Palettciklider

#1 - 12 januari 2007 18:42
Hej på er alla!

Köpte ett par Palettciklider och vips efter 2 veckor har honan lagt ägg.
Har inte haft paletter tidigare så hur funkar det...skall man mata med speciellt foder osv.

Hälsningar

ansa :)
#2 - 12 januari 2007 19:14
Har du dem ensamna i karet? Nykläckt artemia är aldrig fel, men de gånger jag har haft palettyngel så har jag bara låtit dem vara och de har klarat sig bra ändå.
Det finns nog en hel del mat i karet som man inte ser och tittar man på dessa yngel så simmar de omkring och nappar på allting och får säkert i sig mat på det viset.
Du kan även smula torrfoder och släppa i runt ynglen, men det förutsätter nästan att de är själva i karet, annars orkar inte föräldrarna hålla de övriga fiskarna från ynglen och risken finns att de blir uppätna.
#3 - 12 januari 2007 19:24
ansa skrev:
Hej på er alla!

Köpte ett par Palettciklider och vips efter 2 veckor har honan lagt ägg.

Har inte haft paletter tidigare så hur funkar det...skall man mata med speciellt foder osv.

Hälsningar

ansa :)

Hej!
Jag matar mina med torkade skalade artemiaägg som jag blöter en liten stund och sen suger upp med spruta eller pipett som man sen sprutar ut mitt i yngelflocken.När de blir lite större så går jag över till fryst Moina som jag tinar upp i lite vatten och gör likadant med.De äter även finfördelat torrfoder.
#4 - 12 januari 2007 19:54
Tackar för tipsen. Eftersom jag inte räknade med att de skulle lägga ägg så snabbt efter jag köpt dem så går de ihop med ett gäng Platy och 10 Kardinaltetror + några ancistrusar.(tror förresten att den ena ancistrushannen ligger och fläktar under en rot i andra ändan av karet) Hur många palettyngel tror ni att man klara om man har tur.

//ansa
#5 - 13 januari 2007 10:55
Beror lite på hur duktiga föräldrarna vaktar ungarna. Har du otur så försvinner alla yngel, och har du tur så försvinner endast ett fåtal. Kardinalerna är ganska duktiga på att ta yngel så fort tillfälle ges, och platy brukar inte vara så mycket sämre.
#6 - 13 januari 2007 11:45
Kolla på min zoon där finns föräldrar med yngel.

Jag matar inte mina alls, dom överlever på det som redan finns i akvariet...
Plockar upp massa yngel fast jag inte matar dom...
#7 - 13 januari 2007 15:24
Ungefär 1-2 brukar överleva i mina kullar. Rätt lagomt i längden faktist, var skulle man göra av alla annars? :)
#8 - 13 januari 2007 15:33
I stort sätt alla i min senaste kull överlevde...Så jag har fiskar överallt i akvarium överallt i lägenheten :S
#9 - 20 januari 2007 19:36
Ansa hur gjorde du?mina har inte lekt änn.jag fattar inte

Annons