Palett ciklider

#1 - 24 december 2004 22:38
Jag har två par palett ciklider i mitt 200liters kar med ett antal andra fiskar.. jag tror att det är svårt för båda paren att komma i lekstämning för dom bråkar ganska mycket och så. mitt akvarium har ett bra antal med grottor men jag ska nog fixa fler. jag vill veta om det är möjligt att ha två par lekande palett ciklider i ett kar på 200 liter. vill också har lite råd på olika slags grotter och gömställen. och hur man vet att dom är i lekstämning.
om jag får yngel vilket jag hoppas hur ska jag då sköta dom?
ska jag ge dom speciell mat?
ska jag försöka avlägsna så många andra fiskar som möjligt?
ska jag stänga av mina pumpar?(jag har två stycken lagom starka i mitt kar)

Vore väldigt tacksam för svar
Mvh Erik[:-147]
#2 - 24 december 2004 22:43
förlåt för att jag skrev i fel ämne
#3 - 24 december 2004 22:59
Man brukar se om det är i lekstämning/trivs på deras färg. Framförallt honan brukar få en intensiv mörkröd färg på buken osv. Hannen får ofta lite mer färg än vanligt, men oftast inte lika mycket som honan.
Du har nog större chans att få dem i lekstämning om du bara har ett par i samma akvarium, eftersom de är ganska revirhävdande, speciellt under lek.

Om du väl får yngel på dem så låt de gå kvar i samma akvarium, tillsammans med de flesta fiskarna, så att mor o far har något att skydda ynglen mot. Det brukar funka för mig.
Jag har gett dem lite blandat, men efter ca 3-4 veckor brukar jag flytta över dem till ett yngelakvarium, för då är det oftast dax för lek igen, och är de gamla ynglen kvar då har de blivit käk. Iaf har det blivit så för mig. Så när de sen är ensamma kan man ge dem småsmulat flingfoder, artemia o tabletter.
Jag har inte stängt av några pumpar, men man kankse inte behöver ha de på så kraftigt.
#4 - 24 december 2004 23:28
Protein rik mat som tex mygglarver o sånt i några dagar brukar få mina fjärilciklider lekredo, borde funka på paletter också :) Fast det brukar även behövas ett vattenbyte också, och då helst med någon grad kallare vatten. Det sista är inte alls säkert att det har någon som helst betydelse på paletter iofs...

Annons