Påfågelciklid Oscar (Astronotus ocellatus)

#1 - 18 september 2003 18:47
Håller på att planera ett 375 liters hörnakvarium.
Funderar på att ha Påfågelciklider Oscar i det som "huvudfisk".

Vill nu ha bra tips från er som har erfarenhet av "Oscars", om vilka andra arter som den trivs ihop med.

Även tacksam för andra tips gällande "Oscar".

//Jorsa
#2 - 18 september 2003 18:58
375 liter går bra till unga påfåglar sen måste du ha 5-6 liter minimum. Annars tycker jag det är en fin fisk. Bör väl inte hållas med mindre fiskar.
#3 - 18 september 2003 19:33
man ska nog inte ha påfåglar i ett så litet kar, precis som mr.sonk säger. jag ´har haft påfåglar ett par gånger och måste säga att ett 540 är nog minimum för vuxna. då ska man inte ha mer grejer i akvariet än nödvändigt. 30cm låter inte mycket men DET är enorma fiskar. huvudet blir 5-6cm breda, bara en sån sak.

mr.sonk: kommer du ihåg när du föreslog påfåglar i min 1017 liters? nu har det införskaffats ett lekpar fullvuxna.
#4 - 19 september 2003 05:39
Det verkar som jag får tänka om, man måste ju trots allt tänka på firrarnas bästa.
Tyvärr har jag inte plats för ett större akvaríum i hemmet. :-(

Tack för tipsen.
#5 - 19 september 2003 15:17
Ossism: Kanon. Hittar inga bilder bara;)
#6 - 21 september 2003 15:11
Du kan ju skaffa Guldsömciklider http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=170
istället, de borde funka i ditt akvarium. Vi har 4 Guldsömmar i vårt 320-liters akvarim tillsammans med 4 blåciklider, de är ca 5 cm. Guldsömciklid verkar också vara den där "råa" typen som Oscar.

Vi hade ett par Oscars i vårt akvarium, men sålde dessa i våras då vårt akvarium blev tråkigt med bara två fiskar och inga växter.

Simma lugnt!
#7 - 21 september 2003 17:27
"Guldsömmen" verkar vara en tuff fisk. Låter helt klart intressant. Tack för tipset.
#8 - 21 september 2003 17:38
Hej,

det finns ju Texasciklid också den är rätt så tuff med. Blir inte så stor som Oscar heller.
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=216

Är själv sugen på någon sådan.

Mvh Ola

Annons