nej vi skall inte stänga gränserna!

Det är ni som röstar som bestämmer vilka som skall sitta i riksdagen! Själv går jag till vallokalen, tar funktionärerna artigt i hand och går därifrån utan att rösta... Någon soffliggare är jag inte! Faktisk stödjer jag ju indirekt sossarna genom mitt fackliga medlemskap, och genom mina fackliga förtroendeuppdrag ser jag ju vikten av att inte låta borgarna regera.
Samtidigt är jag så jävla trött på att se hur spelet spelas på schackrutigt frimurargolv. Sossarna spelar upp bollen, och moderaterna skjuter i mål, medan folket är fullt upptaget med en löjeväckande meningslös och orkestrerad höger/vänsterdebatt!

Kärlek är den enda vägen! Det finns inget annat som betyder någonting!
#17 - 4 december 2013 22:16
Haile sellassie ay, one love brother gotta represent!
#18 - 4 december 2013 22:21
Sv: På tal om SD's ökade stöd.......

Puss på er allihop. Jag tyckte lappen var fyndig och rätt kul.
#19 - 5 december 2013 08:32
erikthur skrev:
Aningen logik här - klagar man på att filmerna är amerikanska så har ju texten knappast amerikanskt ursprung.

Och sedan kör du igång på SD-manér och påstår att det inte finns några svenska pizzabagare (uj-uj).

Det fanns från början pizzabagare från Italien även här i Sverige - sedan tog väl iranska (tror jag) flyktingar över successivt.

Har dock ingen aning om vilka som sköter den showen nuförtiden.

Jag klagar inte, och inte texten heller, på amerikanska filmer, den bara påpekar, som en pik åt rasister. Och det med pizzabagarna, på dig lät det som att du kritiserade texten för att ha fel om pizzabagarna, att de numera inte är italienska, utan svenska. Hur som, jag ger inte mycket för politik överhuvudtaget, eftersom de flesta toppolitiker, trots att de är folkvalda för att gå folkets ärenden, enbart verkar gå sina egna. Att tro att människor från en helt annan samhällsklass, som kommit dit de är på grund av makthunger, och som verkar tro att de är allvetande och begriper sig på allt bara för att de har makt, ska veta hur det är att vara "vanlig dödlig" och kunna bestämma lagar och regler för hur vi ska leva, eller att de ens skulle bry sig, är en aning naivt. Vi borde ha lärt oss vid det här laget, vad de går för. Det är ju alltid samma sak, en massa smörigt försäljarsnack inför valen, och brutna vallöften och mindre genomtänkta påhitt efter valen. Att rösta är som att välja mellan pest eller kolera...

Och kör igång på SD-manér? Jag ogillar politik i allmänhet, och SD i synnerhet.

Och texten är fyndig, och går nog som sagt att applicera på de flesta länder i Europa.
#20 - 5 december 2013 09:50
Texten är fyndig men inte svensk vilket är min stora invändning mot att använda den mot SD i det här fallet. Den var ju inte menat mot ett parti i Sverige utan kanske British National Front eller vad dom nu heter. Men visst är det roligare med den texten än hoten om att "dunka Jimmie gul o blå och hänga honom i flaggstången".
#21 - 5 december 2013 10:05
@ettfettbranamn - agree
#22 - 5 december 2013 10:11

erikthur skrev:
Texten är fyndig men inte svensk vilket är min stora invändning mot att använda den mot SD i det här fallet. Den var ju inte menat mot ett parti i Sverige utan kanske British National Front eller vad dom nu heter. Men visst är det roligare med den texten än hoten om att "dunka Jimmie gul o blå och hänga honom i flaggstången".

Ska jag översätta den åt dig? :)
#23 - 5 december 2013 10:40
Du skulle kunna översätta sebbe staxx och timbuktu åt mig? En skåning så honom kan jag ha överseende med gällande språkbarriären.. Mindre så med sebbe.. Vad bryter han på, han pratar liksom inget annat språk....?
#24 - 5 december 2013 10:52
[:-10]
Ska jag översätta den åt dig? :)

Men vad tar det åt dej lelle student - Jag har författat vetenskapliga texter på engelska till olika internationella tidskrifter. Visa lite mognad ändå.
#25 - 5 december 2013 10:59
[QUOTE=erikthur;1676690]...visst är det roligare med den texten än hoten om att "dunka Jimmie gul o blå och hänga honom i flaggstången".

Ska jag översätta den åt dig? :)[/QUOTE]

"...dunka Jimmie gul och blå och hissa i en flaggstång..." skall det vara. Men nu råkar det förhålla sig på det viset att svenskar är dåliga på att förstå metaforer och framföralt vad som är metaforer och inte. Här i Sverige är vi istället mästare på en typ av ironi och sarkasm som man verkligen inte begriper i andra delar av världen där man mer eller mindre ordagrant förväntas stå för vad man säger...
Det räcker med att vistas några månader i Karibien (åtminstone på Jamaica) för att man skall tycka att det känns jättekonstigt att alla sitter och "ljuger" när man kommit hem till Sverige!
#26 - 5 december 2013 11:05
Djävulusiskt dåligt omdöme är det. Och fattar inte dom hur den texten skulle kunna tolkas så är dom faktiskt dummare än man kan tro. Och snälla du- hissar man upp någon i flaggstången hänger man ju honom faktiskt.
#27 - 5 december 2013 11:21
erikthur skrev:

Men vad tar det åt dej lelle student - Jag har författat vetenskapliga texter på engelska till olika internationella tidskrifter. Visa lite mognad ändå.

Det finns ju liknande texter författade i Sverige.
"[COLOR=#000000][FONT=Arial]Vem städar dina golv? Vem ska göra din kebab?[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=Arial]Vem ska göra mål i VM? Vem ska köra ambulans?[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=Arial]Vem ska vidga dina vyer? Vem ska lära dina barn?[/FONT][/COLOR]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif][COLOR=#000000]Vem ska föra Sverige framåt när du bara vill tillbaks?"- Promoe och Timbuktu, Ge oss Sverige tillbaka.
[/COLOR][/FONT]
Vad är din egentliga tes? Att det inte är applicerbara tankar när det råder svenska förhållanden? Hajar inte riktigt?
#28 - 5 december 2013 11:29
erikthur skrev:
Djävulusiskt dåligt omdöme är det. Och fattar inte dom hur den texten skulle kunna tolkas så är dom faktiskt dummare än man kan tro. Och snälla du- hissar man upp någon i flaggstången hänger man ju honom faktiskt.

OK då, texten är naturligtvis skriven för att provocera, men vad jag menar är att den med all sannolikhet inte är tänkt att uppfattas som ett hot om handling!
Lilla Ida i Lönneberga blev Dannebrogen, Jimmie skulle fått representera det svenska baneret men naturligtvis skall man inte banka någon gul och blå, även om det nu råkar handla om järnrörsdemokraterna!

Skall vi behandla alla lika så får vi ju då också anta att många hip-hopartister faktiskt ämnar begå polismord och att en god portion av hårdrockarna ägnar sig åt att mordbränna kristna, men det är det väl ingen som tror på eller..?
#29 - 5 december 2013 12:16
Jag vill egentligen inte blanda mig i men jag vill bara säga att ska vi börja bestämma vad man får sjunga och inte så är vi verkligen ute och cyklar.
Har det gått så långt att även låttexter ska va politiskt korrekta i vårt land?
#30 - 5 december 2013 12:42

Fick denna bild i mailboxen prexis.

Varför antar avsändaren att du är rassist?
#31 - 5 december 2013 13:02
Somliga hajar inte riktigt men så får det väl vara då.
Jag ville egentligen bara tillägga att jag inte någonsin röstat på SD och jag hoppas somliga inte blir besvikna nu över det statementet. Men jag tycker "dunka Jimmie gul och blå" har gått väl över gränsen.
Och med tanke på alla de facto förbjudna symboler och ord så gäller väl även en viss anständighet när det gäller musiktexter. Men jag ifrågasätter däremot alla razzior bland barnböckerna bara för att dom skrevs under en annan tidepok. Nog snackat.
#32 - 5 december 2013 17:51
addo skrev:
Varför antar avsändaren att du är rassist?

Gör "hen" det?
#33 - 5 december 2013 18:15
Jag vill egentligen inte blanda mig i men jag vill bara säga att ska vi börja bestämma vad man får sjunga och inte så är vi verkligen ute och cyklar.

Har det gått så långt att även låttexter ska va politiskt korrekta i vårt land?

Det är det som är det fina :) "alla ska med"

Säg det till de skolbarn där nationalsången är förbjuden..

Måste dock lyfta på hatten för herr staxx som även passivt hotat med att klappa på herr fridolin iom sitt böghat.. haha.. där snackar vi härligt icke pk.. jag får ta tillbaka mitt skämt om kartellen-sebbe faktiskt.. han är nog iaf redo att backa upp sina ord.. han har väl knivat någon taxi-chaffis har jag för mig också.. nu menar jag inte att jag står bakom varken homofobi eller att knivskära transportproffs men i hans fall är han iaf ingen som passar på att plocka media-poäng när the going is easy som alla töntskribenter i diverse kvällstidningar som tycker att alla feministiska ideer är stråland osv..

Haha.. det här var ju jätteroligt..
#34 - 5 december 2013 20:27
" target="_blank">

Stollarna i SD har visst underhållningsvärde. Men när de börjar röra sig uppåt 10 % är det inte så kul längre, då börjar det kännas kyligt på allvar.

Och till er som säger att politik inte är nåt att ha osv, ja, demokrati, partier osv är inget fullkomligt system, det finns problem. Det är bara det att alla alternativ visat sig leda rätt åt h-e. Hellre nåt ofullkomligt än nåt som bevistas som katastrofalt.
#35 - 5 december 2013 20:57
Bygert skrev:
" target="_blank">

Stollarna i SD har visst underhållningsvärde. Men när de börjar röra sig uppåt 10 % är det inte så kul längre, då börjar det kännas kyligt på allvar.

Och till er som säger att politik inte är nåt att ha osv, ja, demokrati, partier osv är inget fullkomligt system, det finns problem. Det är bara det att alla alternativ visat sig leda rätt åt h-e. Hellre nåt ofullkomligt än nåt som bevistas som katastrofalt.

HAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHA... Jag döör, jag dör, VARFÖR har ingen visat mig det klippet tidigare?!? [:-92]

Och visst röstade jag trots allt i förra valet, på ett parti som jag hatar, bara för att alliansen skulle få egen majoritet och på det viset snuva järnrörsdemokraterna på vågmästarrollen! Tyvärr var det ju bara jag och tre andra som fattade att det var skitviktigt att göra så...
Nu sitter de i vågmästarställning i Sveriges Riksdag, man får ju för fan skämmas!

Och låt oss nu för all del inte glömma varför det skrivs texter som "Svarta Duvor & Vissna Liljor" överhuvudtaget:

" target="_blank">

" target="_blank">
#36 - 5 december 2013 21:16
Måste nästan slänga upp något som de faktiskt ville att vi skulle se också, verkligen smakfullt...

" target="_blank">
#37 - 6 december 2013 08:39
Får man sjunga om vad man vill? Gäller inte uppmaningar så snart man sätter en melodi till dem?
Om jag skriver en låt där texten talar om att våldta och mörda små barn...då är det alltså "konst"?

Eller använder ordet "neger" i ett nedsättande textsammanhang...fortfarande konst i det fria ordets mening?
#38 - 6 december 2013 08:55
Enligt mig personligen får varje enskild individ vara rasist, nazist etc etc etc, så länge man inte smyger med det.
Sitt inte och låtsas vara min jävla polare för att du diggar min kebab, men beter dig som ett svin så fort du hänger på krogen med dina rasse/nassepolare.

Tycker alla människor runt om i världen har rätt att tycka och tänka vad de själva vill, även om de är totalt okunniga om vissa saker, och enbart verkar ha ett hat mot invandrare inom sig och skyller alla problem i landet på dessa.

Det är bara att läsa Efterlyst´s kommentarer på samtliga bilder de lägger upp på Facebook så inser ni vad jag menar.
Är det en person som utför ett brott och har mörkt hår, så skall den personen utvisas från landet utan att någon vet om denne kanske är född i Sverige..
Är han ljushårig och ser ut att vara svensk så kommenteras det istället om vilken skådis gärningsmannen liknar..
#39 - 6 december 2013 09:06
stefanr72 skrev:
Gör "hen" det?

Om man skickar en antirasistisk text till någon som avslutas med "pull yourself together!"

Så kanske man gör det.
#40 - 6 december 2013 09:09
addo skrev:
Om man skickar en antirasistisk text till någon som avslutas med "pull yourself together!"

Så kanske man gör det.

Kan nog med stor säkerhet säga att lappen inte var direkt menad till trådskaparen..
"Your oil is saudi arabian"

Betyder det att den som "skrivit" lappen tror att TS äger massa olja?
Nej, som sagt.. tror inte lappen var direkt menad till honom, utan en generell tankeställare.
#41 - 6 december 2013 09:09
@Jojje - om man inte smyger med det, innebär det att man kommunicerar det utåt. Att göra det i ex. en text i en sång är då okey.
Om du är exempelvis zigenare/rom, eller vad man nu får kalla det utan att stämplas som rasist, så är det alltså okey att skrika ut att ditt folkslag borde utrotas i en sång som vemsomhelst kan lyssna på och påverkas av? Vore det inte bättre att folk höll käften ibland snarare?
#42 - 6 december 2013 09:12
#43 - 6 december 2013 09:15
perfetto skrev:
@Jojje - om man inte smyger med det, innebär det att man kommunicerar det utåt. Att göra det i ex. en text i en sång är då okey.

Om du är exempelvis zigenare/rom, eller vad man nu får kalla det utan att stämplas som rasist, så är det alltså okey att skrika ut att ditt folkslag borde utrotas i en sång som vemsomhelst kan lyssna på och påverkas av? Vore det inte bättre att folk höll käften ibland snarare?

När och var nämnde jag någonting om någon sång?
Personligen tycker jag att det är skit att man inte "får" sjunga nationalsången bl.a längre, den som vill sjunga skall väl få sjunga den, på tal om detta då frågan varit uppe bland media osv. Punkt.
Gällande annan musik så bryr jag mig inte alls, lyssnar inte på kommersiell musik och inte rap (etc) heller för den delen där allt som oftast det skall sändas ut budskap.
Jag lyssnar på klassisk musik samt psychadelisk mörk trance.
#44 - 6 december 2013 09:16
perfetto skrev:

Sen så kan jag ha mer respekt för en individ som står för den han/hon är och säger vad den tycker och tänker, än en person som håller klaffen och låtsas som att jag är "okej" tills man vänder ryggen till.
#45 - 6 december 2013 09:37
Jojje_ skrev:
Kan nog med stor säkerhet säga att lappen inte var direkt menad till trådskaparen..

"Your oil is saudi arabian"

Betyder det att den som "skrivit" lappen tror att TS äger massa olja?

Nej, som sagt.. tror inte lappen var direkt menad till honom, utan en generell tankeställare.

Självklart fattar jag att lappen inte var riktad till TS, jag skojade bara för att den var riktigt kasst formulerad. Ska man försöka sprida ett budskap så hade "food for thought" eller annan mindre agressiv slutkläm varit mer lämpad än "pull yourself together!"
Aggressiv retorik brukar vi i normala fall slippa från vänster och liberalt håll.

Angående "Your oil is saudi arabian" så syftar lappen uppenbarligen på "oljan" man tankar bilen med och den äger man.
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 6 december 2013 09:42
Jojje_ skrev:

Personligen tycker jag att det är skit att man inte "får" sjunga nationalsången bl.a längre, den som vill sjunga skall väl få sjunga den, på tal om detta då frågan varit uppe bland media osv. Punkt.

Gällande annan musik så bryr jag mig inte alls, lyssnar inte på kommersiell musik och inte rap (etc) heller för den delen där allt som oftast det skall sändas ut budskap.

Jäkla tjöt om att man inte får sjunga nationalsången längre - man får väl sjunga (eller avstå från att sjunga) när tusan man vill. Däremot kanske det vid vissa tillfällen inte är påbjudet att man sjunger den - men om man som individ vill sjunga den även vid sådana tillfällen så sjung på.
Själv personligen så tycker jag att det är lite löjligt att t.ex. sjunga den vid seriematcher i ishockey, medan det däremot är helt OK vid landskamper.
De som "förstört" nationalsången genom sitt utnyttjande är väl främst de individer som med renrakade huvuden dragit runt och skrålat nationalsången som symbol för sitt hat. Detta är sorgligt och har lett till att nationalsången oförtjänt har fått en lite dålig klang.
#47 - 6 december 2013 09:55
Jäkla tjöt om att man inte får sjunga nationalsången längre - man får väl sjunga (eller avstå från att sjunga) när tusan man vill. Däremot kanske det vid vissa tillfällen inte är påbjudet att man sjunger den - men om man som individ vill sjunga den även vid sådana tillfällen så sjung på.

Själv personligen så tycker jag att det är lite löjligt att t.ex. sjunga den vid seriematcher i ishockey, medan det däremot är helt OK vid landskamper.

De som "förstört" nationalsången genom sitt utnyttjande är väl främst de individer som de renrakade huvuden dragit runt och skrålat nationalsången som symbol för sitt hat. Detta är sorgligt och har lett till att nationalsången oförtjänt har fått en lite dålig klang.

[:-106]
#48 - 6 december 2013 09:59
Jojje_ skrev:

- Nä jag tänkte på "..[COLOR=#333333]så länge man inte smyger med det". [/COLOR]Om man inte ska smyga med det så kan det väl innebära även att förmedla åsikten via ex. musik?
#49 - 6 december 2013 10:02
Det klassas som fult i Sverige att visa att man är svensk och stolt över det, om man nu är det.
Själv skulle jag gärna ha en svensk flaggpin på jackan om det inte ansågs provocera gemene man och säkerligen klassas som hets mot folkgrupp.
#50 - 6 december 2013 10:17
perfetto skrev:
Det klassas som fult i Sverige att visa att man är svensk och stolt över det, om man nu är det.

Själv skulle jag gärna ha en svensk flaggpin på jackan om det inte ansågs provocera gemene man och säkerligen klassas som hets mot folkgrupp.

Just där kan jag hålla med dig. Efter jag flyttade till Norge kan jag uppleva att svenskar saknar den där stoltheten över att vara svensk. Men det hör säkert ihop med vår roll i kriget. Här är man mer öppet nationalistiska, men baksidan är väl också kanske att man också är öppet mer främlingsfientlig.
Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 6 december 2013 10:21
perfetto skrev:

Ja men sätt på dig det då om du nu trivs med det - att bara göra det klassas inte som hets mot folkgrupp utan det är i så falla andra saker som man gör.
jag är inte stolt för att var svensk eftersom svenskar är så jäkla gnälliga och klagar på allt de inte får (så fick jag gnällt på det:p)
#52 - 6 december 2013 10:25
Problemet är väl att de som är mest intresserade av flaggviftning, nationalsångssjungande och sånt ofta också har så vidriga åsikter och beteenden att man får avsmak för hela saken. Märkligt nog är det alltså just de som tycker att det är viktigt med sånt där som gör att jag undviker det.
#53 - 6 december 2013 10:32
Jag säger som många gånger förr, till och med jag hade varit en bättre representant för Sverigedemokraterna än vad de själva är. Men så satte jag i halsen när jag läste att 10% sympatiserar med dem. De är ju så otroligt dåliga, jag fattar inte hur de kan få sådan framgång. Fast så läste jag ju att det bland kvinnor är något annat, så det är väl därför jag inte förstår.
#54 - 6 december 2013 10:33
Ja men sätt på dig det då om du nu trivs med det - att bara göra det klassas inte som hets mot folkgrupp utan det är i så falla andra saker som man gör.

jag är inte stolt för att var svensk eftersom svenskar är så jäkla gnälliga och klagar på allt de inte får (så fick jag gnällt på det:p)

- Nej det gör jag inte. Att det inte juridiskt klassas som olagligt betyder inte att det är okey med PK-Sverige.
Att svenskar gnäller ja..det kan jag bara hålla med om. Plus att vi (kanske andra länder också) är så jäkla naiva när det gäller vårt förhållningssätt gentemot övriga världen.
#55 - 6 december 2013 10:36
HWH skrev:
Jag säger som många gånger förr, till och med jag hade varit en bättre representant för Sverigedemokraterna än vad de själva är. Men så satte jag i halsen när jag läste att 10% sympatiserar med dem. De är ju så otroligt dåliga, jag fattar inte hur de kan få sådan framgång. Fast så läste jag ju att det bland kvinnor är något annat, så det är väl därför jag inte förstår.

- Kan det inte vara så att du själv har fördomar gentemot SD också? ; )
Och nej, jag röstade inte på det partiet själv, för jag tycker inte de kan regera ett land på ett vettigt sätt.
#56 - 6 december 2013 10:39
Bygert skrev:
Problemet är väl att de som är mest intresserade av flaggviftning, nationalsångssjungande och sånt ofta också har så vidriga åsikter och beteenden att man får avsmak för hela saken. Märkligt nog är det alltså just de som tycker att det är viktigt med sånt där som gör att jag undviker det.

- Ja personligen behöver jag vifta med svensk flagga lite lite som homosexuella behöver ha hela parader för att visa sin sexualitet. Men jag skulle verkligen önska att det var okey att vara nationalist utan att direkt kopplas till nazism. Heja Sverige : )
#57 - 6 december 2013 10:46
HWH skrev:

Många, om inte alla som röstar på SD tror ju av någon korkad anledning att om vi stoppar invandringen, så kommer alla problem att lösa sig själva.
Tragiskt, men tyvärr verkar det vara så.

perfetto skrev:
- Ja personligen behöver jag vifta med svensk flagga lite lite som homosexuella behöver ha hela parader för att visa sin sexualitet. Men jag skulle verkligen önska att det var okey att vara nationalist utan att direkt kopplas till nazism. Heja Sverige : )

Syftet med en parad för homosexuella är att alla skall känna "vi är alla likadana".
En parad för att visa att man är nationalist skulle nog inte ha samma effekt, utan snarare tvärtom..
#58 - 6 december 2013 10:46
Nu lägger jag ner från min sida, då man kan sitta och diskutera SD och dess anhängare länge, utan att komma fram till någonting.
#59 - 6 december 2013 11:12
Homosexuella har inte en parad för att visa sin sexualitet. Då skulle de kunna ha det textat på bröstet istället, tänk vad praktiskt det hade varit, en liten namnskylt liksom. En parad går ut på att visa att stolthet, en stolthet som fanimig har varit fullständigt omöjlig att visa under oändliga perioder. De är även till för att påverka inskränkta individer och hela nationer. Det är lätt att förstå hur svårt det skulle vara att få älska i hemlighet. Jag ser Pride som ett uttryck för demokrati och kärlek, det ska vi alla vara stolta över. Vem har rätten att bestämma vem som älskar vem?

Jag har seriösa problem med bakåtsträvande idéer i den här frågan, till råga på allt så har det ofta religiösa undertoner. Jag har svårt att se det vettiga i att en påhittad seriefigur ska få styra människors sexualitet.

Kärleken bär regnbågens färger helt enkelt, oavsett om du är gay eller straight. Kolla Obamas tal, till och med där görs det framsteg.

" target="_blank">
#60 - 6 december 2013 12:02
Homosexuella har inte en parad för att visa sin sexualitet. Då skulle de kunna ha det textat på bröstet istället, tänk vad praktiskt det hade varit, en liten namnskylt liksom. En parad går ut på att visa att stolthet, en stolthet som fanimig har varit fullständigt omöjlig att visa under oändliga perioder. De är även till för att påverka inskränkta individer och hela nationer. Det är lätt att förstå hur svårt det skulle vara att få älska i hemlighet. Jag ser Pride som ett uttryck för demokrati och kärlek, det ska vi alla vara stolta över. Vem har rätten att bestämma vem som älskar vem?

Jag har seriösa problem med bakåtsträvande idéer i den här frågan, till råga på allt så har det ofta religiösa undertoner. Jag har svårt att se det vettiga i att en påhittad seriefigur ska få styra människors sexualitet.

Kärleken bär regnbågens färger helt enkelt, oavsett om du är gay eller straight. Kolla Obamas tal, till och med där görs det framsteg.

" target="_blank">

- Jag tycker de paraderna visar sex snarare än kärlek. Men för att vara saklig...ska alla icke-normativa sexuella böjelser/läggningar få sina egna parader för att visa sin ståndpunkt och läggning, tycker du? I så fall har även pedofiler och zoofiler lika stor rätt att få en parad i huvudstaden.
#61 - 6 december 2013 12:04
perfetto skrev:
- Jag tycker de paraderna visar sex snarare än kärlek. Men för att vara saklig...ska alla icke-normativa sexuella böjelser/läggningar få sina egna parader för att visa sin ståndpunkt och läggning, tycker du? I så fall har även pedofiler och zoofiler lika stor rätt att få en parad i huvudstaden.

Driver du med mig? Att likställa homosexualitet (Som generellt bygger på samförstånd mellan individer) med pedofili är väl att ta i något? Ett barn kan inte välja att bli angripet. Förklara vad du menar med "icke-normativ" också när du ändå håller på, det här ska bli väldigt intressant.
Kjell Fohrman
Administrator
#62 - 6 december 2013 12:08
perfetto skrev:

Uppriktigt sagt - att jämföra homosexuella med pedofiler är minst sagt oförskämt.
Om 2 vuxna människor älskar varandra så har de all rätt att göra det oavsett kön, hudfärg, religion, ålder etc. etc.
#63 - 6 december 2013 12:15
Ja, nu satte jag lunchgaffeln i halsen. Fast det vore ju en fantastisk idé om pedofilerna valde att gå i tåg och ha parad så vi ser vilka det är. Dagens bästa förslag.
#64 - 6 december 2013 12:45
Jojje_ skrev:
Många, om inte alla som röstar på SD tror ju av någon korkad anledning att om vi stoppar invandringen, så kommer alla problem att lösa sig själva.

Dom flesta som röstar på SD gör det för att dom är missnöjda med vår invandring/integrationspolitik och ser SD som det enda alternativet att förändra denna då alla etablerade partier förutom möjligt vis FP håller mer eller mindre samma linje gällande integration och invandring.
De enda problem dom tror minskad invandring kommer hjälpa mot är problem som är direkt knutna till invandring och integration.
Vad är vitsen med att idiotförklara 10% av väljarkåren?

Frågan som är viktig att ställa nu när (enfrågepartiet) SD ligger på 10%, är varför 10% av väljarkåren ser invandrings/integrations frågan som så viktig att de väljer att rösta enbart efter den.
Om man bor i/nära ett riktigt problemområde med brottslighet och misär så kan jag köpa det, men alla andra då?

Sen måste jag ställa frågan varför inte det stora partierna driver minskad invandring? Dom måste ju inse att minst 10% av väljarna vill ha en minskad invandring så skulle det vara så jäkla farligt om något av dom kom med en mildare variant av SDs politik? Jag är övertygad om att SD i såna fall skulle förlora majoriteten av sina väljare.

PS jag är miljöpartist.
#65 - 6 december 2013 12:51
Nämen fan, vad hände med den här tråden egentligen?

Det var förstås precis såhär du hade tänkt dig att tråden skulle urarta, eller hur Ken? :p;)
#66 - 6 december 2013 12:55
addo skrev:
Dom flesta som röstar på SD gör det för att dom är missnöjda med vår invandring/integrationspolitik och ser SD som det enda alternativet att förändra denna då alla etablerade partier förutom möjligt vis FP håller mer eller mindre samma linje gällande integration och invandring.

De enda problem dom tror minskad invandring kommer hjälpa mot är problem som är direkt knutna till invandring och integration.

Vad är vitsen med att idiotförklara 10% av väljarkåren?

Frågan som är viktig att ställa nu när (enfrågepartiet) SD ligger på 10%, är varför 10% av väljarkåren ser invandrings/integrations frågan som så viktig att de väljer att rösta enbart efter den.

Om man bor i/nära ett riktigt problemområde med brottslighet och misär så kan jag köpa det, men alla andra då?

Sen måste jag ställa frågan varför inte det stora partierna driver minskad invandring? Dom måste ju inse att minst 10% av väljarna vill ha en minskad invandring så skulle det vara så jäkla farligt om något av dom kom med en mildare variant av SDs politik? Jag är övertygad om att SD i såna fall skulle förlora majoriteten av sina väljare.

PS jag är miljöpartist.

Tobias Billström då?
[COLOR=#000000][FONT=georgia]
”[/FONT][/COLOR][SIZE=2][FONT=georgia]Ibland har vi bilden av att personen som är gömd bor hos en trevlig, blond svensk dam i 50-60-årsåldern som vill hjälpa till. Men det är ju inte så. De allra flesta bor hos sina landsmän som inte alls är blonda och blåögda”, till DN."

[/FONT][/SIZE]
[COLOR=#000000][FONT=georgia]"Vi har i dag en inströmning till Sverige som är mycket hög.”

[/FONT][/COLOR][COLOR=#000000][FONT=georgia]1 februari 2013:[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=georgia]”Där kan vi också prata om volymer och volymproblem.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=georgia]Migrationsminister Tobias Billström i Expressen om att han anser att ”volymen vad gäller både asylinvandring och anhöriginvandring måste ändras."[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=georgia][/FONT][/COLOR]
#67 - 6 december 2013 13:00
Driver du med mig? Att likställa homosexualitet (Som generellt bygger på samförstånd mellan individer) med pedofili är väl att ta i något? Ett barn kan inte välja att bli angripet. Förklara vad du menar med "icke-normativ" också när du ändå håller på, det här ska bli väldigt intressant.

- Var inte så PK-kinkiga nu...det blir bara jobbigt då.
Jag menar att anledningen till att homosexuella söker bekräftelse och "godkännande" via parader och andra galor, är rimligen pga att de anser sig vara utanför normalen vad gäller sexuella preferenser. Eller hur tolkar du yttringar av den typen? Heterosexuella paraderar inte stolt över sin läggning därför att det inte finns någon särskild anledning till det. En norm finns alltså.
Därav kan man väl rimligen kalla homosexualitet som en icke normativ sexuell läggning. OCH det finns flera sexuella läggningar som är icke normativa enligt samma dinstiktion. Följdaktligen handlar det om en slags yttrandefrihet i form av manifestationer. Den rätten har väl alla oavsett läggning då, enligt svensk lag?
#68 - 6 december 2013 13:03
Och för er fördomsfulla vill jag påpeka att jag har bekanta både bland invandrare och homosexuella. De ser på saken ungefär som jag. En homokille tycker t.ex. att homoparaderna är mer en orgie i "titta på mig" och offentligt hånglande : )

(inte heller är jag Sverigedemokrat, pedofil, mördare, eller rasist)
#69 - 6 december 2013 13:05
Uppriktigt sagt - att jämföra homosexuella med pedofiler är minst sagt oförskämt.

Om 2 vuxna människor älskar varandra så har de all rätt att göra det oavsett kön, hudfärg, religion, ålder etc. etc.

- Jag jämför sexualiteter med åsiktsfrihet, inget annat. Alla har ju rätt att uttrycka sin åsikt...sen om det sker via en parad eller annan manifestation är ju en helt annan fråga. Nu är ju Sveriges åsiktsfrihet en "åsiktsfrihet" i praktiken iof, men grundlagen hävdar var mans rätt att uttrycka sig iallafall.
#70 - 6 december 2013 13:08
perfetto skrev:
- Var inte så PK-kinkiga nu...det blir bara jobbigt då.

Jag menar att anledningen till att homosexuella söker bekräftelse och "godkännande" via parader och andra galor, är rimligen pga att de anser sig vara utanför normalen vad gäller sexuella preferenser. Eller hur tolkar du yttringar av den typen? Heterosexuella paraderar inte stolt över sin läggning därför att det inte finns någon särskild anledning till det. En norm finns alltså.

Därav kan man väl rimligen kalla homosexualitet som en icke normativ sexuell läggning. OCH det finns flera sexuella läggningar som är icke normativa enligt samma dinstiktion. Följdaktligen handlar det om en slags yttrandefrihet i form av manifestationer. Den rätten har väl alla oavsett läggning då, enligt svensk lag?

Fast, då frångår du ju att pedofili är olagligt, medan homosexualitet är lagligt. Det ena bygger på övergrepp och det andra bygger på ett samförstånd. Homosexuella har befunnit sig i en svårare situation än heterosexuella under lång tid, det är ju under senare år som det ens får ske vigslar mellan samkönade. Det råder fortfarande debatter om hur ett eventuellt föräldraskap ska se ut och homosexualitet ses ofta som något konstigt, kolla bara på dig själv och hur du resonerar. Du har en mall som du utgår ifrån och det är tack vare detta som det behövs parader, eller är du inte klar över tankemodellen?

Det är en lång väg kvar att vandra, innan gemene man förstår att det är jävligt fränt att man som kille kan bli kär i en kille, eller som tjej bli kär i en tjej. Ibland behövs det inte ens en könsindelning.

Att du listar homosexualitet i samma fack som kriminella handlingar är ett mörker och det visar enbart vilka avarter som existerar inom ramen för ett modernt och civiliserat samhälle.
#71 - 6 december 2013 13:12
Fast, då frångår du ju att pedofili är olagligt, medan homosexualitet är lagligt. Det ena bygger på övergrepp och det andra bygger på ett samförstånd. Homosexuella har befunnit sig i en svårare situation än heterosexuella under lång tid, det är ju under senare år som det ens får ske vigslar mellan samkönade. Det råder fortfarande debatter om hur ett eventuellt föräldraskap ska se ut och homosexualitet ses ofta som något konstigt, kolla bara på dig själv och hur du resonerar. Du har en mall som du utgår ifrån och det är tack vare detta som det behövs parader, eller är du inte klar över tankemodellen?

Det är en lång väg kvar att vandra, innan gemene man förstår att det är jävligt fränt att man som kille kan bli kär i en kille, eller som tjej bli kär i en tjej. Ibland behövs det inte ens en könsindelning.

Att du listar homosexualitet i samma fack som kriminella handlingar är ett mörker och det visar enbart vilka avarter som existerar inom ramen för ett modernt och civiliserat samhälle.

- Att vara pedofil är lika lagligt som att ha mössa på sig inomhus. Att föra fram sin åsikt som pedofil är lika lagligt det också.
Du har fördomar emot människor som inte tolkar som du, tror jag. Jag har inte listat homosexuella som kriminella.
Att det sedan finns många homosexuella bland pedofilerna är inget nytt, men det har inget med "vanliga" laglydiga medborgare att göra.
#72 - 6 december 2013 13:41
Givetvis är det lagligt att vara pedofil, lagbrottet gäller i att leva ut sin sexuella preferens i någon form (nyttjande av porr inom aktuell genre eller någon form av fysisk sexuell aktivitet).
Problematiken ligger ju i att man aldrig kan ge någon en sexuell identitet förrns personen i fråga har levt ut den. Således är alla asexuella tills den dagen dom inleder ett kärleksförhållande eller eventuellt lever ut sin sexualitet i form av övergrepp/samtycke (beroende på vad man nu gillar och hurvida den du lever ut det med är samtyckande såklart).
Detta behöver ju inte innebära en fysisk relation utan kan ju även innefatta porr, chatt eller vad man nu kan hitta på som kan vara ett uttryck för sexualitet.

Sen skulle jag vilja se fakta på homosexualitet bland pedofiler, det kan inte vara så att det är gamla fina fördomar som kommer krypande här?
#73 - 6 december 2013 13:52
En parad går ut på att visa att stolthet, en stolthet som fanimig har varit fullständigt omöjlig att visa under oändliga perioder. De är även till för att påverka inskränkta individer och hela nationer. Jag ser Pride som ett uttryck för demokrati och kärlek, det ska vi alla vara stolta över. Vem har rätten att bestämma vem som älskar vem?

Jag håller med dig i det du skriver, jag fick bara inte ut det så fint i ord som du lyckades med.
#74 - 6 december 2013 14:18
KristianE skrev:
Givetvis är det lagligt att vara pedofil, lagbrottet gäller i att leva ut sin sexuella preferens i någon form (nyttjande av porr inom aktuell genre eller någon form av fysisk sexuell aktivitet).

Problematiken ligger ju i att man aldrig kan ge någon en sexuell identitet förrns personen i fråga har levt ut den. Således är alla asexuella tills den dagen dom inleder ett kärleksförhållande eller eventuellt lever ut sin sexualitet i form av övergrepp/samtycke (beroende på vad man nu gillar och hurvida den du lever ut det med är samtyckande såklart).

Detta behöver ju inte innebära en fysisk relation utan kan ju även innefatta porr, chatt eller vad man nu kan hitta på som kan vara ett uttryck för sexualitet.

Sen skulle jag vilja se fakta på homosexualitet bland pedofiler, det kan inte vara så att det är gamla fina fördomar som kommer krypande här?

[FONT=Arial][SIZE=2] - Den här boken pekar tydligen på en procentuellt hög andel homosexuella bland pedofilbrotten:
"[/SIZE][/FONT][COLOR=#000000][FONT=verdana]Två tredjedelar av pedofilerna har en heterosexuell läggning, en tredjedel homosexuell (Bradford, Bloomberg, Boulet 1988). I normalbefolkningen är proportionerna ca tjugo till ett (Freund, Watson 1992)[/FONT][/COLOR]
#75 - 6 december 2013 14:23
Jag undrar stilla..varför skulle man vara så stolt över sin sexualitet att man måste visa upp den för resten om världen, om man tycker att den är helt naturlig?
Majoriteten av världens människor är heterosexuella, men jag har då aldrig sett någon manifestation som varit avsedd just att stolt visa att man är hetero...eller det kanske inte är tillräckligt queer?

Sammanfattningsvis tycker jag hursomhelst att det är lite väl mycket feghet inom debatter av den här typen. Gissningsvis sitter 99% och inte vågar tycka något som strider mot tidsandans "självklart tycker du väl som vi andra?", som inte lämnar något utrymme för motsägelser. Idag vågar folk inte säga något om någonting inför risken att klassas som mansgris, homofob, nazist, eller vad fan somhelst. Grupptryck kallas det i många andra sammanhang.
#76 - 6 december 2013 14:25
Back to topic och apropå trådtiteln - är det okey att "tårta" folk som tycker olika?
#77 - 6 december 2013 14:28
@ Mattias
M har ju traditionellt velat ha i princip enbart arbetskraftsinvandring och det finns fortfarande många i moderaterna som vill det, tex Billström. Däremot verkar det råda stor oenighet inom partiet i frågan så dom står mest och stampar tycker jag.

Då verkar FP bra mycket mer eniga i frågan och kör på med sin linje att man ska låta många söka uppehållstillstånd men samtidigt ställa högre krav på de nyanlända för att dom ska få stanna.
#78 - 13 december 2013 15:56
Tillägg på den listan, som är så innerligt irriterande:
Datorn som användes för att skriva listan, och datorerna ni alla skriver med nu, utvecklades av tyska nazister som blev tillfångatagna av amerikanska styrkor. Så... Argumentet om pizza och dylikt fallerar ganska hårt när man ser helheten. Även flera av de säkerhetsdetaljer vi idag ser som givna i bilar utvecklades av tyska nazister. Men det är inte lika relevant, eller? Ska man ta upp det ena, så måste man väl även ta upp det andra?
#79 - 13 december 2013 16:06
Och köp för allt i världen inte en Volkswagen, eftersom det är en riktig Hitlerkälke :p Den första "Folkvagnen" (det vill säga bubblan) konstruerades av Ferdinand Porsche, på uppdrag av Hitler.

Jag tror inte att alla de där tyskarna (inte Porsche heller) som utvecklade ditt och datt, var nazister, utan gjorde bara vad Hitler sa till dem, eftersom de hade självbevarelsedrift.
#80 - 13 december 2013 16:08
Animaniac skrev:
Och köp för allt i världen inte en Volkswagen, eftersom det är en riktig Hitlerkälke :p Den första "Folkvagnen" (det vill säga bubblan) konstruerades av Ferdinand Porsche, på uppdrag av Hitler.

Jag tror inte att alla de där tyskarna (inte Porsche heller) som utvecklade ditt och datt, var nazister, utan gjorde bara vad Hitler sa till dem, eftersom de hade självbevarelsedrift.

Klart många inte var nazister, men de sammarbetade fortfarande med dem, och flera av forskarna som utvecklade den första datorn var uttalade nazistsympatisörer ;D
#81 - 13 december 2013 19:23
Retrospektivt kanske USA (med sina hemliga läger, imperialistiska, patriotiska och påtryckande metoder) ses som tyskland.. och då "samarbetade" vi alla med dem..

Det folk inte fattat är att folk för fan inte krigade mot "nazisterna" utan tyskarna.. tror du norge krigade mot socialdemokraterna? Nazistrrna har det fått heta i filmer för att det kan bli lite lätt dålig stämning på den tyska bion när du utmålas som rakt igenom ond kanonmat som dehumaniserats för att man inte ska känna med fienden..

Det är ju inte så att tyskland hade reklamposters från treblinka där de poserade med ett avskuret barnhuvud och hade en stor text "Tyskland - för dig som hejar på skurken!"
#82 - 13 december 2013 20:27
På tal om "USA", så verkar den verklighetsfrämmande och självgode folkmördaren Obama tycka att han har rätt att avlyssna vem som helst, men att ingen har rätt att avlyssna honom själv! :D
Läste en kul artikel i GP i dag om att han spänner upp ett tramsigt litet anti-avlyssningstält på varje hotellrum/ambassad han besöker, från vilket han kommunicerar! [:-82]
#83 - 14 december 2013 17:12
Ja? Det är väl klart?..

Hantverkaren hemma hos dig har ingen rätt att ta en rast medan du själv jobbar hemifrån eftersom du var lite trött idag? Inget konstigt alls.. du vill inte betala 700kr mer för skorna för att de kinesiska 6-åriga sömmerskorna ska få jobba 8-timmarspass istället för 14-timmarspass osv.. kapitalism är att man kastar död och lidande på problemen tills de är lösta = tillräckligt billiga.. kollektivt är det enda som driver vårt samhälle "framåt" utnyttjande av dem under oss och hur mycket vi kommer undan med..

Att tro att vi är något annat än djur är ett jävla skämt.. visst fins det väldigt på ytan civiliserade människor som gärna sitter med pekpinnar om hur andra ska bete sig men så fort man tar bort bekvämligheter blir det värre.. tar man bort nödvändigheter brukar just dessa vara först att äta lite av den som frös ihjäl först haha..

Jaja.. kul tråd..
#84 - 14 december 2013 17:19
Jaja.. kul tråd..

Eller hur, men vafan, var det du som vaknade först?
Hade väntat mig en mindre folkstorm nu när jag passade på att kalla självaste Obama för "verklighetsfrånvänd folkmördare"...

Det ämnet var väl inte så känsligt som jag trodde då, såg ju chansen att få trampa på en och annan öm tå!
Se jag kan rimma också! :p
#85 - 14 december 2013 17:59
Nej fan.. Folk vet bättre än att skriva vad de tycker på internet :) 15% av folket här röstar statistiskt sett på SD och håller käft därför, 50% röstar ekonomiskt och bryr sig för lite för att argumentera, resten är pk-iter som vill plocka humanist-poäng och känna sig lite duktiga :) sen har vi ett par som bara vill hetsa folk att säga vad de egentligen tycker..
#86 - 14 december 2013 19:45
Nej fan.. Folk vet bättre än att skriva vad de tycker på internet :) 15% av folket här röstar statistiskt sett på SD och håller käft därför, 50% röstar ekonomiskt och bryr sig för lite för att argumentera, resten är pk-iter som vill plocka humanist-poäng och känna sig lite duktiga :) sen har vi ett par som bara vill hetsa folk att säga vad de egentligen tycker..

Och en del av oss andra tycker helt enkelt bara om människor.
#87 - 14 december 2013 19:48
Det är ju det jag gör! Det är därför som jag ogillar mördare!
#88 - 14 december 2013 19:49
Och nej, jag har inget bättre för mig än att sitta och glo på Zoopet en lördagkväll...
#89 - 14 december 2013 20:40
Och en del av oss andra tycker helt enkelt bara om människor.

Haha.. Ja det glömde jag ju.. Det finns ju ideologiskt goda människor också.. :) säg 15% där med då..
#90 - 14 december 2013 20:58
Tror du verkligen att det bara är 20% som är pk-iter? Det måste ju vara fler än så! Till och med min egen svägerska faller ju i den kategorin, och då är hon trots allt möjligtvis mer intelligent än jag själv, vad nu det vill säga... ;)
#91 - 14 december 2013 22:53
Jag lever efter ideologin att alla är idioter tills dom har bevisat motsatsen. Då slipper man bli besviken på livet och människor i allmänhet.

Det jag däremot blir överraskad över är att folk inte hajar att NSA, FRA och alla dom där kollar allt. Klart som fan att dom kollar på allt, det är ju deras jobb och dom kommer göra allt för att komma åt all information dom kommer åt. Vill man ha hemligheter för staten så bör man hålla käft om dom helt enkelt.
#92 - 15 december 2013 06:29
Intrssant samhällsvetenskapligt inriktad tråd. Flera är inne och tassar på områden som ligger mig varmt om hjärtat såsom normer, identifiering av avvikare, och här i slutet säkerhetspolitik. Angående usa, nsa fra med flera organisationers verksamheter rekommenderar jag er att läsa på om begreppet säkerhetsplitik. Denna sidan är visserligen inte helt opartisk då den är producerad av Sverige men den deklarerar vår officiella säkerhetspolitiska hållning. http://www.sakerhetspolitik.se/Sakerhetspolitik/Svensk-sakerhet/Svensk-sakerhetspolitik-/ . Kort sagt så går säkerhetspolitik ut på att med alla medel till hands värna den egna statens suveränitet.

Annons