Ojojoj, nu händer det saker, köpte ett Palettciklid par för länge sedan, honan dog ganska snabbt. orsak vet jag inte.
Köpte en ny hona i samma storlek (hanen är ca 7-8cm), den nya honan vart jagad ganska länge, och till slut särade jag på dem. Efter ca en vecka så satte jag tilbaka henne och de blev sams, dagen efter hittades hon död också.? Hanen mest troligt, då de lekte ganska våldsamt. Fast hon verkade med på det.
Nu ca 6 månader efteråt så köpte jag 4 st nya, 2 honor och två hanar. småa.. ca 3-4 cm, o hade den gamla hanen ensammen i ett annat akvarium.
Efter någon dag så satte jag i han med de andra. Och en utav de nya honorna fattade tycke direkt och uppvaktade han som en tok, han var inte direkt glad över det. Men jag tog ut de andra 3 och lämnade de i det stora akvariumet. Eftersom hanen inte var aggresiv, utan avvärjde sig bara o ville vara ifred.
2 dagar senare, så hittade jag dem inte???
Både två var borta, och efter lite letandes så såg jag att en utav grottorna var igen byggd med sant, och ur botten på krukan så kikade hanen ut då och då..
Så mest troligt, är det ett bo nu va? och rommen vaktas noga.
Däremot, öppnade jag försiktigt den stor ingången lite, så hanen kan komma ut, han är för stor för bottenhålet.. Mest med tanke på att syret kanske tar slut där inne?? eller är jag helt ute o cyklar nu?
De brydde sig inte värst mycket av det, utan vaktade det hålet nu också.
Kan han öpnna hålet själv sen? Så om de bygger igen så kan han ta sig ut?
Det är en upp o ner vänd kruka, med en glipa i botten mot sanden på ca 2-3cm. Fast som nu var igen.
Hur som helst, spännande om det blir lite yngel.
Akvariumet är kanske lite för litet?? 120l, har lite guppys, platy o neontetror. men inte allt för mycke.. 4 platy, 5 neon, o kanske 8 guppy..
Men har ett till på 120 l som de andra ska vara i, så bara ett par Palett i varje sen. o ett 60, som ja tänkte ha för odlingen.
Drömmer om ett 3-4 hundra liters.. :)