Palettciklid tillsammans med andra?

#1 - 22 oktober 2007 19:03
Hur går det att ha t.ex. palettciklider med guppys och neontetror? Var och kollade på palettciklider i en affär idag och dom verkade lite aggressiva. Hur ser man skillnad på hanar och honor (på palettciklider)?
#2 - 22 oktober 2007 19:13
Hur stort akvarium har du?
#3 - 22 oktober 2007 19:15
Vic skrev:
Hur stort akvarium har du?

Det är på 140 liter, jag har 8 neontetror och ca 10 guppy, funderade på ett par palettciklider
#4 - 22 oktober 2007 19:33
jeppman88 skrev:
Det är på 140 liter, jag har 8 neontetror och ca 10 guppy, funderade på ett par palettciklider

Det skulle nog kunna gå, men dina guppys ligger i riskzonen med sina långa fenor. Men det beror från palett till palett, om du har tur så får du ett par fredliga.
#5 - 22 oktober 2007 19:34
Mycket gömställen och växter, så kan det funka, gärna flytväxter.

Det är lätt att se skillnad på hane och hona. Hanarna är dubbelt så stora, mer långsträckta, med längre fenor. Hanens stjärtfena är spetsig, och kan ha svarta "ögonfläckar" på stjärtfenans överkant, men ibland saknas de, och det finns honor som har en fläck. Honan är knubbigare, och har starkare röd buk. Bukfenorna är vinröda, och runda, medan hanens bukfenor är spetsiga.
#6 - 22 oktober 2007 20:44
tack för alla svar!:)
#7 - 22 oktober 2007 20:45
jeppman88 skrev:
Hur går det att ha t.ex. palettciklider med guppys och neontetror? Var och kollade på palettciklider i en affär idag och dom verkade lite aggressiva. Hur ser man skillnad på hanar och honor (på palettciklider)?

Jag har guppy pallet och kilfläckstetra i 100l, hos mig funkar det utan problem.Guppyna vid ytan tetrorna i mellanvattnet och pallet och ancistrus på botten.Palletcikliderna sköter själv yngelvården och klarar att försvar sina yngel utan problem. Mvh Paul
#8 - 22 oktober 2007 21:12
Lånar tråden lite...

Jag har precis startat ett 600L kar. Ska bli ett sällskapskar med lite stimfisk och rätt många malar.
Ett par palettciklider i det kan väl inte vara något problem? Om jag bygger en lite grotta i ena hörnet så bör de väl hålla sig i den och kika ut så dära coolt när någon kommer nära?
Eller hur stora revir har dom?
#9 - 22 oktober 2007 21:26
600 liter är nog rena lyxen för akvariepaletter, det är nog inte många paletter som hålls i så stora akvarier :)
#10 - 22 oktober 2007 21:38
Jag tar det som ett "Ja, de ska nog inte vara några problem".

Då va den arten med på listan av "bestämda fiskar" när akvariet verkligen har gått in sig..
#11 - 24 oktober 2007 15:29
dom är ganska trevliga och ha,tills dom leker,ytterst aggressiva då. vuxna individer passar bättre med malawisar tkr jag, men funkar också i ett sällskapsakvarium,dock inte med känsliga ciklder... går illa då! minst en 100 l behöver paletterna för att det ska gå bra(per par). hannen har mer utdragna fenor,spetsigare stjärtfena o slankare kropp,är inte lika färggrann och blir nåra cm större. honan är oftast mindre och lite "bullig" och har en ganska kraftigt röd/lila markerad buk.
#12 - 26 oktober 2007 13:40
Thomasi och palett...körde jag när jag gjorde inträde i ciklidsfären:D
Funka kalas:D
Hade dem faktiskt i ett 90liters akvarium med hörnfilter som drevs med luftpump.
#13 - 26 oktober 2007 13:52
I mitt 90 liter hade jag guppys och paletter men eftersom guppysarnas fenor på ett "mystiskt" sätt försvann så fölyttade jag dem och "konstigt" nog kom fenorna tillbaka då ;) dessutom vågade de simma mer än en dm från ytan då också.

Fast då är mitt kar nästan hälften så stort som ditt så det räknas kanske inte...

Nu har jag silvertippstetror med palletterna iställer och det fungerar utmärkt :)

Annons