Palettciklid utan hona

#1 - 14 november 2003 09:03
Halloj
Palettciklidhanen är sedan drygt ett dygn ensam!
2 altenativ:
Antingen får hanen ny hona eller så får han gå tillbaka till butiken....
Nu till frågan. Skulle det funka med 2 honor till honom?
#2 - 14 november 2003 09:24
Det kan gå om honorna är någorlunda jämstarka. Paletthonor kan slåss väldigt mycket. Finns det inte utrymme för två revir och/eller dåligt med gömställen så kan det sluta illa för den ena honan.
Paletter har en fördel framför andra ciklider. Oftast kan man para ihop dem hur som helst, de bildar par ändå. Honorna är de som är aktiva, hanarna kan vara väldigt tjuriga ibland. Tvärtemot oss människor hehe...
#3 - 14 november 2003 09:41
Ja, att två honor kan bråka känner vi herra..hanar till;)
Men jag tror att jag "chansar" med två honor till, mest för att jag vill ha kvar paletterna i akvariumet.
De är så oerhört graciösa ner de rör sig runt stenar och snår.
Vi får lita på "Tyson" att han kan hållar isär sina älskarinnor!
#4 - 14 november 2003 13:58
Hej

Palettcikliden är inte haremsbildande som Apistogramma. En extra hona skulle nog bara störa leken för paret, och kanske t.o.m bli dödad av den dominanta honan. Så jag skulle nöja mig med en ny hona.

MVH Micke
#5 - 14 november 2003 15:33
Hej TLindome!

Jag skulle nöja mej med en hona. Risken är att den "icke-valda" honan blir ihjälslagen av antingen honan ELLER hanen när ynglena väl kommer.

Dessutom finns alltid risken att hon stör leken hos paret...

Iofs beror det naturligtvis på hur stort akvarium du har...

Lycka till!

/Acc, fredaaaaaagstokig!!!
#6 - 17 november 2003 11:08
En hane kan inte hålla isär honorna. Det är troligare att en hona dödar en hane än tvärtom. Honorna kommer slåss.

För övrigt är Pelvicachromis en Afrikansk ciklid, detta är ett forum för Amerkianska ciklider.

Annons