På vad ska jag ställa burkarna?

#1 - 21 november 2003 07:07
Jag ska snart flytta och har ett litet problem, jag har två akvarier i 80-90 liters klassen, och nu har jag dem stående på en tegelmur i min källare, inget problem. Men när jag flyttat vet jag inte vad jag skaa ha dem på, IKEAs byråer duger ju inte...för klena. Någon som har något förslag på någon möbel som går att köpa, hur har ni löst det själva? Självklart vet jag att det finns speciella akvariemöbler att köpa, men mina akvareir har lite speciella mått och det får inte bli för dyrt...Tacksam för svar! / Elin
#2 - 21 november 2003 07:17
Jag har mitt 540 på lättbetongblock köpta på Woody. Under blocken mot golvet har jag frigolit och mellan blocken och akvariet en lackad spånskiva. Det finns både vita ytongblock och gråa lecablock att välja på.

Min 105:a och 85:a har jag på hemsnickrade möbler.
#3 - 21 november 2003 07:33
En spånskivemöbel från IKEA duger gott för 100 kg under förutsättning att toppskivan vilar på gavlar och bakstycke. annars (om du ska ha dem på samma ställe och har utrymmesbrist) så kan det vara snyggt och ha dem i en lagerhylla av plåt.
#4 - 21 november 2003 09:29
Ursprungligen skickat av Fa_lco

En spånskivemöbel från IKEA duger gott för 100 kg under förutsättning att toppskivan vilar på gavlar och bakstycke. annars (om du ska ha dem på samma ställe och har utrymmesbrist) så kan det vara snyggt och ha dem i en lagerhylla av plåt.

Jag måste tyvärr säga att du har fel där... [:-99]
Hade mitt 80-liters akvarium på en sån möbel och det blev en flod av vatten här hemma...
Plattan som akvariet stog på böjde sig, och då gjorde även bottenglaset det, och resulterade i att silikonfogen lossnade.
Alltså forsade vattnet ut, och jag blev tvungen att panikflytta alla fiskarna...[:(!]
Sedan blev det att silikona om akvariet...[:-56]
INGEN BRA IDÈ ALLTSÅ!
#5 - 21 november 2003 10:54
Ajf*n

#6 - 21 november 2003 11:48
Ursprungligen skickat av GaybrielSwede

[quote]Ursprungligen skickat av Fa_lco

Jag måste tyvärr säga att du har fel där... [:-99]
Hade mitt 80-liters akvarium på en sån möbel och det blev en flod av vatten här hemma...
Plattan som akvariet stog på böjde sig, och då gjorde även bottenglaset det, och resulterade i att silikonfogen lossnade.
Alltså forsade vattnet ut, och jag blev tvungen att panikflytta alla fiskarna...[:(!]
Sedan blev det att silikona om akvariet...[:-56]
INGEN BRA IDÈ ALLTSÅ!
[/quote]

jag har gjort en egen bänk mycket enkelt, 4 stabila ben, en ram runt dessa åså en plan skiva överst! Överskivan är på 2,5 cm i tjocklek.

Det beror givetvis på bänkens byggkonstruktion om den kommer att hålla eller ej! Helst ska väl benen vara lite under skivan så att DOM tar upp tyngden å inte skivan!
#7 - 21 november 2003 12:03
Till vårt 160 l köpte vi en underdel till en gammal, rejäl bokhylla för 10 spänn på loppis... Perfekt skåp med förvaring under... Duger inte färgen så kan man ju bara måla om... Säga vad man vill om "förr i tiden" men bygga rejäla möbler det kunde dom!!!
#8 - 22 november 2003 00:59
Jag har gjort en egen akvariebänk. Det var ganska lätt, men tog ganska mycket tid.
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=92250&gid=106181

Har även gjort en i leckablock, lättast och billigast (100 kr)
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=92250&gid=106192

Annons