Hej! En släktning till mig har gått bort och kvar lämnade han ett akvarium efter sig. Jag har inte sett det själv men det ska tydligen vara 150liter och RIKTIGT smutsigt. Vattnet är så smutsigt att man knappt ser något, och däri simmar det en ensam påfågelciklid på ca 20 cm.
Jag antar att fisken skulle dö om jag släpper ner den i ett rent och syrerikt vatten så hur ska jag bära mig åt? Byta lite i taget? Hur mycket?
och en fråga till; skulle den äta upp alla kardinaltetror om den släpptes ner i ett akvarium med dessa? Har hört från djuraffären att påfågelciklider ska vara väldigt snälla och inte äta mindre fiskar men sedan läste jag här på zoopet och det låter ju snarare som tvärt om.
Antingen tar du hand om akvariet om du kan, och byter vatten och rengör, den skulle klara av nytt vatten om du nu inte bytte allt.
Börja med att skrapa rent rutor, gör rent filter och sen byter du ca 50% vatten, se till att inte köra i allt för kallt vatten sen när du fyller på.
Ja tetrorna blir mat direkt tyvärr.
Och den där affären du var i skulle du gå tillbaka och säga att du gjorde som dom sa att du kunde göra, du la ner påfågeln i ditt akvarium och nu är alla dina fiskar borta, så får du se vad dom säger, finns inget värre än folk som jobbar med saker och sen inte vet något....
I vilket fall som helst, se till att fixa till karet den går i nu, och försök få den att flytat till någon annan som har större kar och möjligheten att ta hand om det, den mår inte bra i det lilla karet, och han mår inte bra att dåligt vatten heller
Ser du ingen utväg så är det att ta bort stackarn.
//Peter