Jag kan tala mig varm om påfågelscikliden! Det är en robust, stark, rejäl fisk!
Helt klart skall man ha ett stort akvarium - dock, som små 4-10 cm kan man ha dem i ett 275-300 L - men man bör dock räkna med att efter ett år, så ska man införskaffa ett större, såvida man inte behåller enbart ett par i sitt 275-300 L. Någon större pleco kan ju också vara där, men inga andra fiskar. Ej heller växter: De kommer att förstöra dessa.
Påfågeln är inte en aggressiv fisk, däremot väldigt glupsk och ser därför alla andra mindre fiskar som sin mat!
Jag har haft påfågelsciklider länge (15 år)
och tycker själv att det är en underbar fisk som med åren blir personlig i sitt sätt. Just nu har jag sedan 2 månader startat upp ett nytt akvarium med 8 st påfåglar (ca 3-6 cm = 3 månader gamla) och tre st "papegojciklider" (inte de äkta, utan de genframställda). Då de än är små, så funkar det bra i 275 L. Kommer att bli ett större akvarium efter ca 1 år, men kommer reducera antalet påfåglar till ca 4-5 st beroende på vilka som bildar par.
För att påfågeln skall trivas bra har jag en temperatur på ca 26 grader, ett PowerHead som roterar vattenytan kraftigt utmed ena sidan, ett kraftigt innerfilter samt ett Eheim ytterfilter, samt ett tjockt lager med holländsk sjösten. Glöm allt som har med bottenfilter, tunt lager sand/sten, klena slangar till pumparna, dekorationssaker mm = påfågeln kommer gräva: o de gräver mycket!
Som små och unga, kan du ha grottor, växter, tunnare sand - men som vuxna: ta bort allt sånt.
Jag kan rekommendera påfågelsciklid till dig som vill ha en personlig fisk som lever länge och som alltid uppskattar mat!
Gräv upp några daggmaskar, de älskar daggmask!