Påfågel Gobi! Se bilder

#1 - 13 september 2015 16:05
Hej!

Jag har en påfågel gobi, jag vet faktiskt inte i vilken kategori skulle den här frågan hamna därför ställer jag frågan här istället.

Jag är lite osäker på om den är en hane eller hona. Vore tacksam om ni svarar mig ifall ni vet :)

http://www.ladda-upp.se/bilder/srsbpzaldnuios/

http://www.ladda-upp.se/bilder/dmksiyldzuzvqz/

http://www.ladda-upp.se/bilder/fmwsunqlued/

Tacksam för svar!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 13 september 2015 16:29
Arten heter Tateurndida ocellicauda
#3 - 13 september 2015 16:31
Arten heter Tateurndida ocellicauda

Tack Kjell!
Men den på bilden är en hane eller hona? :)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 13 september 2015 17:28
Så här står det om könsskillnaden i Zoopets artbeskrivning
Hanen har en rakare buklinje än honans något rundare. Vuxna hanar får en liten pannbula. Honans buk är mer gulaktig samt har gula sömmar på rygg- och analfenan.

#5 - 13 september 2015 17:33
Så här står det om könsskillnaden i Zoopets artbeskrivning

Betyder det att den är hane?! Känner mig tveksam eftersom magen är stor på grund av mycket matning.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 13 september 2015 18:27
Tror nog att man måste se både en hane och en hona för att kunna jämföra
#7 - 13 september 2015 18:59
Tror nog att man måste se både en hane och en hona för att kunna jämföra

Kan hålla med dig :)
Jag tror bäst att ta bilden till fisk affären och visar de här bilderna och då köper jag en hona om den är en hane eller tvärtom :)

Tack för din hjälp :)
#8 - 14 september 2015 18:52
Berätta gärna hur dom är som kamrat i akvariet, beteende osv. Är riktigt sugen på o skaffa sådana men vet inte om mina Ansorgii's tolererar dom. Antingen påfågel eller kejsargoby :D

Lycka till!
#9 - 15 september 2015 20:44
Den på bilderna är en hona. :)
#10 - 15 september 2015 22:16
man nam1 skrev:
Berätta gärna hur dom är som kamrat i akvariet, beteende osv. Är riktigt sugen på o skaffa sådana men vet inte om mina Ansorgii's tolererar dom. Antingen påfågel eller kejsargoby :D

Lycka till!

De är jätte söta och nyfikna. De är rätt lugna. De gillar dämpad ljus. Deras färger är super fina. Kan rekommendera dem :)
#11 - 15 september 2015 22:17
pikachu skrev:
Den på bilderna är en hona. :)

Det var faktiskt en hane :)
#12 - 16 september 2015 09:42
Tycker också det ser ut som en hane, med tanke på färgerna. Tateurndina ocellicauda är mycket fin, har velat ha tag i den länge, men har inte sett den i nå'n butik, i alla fall inte så länge jag kan minnas.
#13 - 16 september 2015 13:20
Har precis lagt in en beställning på 4 st påfågelgobis. Hade aldrig hört talas om dem innan jag läste om dem i din tråd.
Vi får se om dem kommer överens med mina B. fjärilsciklider, men det tror jag.
Jag har en ensam Palettciklidhane som jag tänkt skaffa en hona till, men nu när jag skaffar dem här småttingarna så kanske jag skänker bort hanen istället.
#14 - 16 september 2015 16:12
Shepard skrev:
Tycker också det ser ut som en hane, med tanke på färgerna. Tateurndina ocellicauda är mycket fin, har velat ha tag i den länge, men har inte sett den i nå'n butik, i alla fall inte så länge jag kan minnas.

Yes jag misstänkte det faktiskt. Men tänkte dubbelkolla det med er :)Anledning till att jag frågade är för att jag ville skaffa en hona till den :)
#15 - 16 september 2015 16:14
Yadina skrev:
Har precis lagt in en beställning på 4 st påfågelgobis. Hade aldrig hört talas om dem innan jag läste om dem i din tråd.

Vi får se om dem kommer överens med mina B. fjärilsciklider, men det tror jag.

Jag har en ensam Palettciklidhane som jag tänkt skaffa en hona till, men nu när jag skaffar dem här småttingarna så kanske jag skänker bort hanen istället.

Bra gjort tycker jag! Samt de parar sig lätt. Har man grotta eller en liten plats där kan de tränga in sig så är det lättare att de parar sig. Levande foder samt frystfoder gillar dem så mycket. Speciellt artemia :)
#16 - 16 september 2015 19:05
Låter nästan som dessa är gjorda för mitt lilla kar då det har väldigt dämpad belysning och jag matar bara med frysfoder :D

Off topic: Ingen som har testat Kejsar goby?
#17 - 16 september 2015 20:04
Bisho skrev:
Bra gjort tycker jag! Samt de parar sig lätt. Har man grotta eller en liten plats där kan de tränga in sig så är det lättare att de parar sig. Levande foder samt frystfoder gillar dem så mycket. Speciellt artemia :)

Tack för tipset! Det får bli till att köpa hem lite frysta mygglarver. Fryst artemia tyckr jag skräpar ner alldeles för mycket.
#18 - 16 september 2015 20:07
Yadina skrev:
Tack för tipset! Det får bli till att köpa hem lite frysta mygglarver. Fryst artemia tyckr jag skräpar ner alldeles för mycket.

Det tycker jag med! Fast fick många rekommendationer av många att artemia är bäst, däremot man skall ge fiskarna lämpliga mängder :)
#19 - 17 september 2015 10:21
man nam1 skrev:
Låter nästan som dessa är gjorda för mitt lilla kar då det har väldigt dämpad belysning och jag matar bara med frysfoder :D

Off topic: Ingen som har testat Kejsar goby?

Yes de gillar dämpad belysning och frystfoder, de gillar också annat foder såsom flingfoder och lite tabletter :) man kan säga de äter allt :)

Angående Kejsar goby har jag ingen erfarenhet av tyvärr :)

Annons