Palettciklid-rom!

#1 - 23 mars 2007 21:17
Nu har mina palettciklider äntligen lagt sin rom för första gången!:D
Hur lång tid tar det innan det blir yngel?
#2 - 23 mars 2007 21:59
hoppas du inte vände på grottan o titta

vänta du så ser du ... kommer se ut som skräp som virvlar omkring under dom bara ...
#3 - 24 mars 2007 08:32
mayday skrev:

vänta du så ser du ... kommer se ut som skräp som virvlar omkring under dom bara ...

Klart jag inte gjorde! Dom har grävt en grop mellan grottan och glaset, så det syns persekt från utsidan utan att behöva röra någonting
Bra att jag hittade det på en sida sen då att det tar ca 3 dagar innan äggen kläcks.
#4 - 24 mars 2007 09:10
fins ju artbeskrivningar här på sidan annars
iofs står inget om tider osv
#5 - 25 mars 2007 23:36
mayday skrev:

Varför kan man inte vända grottan och titta efter för?
Jag gjorde det på mina.
De fick yngel iallafall.
#6 - 26 mars 2007 07:37
Vad innebär det att "vända grottan"?

mvh
#7 - 27 mars 2007 20:15
att vända grottan är samma sak som att stoppa ner handen i akvariumet och helt enkelt vända på inredningen som i detta fallet är en grotta.

Mina paletter lade rom för 1 vecka och 3 dagar sen. Nu idag så hittade jag 15-20 stycken yngel som paletterna värnar om. :D
#8 - 27 mars 2007 20:28
Aquatan skrev:
Varför kan man inte vända grottan och titta efter för?

Jag gjorde det på mina.

De fick yngel iallafall.

De kan bli stressade och käka upp rommen eller ynglen, ungefär som om din morsa kommer in i sovrummet och du äter en American pie:D .
#9 - 28 mars 2007 19:49
lol

Mina palleter la rom igår.
Satt o titta på medans honan va inne o la rommen .. Simmar ut o signalerar hannen genom o skaka ... hannen åker in o sprider mjölke samt inspekterar .
Honan återvänder in o lägger mer rom .. hela upprepades o höll på under 20min önska att ja hade en kamera värd o använda

Dom är förvänandsvärt slarviga med rommen .. honan hadde alltid rom hängde och som hon tappa under sig när hon kom ut o kalla till sig hannen.

Jaja Lär bli samma kön på alla yngel Ph på 8.3 :P men dom e redan bokade av en butik så bra de .... Blir o mata upp dom snabt med artemia och ärter har nu 3v på mig o sätta upp min 100L yngelbalja
#10 - 28 mars 2007 20:17
Thorn skrev:
att vända grottan är samma sak som att stoppa ner handen i akvariumet och helt enkelt vända på inredningen som i detta fallet är en grotta.

Jo, jag förstår rent bokstavligen vad "vända grottan" betyder - och jag fattar att frågan kan verka lite provocerande, men menar inget illa med den:)
Men.. nu var det innebörden, alltså vad det innebär att vända grottan, vad händer när man gör detta?
Eller helt enkelt; Varför?
#11 - 29 mars 2007 07:04
Varför är nog ren nyfikenhet;) . Vad som händer är att föräldrarna blir stressade av att inte kunna försvara sin grotta och med risk att rommen blir uppäten efter "vändandet".
#12 - 29 mars 2007 07:32
ansjo skrev:
Varför är nog ren nyfikenhet;) . Vad som händer är att föräldrarna blir stressade av att inte kunna försvara sin grotta och med risk att rommen blir uppäten efter "vändandet".

Exactemente!:D
lurvas
#13 - 14 maj 2007 17:38
mina paletter la rom i dag
hanen verkar inte bryd simmade på andra sidan akvariet när jag kom hem
men nu verkar han brydd
jagar siamensisarna och praktborian när de komer för nära
krukan
har bara haft dem ett par dar
#14 - 14 maj 2007 17:41
Kul, hoppas att det går bra men det kan ta några lekar innan de vet hur de ska försvara ynglen mot andra fiskar om du har det i karet.
De värsta rövarna tycker jag tetror är i allmänhet och kardinaler i synnerhet. En kardinal simmar mot ynglen och när föräldern jagar iväg den så kommer de övriga och smaskar så gott de orkar tills de blir ivägkörda. Snacka om sammarbete;)!
#15 - 15 maj 2007 04:45
Jag kan skriva under på att tetror är riktiga yngel rövare.
Palett cikliderna brukar annars vara hyfsagt duktiga yngelvårdare så de brukar stå pall för även större ciklider.
Mina albino paletter lade rom för 2v sen och nu har de yngel.
Snacka om att det skvätter lite i baljan när ena paret blåciklider kommer för nära.
Vart hade de lagt rommen?
En grotta är för mig intet sägande.

Lycka till ni alla med er palett uppfödning.
lurvas
#16 - 16 maj 2007 13:05
en grotta kan vara telexemmpel en kruka.
mina paletter lekte i en kruka med ett hål på baksidan så nu kan man titta in i hålett och se romen.
#17 - 16 maj 2007 13:31
Mina kardinaltetror skiter blankt i att Sajicorna lägger rom. De simmar runt som vanligt :)
lurvas
#18 - 16 maj 2007 20:36
ansjo skrev:
Kul, hoppas att det går bra men det kan ta några lekar innan de vet hur de ska försvara ynglen mot andra fiskar om du har det i karet.

De värsta rövarna tycker jag tetror är i allmänhet och kardinaler i synnerhet. En kardinal simmar mot ynglen och när föräldern jagar iväg den så kommer de övriga och smaskar så gott de orkar tills de blir ivägkörda. Snacka om sammarbete;)!

jag vet att honan har haft yngel med en annan hane inan jag köpte hon hadde sett det.
först köppte jag en hona och en hane men honan jagade scalaren så då testade jag att köpa en till hona som var större men dom slogs så jag lämnade tillbaka den minre för hanen var också på den.
vi var tvungen att ha hon i yngelburen för att hon inte skulle bli dödad.

har dom med

2st svärdbärare
4st salarer
4st koppar tetror
2st praktbbotior
2st fjärils ciklider
2st siamensis
1st black molly hane
1st dalmatiner molly hona
5st guld barber
2st sormantel tetror
#19 - 16 maj 2007 20:47
Det är bara att hoppas att paletternas är på hugget då en hel del av fiskarna du har gärna tar sig ett litet skrovmål om de får chansen;).

Annons