påfågelabbore!

#1 - 17 juni 2006 16:03
nogon som vet var kan jag skaffa påfågelabbore till min nya stora akvarie på 750 liter
#2 - 18 juni 2006 14:21
fråga affärerna runtom göteborg!!
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 18 juni 2006 15:01
Tycker nog att ett 720 är alldeles för litet för världens största ciklid
Just därför att det krävs specilakvarier för denna art gör att den är väldigt ovanlig i handeln. Har dock sett den i handeln någon enstaka gång under årens lopp
#4 - 18 juni 2006 15:24
vad är de för fisk?? varför får man inga träffar när man gogglar den???
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 18 juni 2006 15:28
[quote=andreassofus]vad är de för fisk?? varför får man inga träffar när man gogglar den???[/quote]
Kolla Zoopets artbeskrivningar
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=174
#6 - 18 juni 2006 15:30
yei den såg läcker ut men svår att ha
#7 - 18 juni 2006 17:54
Finns ju flera sorter av Cichla (5 idag enligt Fishbase) och alla blir väl inte riktigt lika stora. Tror Intermedia är minst(?), men 750 liter känns ändå i minsta laget, sen är ju frågan vilka sorter som går att få tag på. ;) (Temensis ska vara störst).
http://www.fishbase.se/Summary/speciesSummary.php?ID=46777
http://www.acuteangling.com/Reference/CLOFFSCA.html
#8 - 18 juni 2006 21:06
där du :) stavade fel, de va nog därför ja inte hitta nåt ;)
#9 - 18 juni 2006 21:40
[quote=Kjell Fohrman]Tycker nog att ett 720 är alldeles för litet för världens största ciklid
Just därför att det krävs specilakvarier för denna art gör att den är väldigt ovanlig i handeln. Har dock sett den i handeln någon enstaka gång under årens lopp[/quote]

Inte är de ovanliga! Man ser oftast dem som yngel i affärerna ( 10cm ) Eller så är Norrland unikt på det sättet :D
#10 - 18 juni 2006 22:47
vars brukar du se dom?
#11 - 19 juni 2006 12:41
Akvariecenter har haft sådana
#12 - 19 juni 2006 20:13
ok aldrig sett några där.. vart lite förvånad att han har tagit hem... du råkar inte förväxla att dom pratar om påfågelabbore och inte påfågelciklid?
#13 - 21 juni 2006 16:20
[quote=Danne_K]ok aldrig sett några där.. vart lite förvånad att han har tagit hem... du råkar inte förväxla att dom pratar om påfågelabbore och inte påfågelciklid?[/quote]

Skämtar du ?

tror du att jag inte ser skillnad på en oscar och en ocellaris? Jag köpte ju 5 st.
#14 - 21 juni 2006 20:02
Fantastiskt, Svenskt handelsnamn på en fisk som redan har sitt vetenskapliga namn som vedertaget populärnamn, jag menar finns det inte en solabborre som heter nått liknande också, fast kanske med ordet sol inblandet där nånstans också, påfågelsolabborre, påfågelabborre och påfågelcikid, vad finns det mera? Jag är inte positivt inställd.

Och till de som känner att de inte kan vara utan Cichlor hemma, kom ihåg att det är höghastighetsciklider som behöver mycket ytrymme även i förhållande till sin längd för att trivas, en Cichla på 30cm behöver större burk än en Oscar på 30cm för att trivas.
#15 - 21 juni 2006 21:25
Påfågelaborre är väl direktöversatt från engelskan, heter den inte peacock bass (trots att det är en ciklid) på engelska? Påfågelscikliden kallas nog däremot sällan peacock cichlid på engelska, om jag fattat rätt, utan oftare velvet cichlid (sammetsciklid), eller bara rätt och slätt Oscar.
#16 - 21 juni 2006 22:13
[quote=Micke_A]Påfågelaborre är väl direktöversatt från engelskan, heter den inte peacock bass (trots att det är en ciklid) på engelska? Påfågelscikliden kallas nog däremot sällan peacock cichlid på engelska, om jag fattat rätt, utan oftare velvet cichlid (sammetsciklid), eller bara rätt och slätt Oscar.[/quote]

Tanken var god, perch heter abborre (Perca fluviatilis) på engelska efter vad jag har förstått, så det skulle väl kallas fri översättning, jag kallar den vild, översättningen alltså. Visst, bass är ett populär-samlingsnamn på en grupp abborr-liknande fiskar i Amerika, och det finns flera arter med engelska vedertagna populärnamn såsom "black bass" "smallmouth bass" osv.
Att kalla allt lätt-fiskat som på något sätt påminner om abborre för "bass" det kan väl jänkarna få hålla på med, det är dessutom ett sportfiskar-uttryck från början. Cichla kallas även för "peacock cichlid" på engelska. Populärnamn, suck.

Måste vi ha försvenskade populärnamn på allting? Är det så farligt att skriva ett vetenskapligt namn på handlarburken eller i artikeln? Måste vi röra till allting? Guppy, neontetra, pansarmal, tigerbarb, sebrafisk osv, klart att dom ska ha populärnamn, men hitta på försvenskade namn på arter som Cichla ocellaris bara för att fylla ut en ruta i en tabell, nej tack! Herr och fru "54-liter-till-ungarna" behöver inte känna att det är jättelätt att komma ihåg namnet på den där fisken dom aldrig kommer att skaffa.

Kanske lite utanför ämnet i frågan, lite less på fenomenet bara, namn på arter ska väl vara till för att veta vilken art man pratar om, inte för att förvirra?
#17 - 22 juni 2006 13:36
[quote=Alexander Ylipää]Skämtar du ?

tror du att jag inte ser skillnad på en oscar och en ocellaris? Jag köpte ju 5 st.[/quote]

tänkte att du hade tagit fel på namnen var inte menat som något stötande. namnen är ju trots allt ganska lika.. btw vars ska du ha 5st 90cm ciklider?
#18 - 31 januari 2007 16:11
Skulle Cichla ocellaris funka som sällskap till två stk Mantilla i ca 3kbm?
Jag funderar även på Aequidens rivulatus, men jag vill ju inte överbefolka karet.

Jag tänker lite på att Cichla ocellaris blir så stor att det kommer se trångt ut. Visst skulle det vara kul med största cikliden, men jag vill ju inte sitta i klistret med ett monster i en skokartong.
#19 - 31 januari 2007 16:43
Erik... skrev:
Tanken var god, perch heter abborre (Perca fluviatilis) på engelska

Bass är väl havsabborre, om jag inte minns fel, och Cichla påminner ju en hel del om dem. Att den kallas påfågelsabborre på svenska, trots att det är en ciklid, är väl för att namnet inte ska förväxlas med påfågelsciklid. Handelsnamn och populärnamn kan vara väldigt förvirrande, särskilt när affärer hittar på egna. Det vore så klart enklare om man använde de latinska namnen, det är ju ett "universellt" språk vad det gäller växter och djur. Men tyvärr kan de också bli en aning förvirrande, då en del arter byter latinska namn som folk byter underkläder, och det är inte alltid (snarare rätt sällan tycker jag det verkar som), som grossister och affärer hänger med i förändringarna.

Jag har sett den i en affär i Göteborg, i form av små ungfiskar på ca 5 cm. Men att den skulle vara ovanlig i handeln för att den kräver stora specialakvarier vet jag inte, kolla bara på hajmalar och paroonhajar, som blir ännu större än Cichla, de är skrämmande vanliga i affärer.
#20 - 31 januari 2007 18:50
Ibland fördummar ju handelsnamnen snarare mer än de underlättar. För att hitta på ett exempel som inte finns i verkligheten. "Cichla axelrodi." Det skulle jättemånga tycka var JÄTTESVÅRT att säga, men om man försvenskar det och kallar den Axelrods cichla, då plötsligt kan folk komma ihåg namnet. är det inte lite lustigt?
#21 - 11 februari 2007 20:38
Finns Cichla Temensis någonstans alls just nu??
Har hittat EN i Danmark, men är sugen på flera...
#22 - 11 februari 2007 22:24
Hej!
Jag funderar på om de verkligen trivs i ett kar på 1kbm. Om man ger dem 6kbm, räcker det ens?

Det känns lite som att de vill röra på sig en del, så vad säger ni. Någon som har egna erfarenheter?
#23 - 12 februari 2007 05:36
Micke_A skrev:
Bass är väl havsabborre, om jag inte minns fel, och Cichla påminner ju en hel del om dem. Att den kallas påfågelsabborre på svenska, trots att det är en ciklid, är väl för att namnet inte ska förväxlas med påfågelsciklid. Handelsnamn och populärnamn kan vara väldigt förvirrande, särskilt när affärer hittar på egna. Det vore så klart enklare om man använde de latinska namnen, det är ju ett "universellt" språk vad det gäller växter och djur. Men tyvärr kan de också bli en aning förvirrande, då en del arter byter latinska namn som folk byter underkläder, och det är inte alltid (snarare rätt sällan tycker jag det verkar som), som grossister och affärer hänger med i förändringarna.

Jag har sett den i en affär i Göteborg, i form av små ungfiskar på ca 5 cm. Men att den skulle vara ovanlig i handeln för att den kräver stora specialakvarier vet jag inte, kolla bara på hajmalar och paroonhajar, som blir ännu större än Cichla, de är skrämmande vanliga i affärer.

var har du sätt de?kan du namnet på butiken?tack
#24 - 12 februari 2007 16:39
Trop Akvariefiskimporten vid Kaggeledstorget. Har för mig att han haft små inne, men han har inga nu vad jag vet.

Annons