Palettciklid som kliar sig?

#1 - 1 november 2003 14:17
Jag har ett par palett ciklider. I morse så såg jag att honan drar sig i sandbotten. Inte hella tiden men ett par gånger sedan kl 10:00 imorse. Hannen har gjort det också idag men bara en gång som jag sett. Det syns inget konstig på fiskarna.Dom äter och simmar runt som vanligt. Akvariet är ny startat har gått i ca 2½ vecka, 2 veckor med palettcikliderna i. Vad är det som kliar? Eller är det någon forma av lekbetende. Både hon och han skakar och vrider sig då och då.

MVH
Micke
#2 - 1 november 2003 16:16
Ett skakbeteende har jag haft på mina ciklider, och för mig har det inte hänt något i samband med det. Att de kliar sig mot bottnen kan bero på att de kanske har någon hudparasit på sig, så gå in på zoopets sjukdom-avdelning och kolla på parasiter...
#3 - 1 november 2003 17:44
När man startar ett nytt akvarium får man en liten nitrit-spik efter 2-4 veckor. Då brukar fisken klia sig som första symptom, då är det ingen större fara. Men när de börjar kippa efter luft vid ytan är det panik. Då har nitrit-värdet stigit alldeles för mycket. Nitritspiken brukar gå över på 1-2 veckor, fortare med speciella medel som finns att köpa i akvarieaffären. Det är vid bakterieflorans uppbyggnad detta händer, när bakterierna är tillräckligt många går nitriten ner igen.

Det finns test att köpa eller så kan du ta med en skvätt vatten till akvarieaffären så kan de hjälpa dig med testningen.

Annons