Palettciklider

#1 - 26 februari 2011 15:04
Tänkte köpa några Palettciklider och börja odla i ett 95 L.
Vet nån vad man kan ha för andra fiskar i akvariet när man vill odla paletter?
tänkte kanske på några sydamerikanska dvärgciklider eller guppys.
#2 - 26 februari 2011 15:07
JAg skulle personligen bara satsa på paletterna, kanske en grupp Corydoras som "störfiskar" så paletterna kommer igång samt sköter sin ev. avkomma. Corysarna är stabila och tåliga att ha ihop med paletter, guppy däremot skulle få lida pin och någon mer sorts ciklid funkar tyvärr inte då karet är för litet.
#3 - 26 februari 2011 15:21
det fnkar särket bra? om du bara har typ 5 nijåntetror. det funkar bra för mej jalefal. ja du har rätt att ha några andra fiskar där också. en gång hade jag inga fiskar och då blev dom jätte skygga.
#4 - 26 februari 2011 15:52
Hur många paletter tycker ni jag ska ha i så att det blir bra? för jag tänkte på att det inte blir för tomt i akvariet.
#5 - 26 februari 2011 16:20
Ett par bara, det funkar inte med fler:)...
#6 - 26 februari 2011 16:25
Fischy ska du bli grossist snart eller?
odla paletter, oscars och guppys ;)
#7 - 26 februari 2011 16:37
HAHA :D nej egentligen inte men jag testar bara lite olika fiskarter. paletter är nästa som står på tur ;)
#8 - 26 februari 2011 16:38
okej :)
#9 - 26 februari 2011 16:51
jag odlar räkor också :)
#10 - 26 februari 2011 16:53
haha okej :P
#11 - 26 februari 2011 16:54
kan man inte ha segelfensmolly eller nåt med paletter när man odlar???
#12 - 26 februari 2011 16:57
vet inte jag har aldrig haft paletter.
#13 - 26 februari 2011 20:18
Fischy skrev:
kan man inte ha segelfensmolly eller nåt med paletter när man odlar???

Jag har själv haft palettciklider en gång i tiden, min uppfattning av dessa fiskar är att dem är väldigt aggressiva när dem har yngel. Det är möjligt att det skulle fungera att ha några fiskar tillsammans med paletterna i akvariet men jag själv hade ett par i ett 222 liters akvarium och paletterna spöade skiten ur alla andra fiskar i det akvariet.

Så har man som mål att odla dessa fiskar så skulle jag nog hoppa över att ha andra fiskar i akvariet, men detta är endast min uppfattning, kanske var mina paletter ett extemfall, vem vet? ;)
#14 - 26 februari 2011 20:22
Vet inte om jag skulle rekommendera Corydoras till lekande paletter. De simmar runt för mycket på botten, där paletterna också håller till, och snubblar titt som tätt in i paletternas revir när de har yngel, och pansarmalarnas fenor kan då se ganska slitna ut efter ett tag.

Nå´n fisk som håller till närmare ytan är nog att föredra. Jag har haft platy ihop med paletter, och hade då ganska mycket växter på ytan, så en platyyngel klarade sig t.o.m. Nå´n limia kanske? Segelfensmolly blir nog lite för stora för 95 liter.
#15 - 27 februari 2011 06:34
Micke_A skrev:
Vet inte om jag skulle rekommendera Corydoras till lekande paletter. De simmar runt för mycket på botten, där paletterna också håller till, och snubblar titt som tätt in i paletternas revir när de har yngel, och pansarmalarnas fenor kan då se ganska slitna ut efter ett tag.

De funkar faktiskt bättre än man tror. De är jäkligt tåliga mot paletternas ev. aggressivitet så paletterna bryr sig inte så mycket om dem efter en tid. Sedan passar paletterna sina yngel duktigt när de är som minst då risken för att de blir uppätna är som störst, och ynglen blir ganska fort för stora för att corysarna ska kunna se dem som mat.
#16 - 27 februari 2011 08:12
Mina paletter fick nya yngel varannan vecka och föräldrarna driver bort den äldre kullen direkt när den yngre blir frisimmande så jag önskar dig lycka till :)
Jag gav bort mitt par, tyckte det blev för många akvarier att ha igång. Provade att sätta ihop två kullar i ett akvarium när dom yngsta var 2 veckor, men det gick inte. Dom äldre gav sig på dom yngre direkt för att äta dom.

Mvh, Carina
#17 - 27 februari 2011 09:14
Jag har ett palettpar i mitt 112l akvarium tillsammans med 6 platys, några små guppys(endast hanar), 3 malar och 5 kuhliiålar :D
Fungerar utmärkt förutom att förra palettäggen blev uppätna av malarna, menmen, shit happens xD
#18 - 27 februari 2011 10:14
ok, så att ni tycker jag ska testa med platys,corydoras.
men går scalarer? för jag köpte några som är typ 4 cm stora och kan bara ha dom i 95 L akvariet.
i dom andra karen blir dom uppätna. :(
#19 - 27 februari 2011 10:57
Ett kar på 95 liter är tyvärr för litet för skalarer, så kolla om inte affären kan ta tillbaka dem. De bör ha ett kar som är minst 40 cm högt...
#20 - 27 februari 2011 12:31
jag vet.
men dom här som jag köpte, köpte jag för 240 L akvariet men där blev en av dom uppätna så jag flyttade dom andra 2 till 95 L
dom är bara 4 cm
#21 - 27 februari 2011 12:31
tänkte ha dom där tills dom växer till sig
#22 - 27 februari 2011 13:26
Du kan inte ha skalarer tillsammans med paletter om du ska odla, skalererna kommer bli sönderbitna och 95 liter är alldeles för litet för skalarer dessutom...
#23 - 27 februari 2011 14:01
ja, mmen jag tänkte bara ha scalarerna där tills dom växer till sig. dom är bara 3-4 cm stora än.
#24 - 27 februari 2011 14:04
men det tar ganska lång tid för dom att bli stora, min har jag haft i snart ett år och dom var 4 cm när jag köpte dom och nu är dom ca 8 cm.
#25 - 27 februari 2011 20:23
ansjo skrev:
De funkar faktiskt bättre än man tror. De är jäkligt tåliga mot paletternas ev. aggressivitet så paletterna bryr sig inte så mycket om dem efter en tid. Sedan passar paletterna sina yngel duktigt när de är som minst då risken för att de blir uppätna är som störst, och ynglen blir ganska fort för stora för att corysarna ska kunna se dem som mat.

Hehe, ja, men ser paret det så, att deras yngel är för stora för att bli uppätna? Mina nyckelhål är fortfarande griniga mot de andra fiskarna, trots att ynglen numer är några cm, och simmar runt lite vart de vill. Har för mig att jag har haft Corydoras med paletter, och att malarnas fenor fick en del stryk.
#26 - 1 april 2011 13:20
jag har en siamesisk algätare som jag ogärna vill ge bort :( skulle jag kunna behålla den tillsammans med paletterna

Annons