palettciklid super red

#1 - 22 mars 2006 14:53
är det någon som har den varianten??
köpte ett par hos akvarieleasing för ett tag sen. tog väl en vecka innan de lekte...
men nu har tyvärr honan gått bort så jag är ute efter en ny
är de någon som vet var man kan få tag i dessa. akvarieleasing hade inga å skulle inte kunna få tag på några på flera månader sa dom

eller kan jag köpa en vanlig hona till min super red hane??
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 22 mars 2006 15:21
Tycker att du skall be att få mer info om fisken - ett handelsnamn som kan variera mellan olika grossister är inte mycket att gå efter.
Hittar t.ex. inte någon sådan fisk i den bästa bok som getts ut om västafrikanska ciklider (av Anton Lamboj).
#3 - 22 mars 2006 15:47
sökte runt lite på nätet, är det inte så att det är den vanliga paletten som ibland kallas "super red" ?

Jag kunde då inte hitta något som tyder på att Pelvicachromis pulcher skulle finnas i en rödare variant än den vi är vana vid

http://www.e-aquariumthai.com/Customer/Aquarium/aquariumthai.nsf/0/d8127cda2007873247256d99003db21d?OpenDocument&Click=
#4 - 22 mars 2006 15:56
enligt akvarieleasing är färgen en vildform ingen odlad och dom är betydligt mera färgade än de vanliga palettcikliderna,
#5 - 22 mars 2006 15:58
Jag har sett dessa i en affär med. Det ser ut som en odlingsvariant på vanlig palettciklid. Det enda som skiljer är att cikliderna är mer färgglada än de vanliga.
#6 - 22 mars 2006 16:24
som sagt är de ingen odlingsvariant
deras färger är mycket starkare och klarare än de vanliga, mycket finare i mina ögon men de e juh smaksak
eftersom jag har en hane av den varianten skulle jag nu vilja ha tag på en hona till honom
#7 - 22 mars 2006 16:42
Ja, jag får nog dementera mitt förra inlägg och hålla med dig, då jag hittat bla detta på nätet:http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?t=46114&highlight=palettciklid

Jag förstår varför du vill ha en hane till din hona:D
#8 - 22 mars 2006 17:17
Jag har köpt palettciklider under namnet dubbelröd, där hanen har haft rött ända från munnen och bakåt. Vad jag har fattat så finns både denna "röda" variant, och den "gula" varianten av P. pulcher (som har gulaktiga kinder) i naturen. Om jag minns rätt, så har jag läst nå´nstans att de röda hanarna har revir, som de kan få hjälp att försvara av unga gula hanar, tills dess att dessa är stora nog att skaffa ett eget revir.

Se´n vet jag inte hur noga det är att köpa en "röd" hona till en "röd" hane. I akvarier är de förmodligen rätt uppblandade i alla fall. Jag tror att det inte skiljer nå´t särskilt mellan honorna av de båda varianterna.
#9 - 22 mars 2006 18:47
Det är samma art och dom går utmärkt att blanda (om man vill). Micke A har helt rätt med revir-färgning, mindre hanar färgar sällan ut om det redan finns en dominant hane. Sen kan jag ge ett tips angående färgen. många palettciklider som man hittar under namnet dubbelred och liknande är vanliga paletter, men dom är "färg" fodrade. Dvs man ger dom ett foder som hjälper till att framhäva den röda färgen på fisken. Sera Diskus color red är ett enkelt (granulat) foder att använda. trots namnet så funkar det kanon på dom flesta fiskar. har testat på allt från fjärilsciklider och apistogramma till svärdbärare, guppy, paletter, malawiciklider, skalarer och naturligtvis diskus. Men det tar minst en månad innan dom börjar färga ut, sedan måste dom ju naturligtvis ha en vis storlek innan dom färgarut (beroende på fisk). Åleds "nya" röda räkmix funkar också mycket bra (kommer inte ihåg vad han har i, men det är lite kul med röd räkmix), framför allt till yngel som färgar direkt när dom kommer upp i rätt storlek.
#10 - 22 mars 2006 21:09
Här kanske!?!

Hej!

Såg att Fältöverstens zoo har Palettciklider.
Vet ej om det är "super red", men vad jag kan se så liknar de dina,
fast det är ju lite svårt att se bara genom kort!

Prova och ring! De fanns kvar senast idag!

/Anna :)
#11 - 22 mars 2006 21:36
Jag har ett palettpar där hanen är röd på kinderna och buken.
#12 - 22 mars 2006 22:05
[QUOTE=Micke_A]Jag har ett palettpar där hanen är röd på kinderna och buken.[/QUOTE]

mina är 3 ggr så röda å färgstarka inte bara i den röda färgen
#13 - 23 mars 2006 12:37
De har "super röd" paletter hos zoomässan i Kungsbacka, en halvtimma söder om gbg.
Fast man kan bara köpa dem i par så det blir ju lite krångligare...
Ett tips iaf :)
#14 - 23 mars 2006 14:31
Ang. Palettciklider!?

I min ena zooaffär säger de att man inte kan ha Dvärgguramis och Paletter tillsammans och i den andra säger de att det går bra...
Vem ska jag tro på? Vad skulle du säga? :confused:
#15 - 23 mars 2006 14:37
[QUOTE=Micke_A]Jag har ett palettpar där hanen är röd på kinderna och buken.[/QUOTE]

Min hona e bra mörkare än din men hannen e lika färglad som en gråsten typ

funderar på o byta ut han mot nått färgladare
#16 - 23 mars 2006 20:30
[quote=Tekla82]I min ena zooaffär säger de att man inte kan ha Dvärgguramis och Paletter tillsammans och i den andra säger de att det går bra...
Vem ska jag tro på? Vad skulle du säga? :confused:[/quote]

Om du har ett uppdelat och tillräckligt stort kar (minst 120l) kar med mycket gömställen, typ rötter, grottor, krukor mm så kan nog dom båda var där i tillsammans utan att bråka för mycket. Dom borde det iaf, men man vet ju inte vilken stil på fisken man får, kanske en kaxig eller en mesig.
#17 - 4 april 2006 20:41
jag har två par av paletter:ett par med gul ansikte och en som är röd från munen till stjärten,men dem gick inte alls ihopa.Så det måste vara två olika sorter,för jag satte ned paren i 200 liters,men de slogs hela tiden .Fick sära på dem.
#18 - 5 april 2006 20:38
[quote=Bonnie]jag har två par av paletter:ett par med gul ansikte och en som är röd från munen till stjärten,men dem gick inte alls ihopa.Så det måste vara två olika sorter,för jag satte ned paren i 200 liters,men de slogs hela tiden .Fick sära på dem.[/quote]

Det tyder nog snarare på att det är samma art, för ju närmare släkt de är, desto mer ser de nog varandra som rivaler.

Annons