Palettciklid?

#1 - 30 maj 2008 16:50
Köte ett par palettciklider för en vecka sen. Blev lite tveksam i efterhand på om hanen är 100% palett. Han liknar åtminstone verkligen inte den på artbeskrivningen, som honan däremot gör. Både hanen och honan är köpt i samma affär och gick i samma kar.

Några saker som jag inte sett på andra paletter är att hanens stjärtfena är indelad i två färger där den nedersta är gul och den översta är röd. Grundfärgen på kroppen är grå. Den nedre delen av ryggfenan har mycket inslag av svart. Även formen är inte likadan, hanen har ett lite avlångare utseende i ansiktet.
Bifogar bilder på hanen och honan. Hanen är den nedersta.
#2 - 30 maj 2008 18:34
Jodå, det ser ut som en vanlig palett, de kan nog se lite olika ut beroende på ursprung. Den på zoopets bild, som har helt röd undersida, är förmodligen en Pelvicachromis sacrimontis, som väl förr räknades som pulcher. Men det finns pulchervarianter som har helt röd undersida.
#3 - 30 maj 2008 19:02
Micke_A skrev:
Jodå, det ser ut som en vanlig palett, de kan nog se lite olika ut beroende på ursprung. Den på zoopets bild, som har helt röd undersida, är förmodligen en Pelvicachromis sacrimontis, som väl förr räknades som pulcher. Men det finns pulchervarianter som har helt röd undersida.

Okej, härligt att höra!
#4 - 31 maj 2008 19:41
mina ser lika dana ut
#5 - 31 maj 2008 19:43
Har själv ett palettpar med yngel nu, hanen är albino, och honan är normal :)
#6 - 26 juni 2008 23:22
Micke_A skrev:
Har själv ett palettpar med yngel nu, hanen är albino, och honan är normal :)

Ynglena vill vi se bilder på :D
Om det inte är så som med andra fiskar att det inte blir någon korsning utseendemässigt, utan att det blir tex 50% abino och 50% vanliga?
#7 - 27 juni 2008 12:01
Har några bilder i min tråd "Normal + albino?". Alla ynglen är vita :)

Annons