Palettciklider

#1 - 30 juni 2008 17:22
Jag har en fråga om palettciklider. Jag undrar om de flyttar på sin rom?

För några dar sen var honan väldigt vaktande i grottan, men nu har hon lämnat den och hon simmar nu runt en stor rot som de grävt under så att de går att simma under den och ut på andra sidan. Hanen motar bort andra fiskar.

Så ja jag undrar om föräldrarna brukar flytta på romen? De har nämligen inte lyckats med någon lek hittills. Efter ett par dar så slutar de helt enkelt att vakta och mota bort de andra så nu hoppas jag att de har lyckats.
#2 - 30 juni 2008 17:42
När honan väl fäst sin rom flyttar hon inte den men efter ca. 2dygn när den börjar kläckas kan hon mycket väl få för sig att flytta dem till ett säkrare ställe.
#3 - 30 juni 2008 17:45
Okej. ja jag tror att det har gått två dygn så om jag har tur då så har de kläckts:)
Tack får svaret:)
#4 - 2 juli 2008 10:54
Tyvärr så misslyckades leken igen. :(
Men honan är redan intresserad av hanen hon dansar för fullt. Men han motar just nu bara bort henne.
Det är samma sak varje gång, fattar inte vad som är fel.
#5 - 2 juli 2008 14:58
Hmm.. Då kanske han aldrig befruktade äggen :(

Hoppas han fattar galoppen snart :) En del av det manliga könet kan ta lite lång tid på sig att fatta sånt :p :D (Det sista var ett skämt dock ;))
#6 - 3 juli 2008 18:36
Hehe ja han är kanske lite seg :p

Jag vet inte om han inte tycker honan för han jagar henne väldigt mycket efter misslyckad lek och det tar lång tid för henne att mjuka upp honom igen inför ny lek. Men både honan och hanen vaktar efter lek.

Vet inte om jag ska försöka byta ut nån av dem.. är det bäst att byta honan i så fall?
#7 - 3 juli 2008 19:02
Passat skrev:
Hehe ja han är kanske lite seg :p

Jag vet inte om han inte tycker honan för han jagar henne väldigt mycket efter misslyckad lek och det tar lång tid för henne att mjuka upp honom igen inför ny lek. Men både honan och hanen vaktar efter lek.

Vet inte om jag ska försöka byta ut nån av dem.. är det bäst att byta honan i så fall?

Låt dom få ett par chanser till. Jag tror nog de kommer fixa det snart.
#8 - 3 juli 2008 19:10
oki va bra hade kanske avrit svårt för mig att få tag på nya.Jag har inte sett dem i affären igen, tror inte att de har just dessa paletter inne så ofta. Hade inte sett dem tidigare när jag köpte dessa och de har inte fått inte några nya heller.
Men vanliga paletter har de massor av.

Nu har han iaf sluta jaga henne så om några veckor är de kanske dags igen.:)
#9 - 3 juli 2008 19:10
Lycka till :)
#10 - 3 juli 2008 19:31
Tack tack! :)

Annons