Påfågel-goby ? Bild.

#1 - 24 augusti 2014 13:21
Köpte 4 stycken, vad som blev sagt, Påfågel-gobi (Tateurndina ocellicauda). Men nu fick jag höra att det inte är det, fick se en bild också och hennes såg absolut inte ut som mina.

Så nu funderar jag, vad är det JAG har om det inte är Påfågelgoby ? Jag köpte dem på AL i Bromma och där sa de att det var Påfågelgobi, alldlees villrådig nu. Hoppas bara inte att de har fått fel mat och miljö pga. detta,jag har ju läst på om Påfågelgobin för att det skall bli bra för dem :(

[ATTACH=CONFIG]70526[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]70527[/ATTACH]

Tacksam för svar
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 24 augusti 2014 13:51
Jodå, nog verkar det vara Tateurndina ocellicauda
#3 - 24 augusti 2014 14:45
Hmm, färgerna ser lite mysko ut, men det kanske är skillnad på hanar och honor?

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1208&SOK=1
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 24 augusti 2014 15:04
Shepard skrev:
Hmm, färgerna ser lite mysko ut, men det kanske är skillnad på hanar och honor?

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1208&SOK=1

Det är skillnad mellan individer, populationer, belysning på akvariet, kamera etc. etc.

Visst - det kan vara en annan art men nog verkar det vara den
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 24 augusti 2014 15:32
Prickarna gjorde mig lite konfunderad - kanske är det istället Mogurnda cingulata
#6 - 24 augusti 2014 16:44
Hm tror inte heller det där är Tateurndina ocellicauda, både färgen och mönstret ser lite fel ut. Ser även lite annorlunda ut i kroppformen, men det kanske har med ålder att göra. Har dock bara haft en grupp av dessa, så kanske skiljer det som sagt på populationer etc. Vet tyvärr inte vilken art det kan vara istället, men fin är den i alla fall :)
#7 - 24 augusti 2014 17:00
Googlade på Mogurnda cingulata och det verkar faktiskt vara den. men jag hittar inget svenskt eller engelskt handelsnamn på den, vet ni om det finns något sånt ?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 24 augusti 2014 17:28
Säljs ofta med namnet rödprickig mogurnda
Engelskt handelsnamn banded mogurnda
#9 - 24 augusti 2014 21:09
Tack för snabba svar allihopa :) Har läst på om "Cingun" (det är vad jag kommer att kalla den i fortsättningen ;) ) Tack och lov, om jag har tolkat engelskan rätt, så hör även den här till Gobysläktet, de sk. "Sleepers" och de har ungefär samma krav på foder och miljö samt vattenkvalite' som Påfågelgobyn :)

Annons