Påfågel ciklid + fisk kombinationer

#1 - 29 augusti 2012 21:31
Hejhej,

Har funderat ett tag på att skaffa mig ett par påfågelciklider. Hur är de till temperamentet? Vilka andra fiskar går ihop med dem? Har förstått att de äter mindre fisk, men hur är det med fiskar i deras egen storlek? Har ett antal stora slöjstjärtar som jag isf skulle ha i samma kar. Karet är på 300 liter.

Mvh. Jonathan
#2 - 30 augusti 2012 04:29
Man kan ju tycka att 300 liter är ett stort akvarium. Men Påfågeln blir ju 40 cm så för mig blir det alldeles för smått. Lite som att få in en elefant i en Fiat ;) De jag känt som har haft Påfågel har ofta haft akvarium från minst 600 liter och uppåt. Om du läser i artbeskrivningarna här på Zoopet så står det riktigt bra anvisningar om minsta storlek på akvarium och gällande Påfågeln så står det 160 cm långt akvarium och 550 liter som minsta storlek. Trycker man i dem i mindre så blir de deformerade eller stannar i växt. Inte kul.
Även i ett större akvarium gissar jag att slöjstjärtarna fått ta emot en hel del stryk. Påfågeln är en ganska tuff fisk. Speciellt i lek. Så kombinationen kommer inte att fungera. Slöjstjärtar tror jag inte har direkt koll på andra fiskars varningssignaler :)

Gillar du slöjstjärtar så behöver det kanske vara mer vara lite av tjuren Ferdinand över kompisarna i burken....
Så kolla igenom din mix i artbeskrivningarna så märks det vilka behov fisken har och i vilken typ av akvarium den passar.
#3 - 12 september 2012 11:59
Jag kan tala mig varm om påfågelscikliden! Det är en robust, stark, rejäl fisk!
Helt klart skall man ha ett stort akvarium - dock, som små 4-10 cm kan man ha dem i ett 275-300 L - men man bör dock räkna med att efter ett år, så ska man införskaffa ett större, såvida man inte behåller enbart ett par i sitt 275-300 L. Någon större pleco kan ju också vara där, men inga andra fiskar. Ej heller växter: De kommer att förstöra dessa.

Påfågeln är inte en aggressiv fisk, däremot väldigt glupsk och ser därför alla andra mindre fiskar som sin mat!

Jag har haft påfågelsciklider länge (15 år)
och tycker själv att det är en underbar fisk som med åren blir personlig i sitt sätt. Just nu har jag sedan 2 månader startat upp ett nytt akvarium med 8 st påfåglar (ca 3-6 cm = 3 månader gamla) och tre st "papegojciklider" (inte de äkta, utan de genframställda). Då de än är små, så funkar det bra i 275 L. Kommer att bli ett större akvarium efter ca 1 år, men kommer reducera antalet påfåglar till ca 4-5 st beroende på vilka som bildar par.

För att påfågeln skall trivas bra har jag en temperatur på ca 26 grader, ett PowerHead som roterar vattenytan kraftigt utmed ena sidan, ett kraftigt innerfilter samt ett Eheim ytterfilter, samt ett tjockt lager med holländsk sjösten. Glöm allt som har med bottenfilter, tunt lager sand/sten, klena slangar till pumparna, dekorationssaker mm = påfågeln kommer gräva: o de gräver mycket!

Som små och unga, kan du ha grottor, växter, tunnare sand - men som vuxna: ta bort allt sånt.

Jag kan rekommendera påfågelsciklid till dig som vill ha en personlig fisk som lever länge och som alltid uppskattar mat!

Gräv upp några daggmaskar, de älskar daggmask!
#4 - 12 september 2012 12:23
Synd att de inte gillar inredning. Karen blir kala och trista med bara vatten o fisk, tycker jag.
Jag gillar Påffarna, det lilla jag sett av dem, både utseendemässigt och beteende, och skulle förmodligen haft några om det inte var för just för avsaknaden av vackra växter och inredning.
#5 - 28 december 2012 16:15
Som yngre gillar de ju inredning, med växter och grottor. Men när de blir könsmogna och ska "impa" på brudarna, blir det ett frenetiskt grävande.
Hörde att påfåglar även fått smeknamnet "Amazonas grävskopa".

Nu har mina fått flytta till ett 540 L kar. Mindre bör man ju inte ha, då de vill ha gott om utrymme. Har man ett 300L så är det max 3 st påfåglar. I mitt 540 L har jag 8 st påfåglar i storleken 12-14 cm och tre st papegojciklider i samma storlek. Det går även 2 segelfelspleco i karet. Än så länge är det en fredlig tid, även om papegojcikliderna ibland försöker utmana påfåglarna till nån slags maktlek, men påfåglarna öppnar bara sin stora mun och papegojcikliden simmar iväg.

Helt klart är karen trista utan inredning, där vatten och fisk - samt ev. teknisk utrustning är det enda. Det jag gjort är att ha riktigt stora rötter, som inte fiskarna kan rubba samt stenbumlingar som står på en bit frigolit och grus runtom. Självklart kommer de att försöka gräva runtom stenbumlingarna så småningom, men de kommer inte kunna flytta stenarna.

Några gånger försökt med att hålla anubis eller kolplanta, som sägs att fiskar inte gillar smaken. Men, faktum kvarstår att växterna inte klarar sig.

Istället har jag tagit mitt tidigare 275 liters kar och gjort det till ett sällskapsakvarium med växter, guppy, siamesiska algätare, räkor och några snäckor. Ja, guppyna kommer bli påffemat när de ökat i antal (som de alltid gör)..
#6 - 8 januari 2013 11:40
min påfåglar älskar slöjstjärtar.. som mat iaf =). dom är iofs närmare 30cm, så med mindre exemplar hade de kanske gött bättre. ett tag vill säga. mina går med några zebraciklider, ett mindre par guldsömmar, en pleco på 25cm+ samt en mindre. dom går finfint ihop, och den som röjer mest, flyttar på grejer och rycker upp min enda växt (anubias) är faktiskt den stora plecon. påfåglarna gräver knappt, och verkar nöjda med inredningen. eller så är dom bara gamla och trötta, vad vet jag =)
#7 - 8 januari 2013 13:09
MikBac skrev:
och tre st "papegojciklider" (inte de äkta, utan de genframställda)

?????

"Äkta" papegojciklider, vad skulle det vara? Så långt jag vet är det en hybrid det är frågan om. Och Skulle de vara "genframställda" så vore det synnerligen olagligt att ha dem.
#8 - 8 januari 2013 15:27
Den "äkta" papegojcikliden är Hoplarchus psittacus, ett stort as som påminner om chokladcikliden.
#9 - 8 januari 2013 16:16
Animaniac skrev:
Den "äkta" papegojcikliden är Hoplarchus psittacus, ett stort as som påminner om chokladcikliden.

Ok, den har jag faktiskt missat. Ser ju i min smak klart mycket snyggare ut än korsningen.
#10 - 8 januari 2013 17:00
Bygert skrev:
Ok, den har jag faktiskt missat. Ser ju i min smak klart mycket snyggare ut än korsningen.

Jo, helt klart, men så är det ju en naturlig art också, med naturlig kroppsform. Apropå påfågelsciklider och "papegojor" så har jag för mig att jag har sett en påfågel med samma kroppsform (mutation) som "papegojcikliden".
#11 - 8 januari 2013 17:51
Det också, varför skall de på allt jäkla klåfingrar? Jag menar, en oscar av vildtyp, den är riktigt snygg och jag har hittills inte sett nån ändring som varit till det bättre. Det är ju en fisk som känns speciell och personlig, nån gång tror jag jag skall ha några. Fast då skall de helt klart se ut så som de skall se ut!
#12 - 8 januari 2013 18:16
Jag förmodar att den påfågeln inte medvetet vad odlad så, den hade nog bara råkat få samma mutation som "papegojan", frågan är ju bara varför man odlar på så´na mutationer...

Själv skulle jag vilja ha Astronotus crassipinnis nå´n gång.
#13 - 9 januari 2013 17:31
Påfåglar är jättetrevliga fiskar, om man har tillräckligt utrymme för dem vill säga ;) Själv har jag tre stycken just nu, men jag har haft betydligt flöer, även vuxna individer. Av de tre jag har nu går tv, "tiger", i 720 liters-akvariumet och en Lutino går med skalarena i kuben på 325 liter. de är kring 10cm nu, men då är de inte så gamla.

Har du plats för dem, så kan jag rekomendera dem varmt som akvariefisk, men som flera andra skriver, inredning är bara att glömma när de har vuxit på sig tillräckligt ;)

De äter precis allt som går in i munnen på dem (det inkluderar även att de kan smaka på dina fingrar om de tycker de ser smarriga ut :p)
#14 - 10 januari 2013 08:06
Rättar mig till att säga "hybrid"...inte gen..

Att de finns i mitt kar är efter att en bekant köpt dem - och de växte o växte.. o åt upp alla hennes andra fiskar. Då fick jag dem.

Har själv inte tagit ställning till vad jag anser om papegojcikliden "hybriden" förutom att de är vackra att se på, samt att de ser ut att trivas riktigt bra i 600L karet med påfåglarna.
De är mer aggressiva än påfågeln, då de ibland försöker "mucka" med påfåglarna, - som i allra flesta fall ser förvånade ut och simmar iväg. Nån gång har dock nån påfågel käftat emot och går vinnande ur "striden". Det blir aldrig mer än att de puttar på varandra..
#15 - 10 januari 2013 08:35
Jo, "papegojcikliden" köps väl ofta i tron att de är lika små och "gulliga" som de ser ut, men det är ju i grunden en stor, och aggressiv centralamerikan. Tycker att även om fiskarna verkar må ok, så är de ändå ett tecken på att människan tyvärr anser sig ha rätt att mixtra med andra levande varelser, till överdrift. Likadant med många hund och kattraser...
#16 - 16 januari 2013 20:54
Igår hände det saker i karet:

Papegojorna lekte = la rom..
Av det jag läst så är det verkligen inte vanligt...eller?

Sen har jag också läst att dessa hybrider, där är hanarna sterila - stämmer det? Av rommen blev det inte något kvar, då jag hade en något bestämmande Synodontis (som typ är chefen i karet) trots papegojornas aggressiva sätt att försöka få bort honom, så mumsade han i sig tills stenen var ren från rom..

Nu har han fått flytta, för han har tidigare ofredat andra fiskar i karet...

Det skulle ju vara kul att se om de leker igen...

Annons