Palettciklider bråkar

#1 - 2 juni 2008 18:06
Idag har jag köpt fiskar bland annat palettciklider ett par. Men ibland när hanen närmar sig honan jagar hon iväg honom! Brukar dem bråka lite i början eller tror ni det är 2 hanar ? MVH Simon
#2 - 2 juni 2008 19:57
Tja, det där är nog olika. Du har ingen bild på dem?
#3 - 3 juni 2008 05:09
Micke_A skrev:
Tja, det där är nog olika. Du har ingen bild på dem?

Jo jag kan försöka fixa det men vet inte till 100% Hur man gör med det ska jag fixa :)
#4 - 3 juni 2008 13:39
jag får tyvärr inga bra bilder men jag har ju bara haft dem i 1 dag men vi får se hur det går då återkommer jag med bilder

Men hur ser man skillnaden på könen ? kan någon beskriva eller skicka bilder på sina :) Väldigt tacksam
#5 - 3 juni 2008 15:58
De du har kan antingen vara en hane och en hona, två hanar, eller två honor.

Tja, det är ju bättre än inga bilder alls :)

http://www.akvariumas.lt/zuvys/cichlidae/pelvicachromis/images/pelvicachromis_pulcher2.jpg

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=406949# (hanen på den här bilden är halvvuxen, och har inte fullt utväxta fenor)

Se´n kan du gå in i min tråd "Albino + normal?" och titta, har lagt in några bilder där. Hanen är visserligen albino, men du ser hur kroppsformen ser ut i alla fall.
#6 - 3 juni 2008 16:29
Micke_A skrev:
De du har kan antingen vara en hane och en hona, två hanar, eller två honor.

Tja, det är ju bättre än inga bilder alls :)

http://www.akvariumas.lt/zuvys/cichlidae/pelvicachromis/images/pelvicachromis_pulcher2.jpg

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=406949# (hanen på den här bilden är halvvuxen, och har inte fullt utväxta fenor)

Se´n kan du gå in i min tråd "Albino + normal?" och titta, har lagt in några bilder där. Hanen är visserligen albino, men du ser hur kroppsformen ser ut i alla fall.

Okej tackar men en av dem har inga paletter på fenan och en har många därför tror jag det är en hane och en hona kan det stämma MVH Simon
#7 - 3 juni 2008 17:37
Simon--B skrev:
Okej tackar men en av dem har inga paletter på fenan och en har många därför tror jag det är en hane och en hona kan det stämma MVH Simon

Alla hanar har inte fläckar, och det finns även enstaka honor som har en fläck. Det är kroppsform, fenform, och storlek man får gå mest på.
#8 - 3 juni 2008 17:43
Micke_A skrev:
Alla hanar har inte fläckar, och det finns även enstaka honor som har en fläck. Det är kroppsform, fenform, och storlek man får gå mest på.

Okej en har en fläck såg jag nu och en har många
#9 - 3 juni 2008 18:20
Simon--B skrev:
Okej en har en fläck såg jag nu och en har många

Som sagt, bilder vore bra, gör inget om de inte är jättebra :)
#10 - 3 juni 2008 18:58
Micke_A skrev:
Som sagt, bilder vore bra, gör inget om de inte är jättebra :)

Okej dem är ganska suddiga för fiskarna simmade hela tiden haha men här komme det jag vet inte hur man läger upp bilder med gå in på http://simon--b.bilddagboken.se/p/upload.html? eller om det inte fuknar www.bilddagboken.se och sök på mitt användarnamn Simon--b Och sen kolla på 4 juni där är dem tack om ni svarar här MVH Simon
#12 - 3 juni 2008 19:08
Simon--B skrev:
Okej dem är ganska suddiga för fiskarna simmade hela tiden haha men här komme det jag vet inte hur man läger upp bilder med gå in på http://simon--b.bilddagboken.se/p/upload.html? eller om det inte fuknar www.bilddagboken.se och sök på mitt användarnamn Simon--b Och sen kolla på 4 juni där är dem tack om ni svarar här MVH Simon

Det är två hanar.
#13 - 3 juni 2008 19:11
Micke_A skrev:
Det är två hanar.

Okej tack för hjälpen jag blir så arg när jag ber om en hona och en hane mvh siMON Tack så mycket för all hjälp
#14 - 3 juni 2008 19:15
Men jag har lagt ut en bild på båda igen du kanske kan ta en titt till så du är 100 % Säker
#15 - 3 juni 2008 19:17
Japp, definitivt två hanar.
#16 - 3 juni 2008 19:34
Micke_A skrev:
Japp, definitivt två hanar.

Okej :S Vad jag blir arg nu jag som åkte bil i nästan 1,5 timme dit :S
#17 - 3 juni 2008 19:38
Om du har nå´n affär som ligger närmare, så kanske du kan byta den ena mot en hona där. Vilken av dem sa affären var en hona, och varför skulle det vara det?
#18 - 3 juni 2008 19:40
Micke_A skrev:
Om du har nå´n affär som ligger närmare, så kanske du kan byta den ena mot en hona där. Vilken av dem sa affären var en hona, och varför skulle det vara det?

Hon sa att honan var dem med en prick och jag frågade inte varför men jag har ett par zebra ciklider albino du kanske kan se om det är en hona och en hane nägger in dem på samma ställe
#19 - 3 juni 2008 19:43
Hon verkar inte så kunnig med andra ord. De vita zebrorna (inga albino, eftersom ögonen är svarta) ser också ut som två hanar.
#20 - 3 juni 2008 19:48
Micke_A skrev:
Hon verkar inte så kunnig med andra ord. De vita zebrorna (inga albino, eftersom ögonen är svarta) ser också ut som två hanar.

Men herregud vad gjorde hon jag har en vanlig zebraciklid med fast dem är små Men får rina imon Tack
#21 - 3 juni 2008 19:51
zebrahonor är mindre än hanar, och har orange fält på sidorna, och ibland även orange i ryggfenan, även de vita.
Bilagor:
#22 - 3 juni 2008 20:25
Micke_A skrev:
zebrahonor är mindre än hanar, och har orange fält på sidorna, och ibland även orange i ryggfenan, även de vita.

Okej men en av dem är lite rosa orange och en hel vit nästan ! tror du forstfarande att det är 2 hanar men paletterna hur vet man om det är hanar och inte honor? mvh Simon
#23 - 3 juni 2008 20:42
Ok, syntes lite dåligt på bilden då, att den är rosaorange, men jag tyckte båda såg för stora ut för att vara honor, eller rättare sagt, de var ungefär jämnstora, och de är väl köpta på samma ställe antar jag? Även hanen kan nog skifta lite i rosa, men honan ska precis som vanliga randiga honor, ha orangemetallic fält på buken, och ofta i ryggfenan också. Zebraciklider är mycket lättlekta, så är det en hane och hona, så lär du snart märka det, på deras beteende.

Paletterna är lätta att se, honan är betydligt kortare och knubbigare, och har kraftigt röd buk, om hon är lekmogen. Honans fenor är mindre, och mer avrundade, honans stjärtfena är avrundad och rätt färglös, istället för spetsig som hanens. Jämför med bilden på hanen och honan jag la upp förut.

Vit zebrahane:
http://www.petsiam.com/Cichlids/121.jpg

Vit zebrahona:
http://www.buntbarsch.ch/images/aquaristik/cichliden_arten/zebrabuntbarsch/w_weiss2.jpg
#24 - 3 juni 2008 20:44
Micke_A skrev:
Ok, syntes lite dåligt på bilden då, att den är rosaorange, men jag tyckte båda såg för stora ut för att vara honor, eller rättare sagt, de var ungefär jämnstora, och de är väl köpta på samma ställe antar jag?

Paletterna däremot är lätta att se, honan är betydligt kortare och knubbigare, och har kraftigt röd buk, om hon är lekmogen. Honans fenor är mindre, och mer avrundade, honans stjärtfena är avrundad och rätt färglös, istället för spetsig som hanens.

Vit zebrahane:

http://www.petsiam.com/Cichlids/121.jpg

Vit zebrahona:

http://www.buntbarsch.ch/images/aquaristik/cichliden_arten/zebrabuntbarsch/w_weiss2.jpg

''okej jag ska kolla detta
#25 - 4 juni 2008 07:16
Btw det heter väl Elfenbensciklid:P

har sj ett par vanliga Zebraciklider hemma, de lekte efter någon dag bara:).

tror ni att man skulle kuna säja/byta in 3-4 cm zebror till de lokala butikerna?
#26 - 4 juni 2008 09:00
Btw det heter väl Elfenbensciklid:P

har sj ett par vanliga Zebraciklider hemma, de lekte efter någon dag bara:).

tror ni att man skulle kuna säja/byta in 3-4 cm zebror till de lokala butikerna?

"Elfenbensciklid" är ett förvirrande handelsnamn, som kan få folk att tro att det är en annan art, så jag föredrar att kalla dem zebraciklid, eller möjligtvis vit zebraciklid, så att det är lättare att förstå vad det handlar om för art.

Jo, du kan nog byta in dem, men du får nog inte särskilt mycket för dem.
#27 - 5 juni 2008 15:51
Okej men idag kollade jag och då såg det ut som om en av paletterns hade rundare fenor + att en av dem är mycket röda kanske inte syns op bilden men du är kanske säker på att det äår 2 hanar ? mvh sIMON
#28 - 5 juni 2008 16:21
Ja, det är två hanar, båda är stora och långsträckta, och har spetsiga fenor. Den ena hanen verkar vara av en variant som kallas dubbelröd, den har rött ända från munnen och bakåt.
#29 - 5 juni 2008 17:03
Micke_A skrev:
Ja, det är två hanar, båda är stora och långsträckta, och har spetsiga fenor. Den ena hanen verkar vara av en variant som kallas dubbelröd, den har rött ända från munnen och bakåt.

'

Okej bra jag körde ner till affären idag och skulle köpa 2 honor till dem 2 hanarna men honorna var slut :S och kommer inte på 2 månader typ men får köra till en annan affär och köpa men kan man ha 2 hanar och 2 honor i samma eller ska der helst baa vara ett par? MVH Simon
#30 - 5 juni 2008 17:10
Beror väl lite på akvariets storlek, och hur man inreder, men bäst är att bara ha ett par, kan bli en del slagsmål annars.
#31 - 5 juni 2008 17:13
Micke_A skrev:
Beror väl lite på akvariets storlek, och hur man inreder, men bäst är att bara ha ett par, kan bli en del slagsmål annars.

Okej man kanske kan köpa en hona hos en annan oh lämna tillbaka den andra till affären där dem är köpt och få pengarna tillbaka. Men vad brukar paletter kosta ? MVH Simon
#32 - 5 juni 2008 17:17
Enklast är nog att byta den ena hanen mot en hona. Priset beror väl lite på var man bor, och vilken affär man går till, men runt 30:- för en vuxen kanske.
#33 - 8 juni 2008 15:51
Micke_A skrev:
Enklast är nog att byta den ena hanen mot en hona. Priset beror väl lite på var man bor, och vilken affär man går till, men runt 30:- för en vuxen kanske.

Okej ja men dem hade inga honor kvar men får lämna tillbaka båda och köpa några nya sen för dem bråkar ihjäl varandra :S MVH Simon. Men jag har vita zepra ciklider en är lite orangare än dem andra med dem bråkar lite dem jagar varandra. Gör ciklider det ? MVH Simon
#34 - 8 juni 2008 22:19
Du kan försöka byta hanen i en affär som har honor. Vad gäller zebrorna kan hanen ibland jaga efter honan, för att spänna ut fenorna, imponera, och visa hur stor och stark han är, och hur bra partner han är. Jagar de bara varandra, så är det nog två hanar (i det här fallet), och det tror jag också att det är, om du läser mitt svar i din andra tråd.
#35 - 8 juni 2008 22:58
- På tal om dessa Zebror. Vid köp av ett akvarium fick jag med 20-30 stycken vuxna zebror. Visste inte vad jag skulle göra med dem så de fick bo i ett 220-liters medan jag funderade. Och jösses amalia. Vi lade ned lite olika burkar och krukor på olika ställen. Det tog inte många dagar innan vi hade fem lekande par! Och det bara fortsatte. Det bildades par överallt i burken. Det lektes och lades rom på varje ledig plats. Ja jösses!

Lyckligtvis lyckades vi så småningom hitta nya hem till alla dessa fiskar. Vi sparade dock en kull - och - ja! Ni gissar rätt! Snart har jag lika många lekande zebror igen fast nu i ett 400-liters! De är som Egyptiens gräshoppor - tamejfan :)
#36 - 9 juni 2008 04:56
- På tal om dessa Zebror. Vid köp av ett akvarium fick jag med 20-30 stycken vuxna zebror. Visste inte vad jag skulle göra med dem så de fick bo i ett 220-liters medan jag funderade. Och jösses amalia. Vi lade ned lite olika burkar och krukor på olika ställen. Det tog inte många dagar innan vi hade fem lekande par! Och det bara fortsatte. Det bildades par överallt i burken. Det lektes och lades rom på varje ledig plats. Ja jösses!

Lyckligtvis lyckades vi så småningom hitta nya hem till alla dessa fiskar. Vi sparade dock en kull - och - ja! Ni gissar rätt! Snart har jag lika många lekande zebror igen fast nu i ett 400-liters! De är som Egyptiens gräshoppor - tamejfan :)

okej så roligt
#37 - 9 juni 2008 16:55
Nu har jag fårr mina nys paletter hoppas dem går bättre och sen tror jag att mina zebra snart börjar leka för dem gräver det sa ialla fall hon på zoo affären vad tror ni ? MVH Simon :):P
#38 - 9 juni 2008 17:08
Ok, bilder? :)

Tja, hur gräver de? Gräver de tillsammans, på samma ställe, skakar, och spänner ut fenorna mot varandra, eller gräver de på varsina ställen, och verkar aggressiva när de kommer nära varandra?
#39 - 9 juni 2008 17:12
Micke_A skrev:
Ok, bilder? :)

Tja, hur gräver de? Gräver de tillsammans, på samma ställe, skakar, och spänner ut fenorna mot varandra, eller gräver de på varsina ställen, och verkar aggressiva när de kommer nära varandra?

Ja jag kan lägga ut bilder :)

Men jag var inte hemme jag såg bara ett stort grävet hål i kanten på akvariumet och så fort hanen får chansen jagar han honan så jag blir nästan arg på han. Och hon i zooaffären sa att dem var en hona och en hane hon var säker på det men vet inte men ciklider är ju lite små agressiva :S MVH Simon
#40 - 9 juni 2008 17:24
Simon--B skrev:
Ja jag kan lägga ut bilder :)

Men jag var inte hemme jag såg bara ett stort grävet hål i kanten på akvariumet och så fort hanen får chansen jagar han honan så jag blir nästan arg på han. Och hon i zooaffären sa att dem var en hona och en hane hon var säker på det men vet inte men ciklider är ju lite små agressiva :S MVH Simon

Jagar han bort den andra, och visar inget riktigt intresse (ryckande, spänner ut fenor och gälmembran, piskar med stjärten mot den andra), och det bara är den ena som gräver och håller på, så skulle jag påstå att det är två hanar, särskilt med tanke på bilden (några fler vore bra) jag har sett. Att hon i affären sa att det är en hane och hona ska du nog ta med en nypa salt, hon vill nog inte erkänna sitt fel, och det var väl även hon som sa att paletterna var en hane och en hona?

Ser du några äggläggningsrör på dem? Har den ena ett rätt stort och tjockt rör?
#41 - 9 juni 2008 17:35
Micke_A skrev:
Jagar han bort den andra, och visar inget riktigt intresse (ryckande, spänner ut fenor och gälmembran, piskar med stjärten mot den andra), och det bara är den ena som gräver och håller på, så skulle jag påstå att det är två hanar, särskilt med tanke på bilden (några fler vore bra) jag har sett. Att hon i affären sa att det är en hane och hona ska du nog ta med en nypa salt, hon vill nog inte erkänna sitt fel, och det var väl även hon som sa att paletterna var en hane och en hona?

Ser du några äggläggningsrör på dem? Har den ena ett rätt stort och tjockt rör?

Okej men hur ser man det ? Var kollar man ska man lyfta upp dem och kolla eller? MVH Simon
#42 - 9 juni 2008 17:40
Nej, det ska synas bra ändå om röret är ute (vilket brukar ske förr eller senare, oftast förr, om man verkligen har en hane och hona av zebror), röret sitter precis framför analfenan. Men som sagt, båda verkar lika stora(?), och ingen av dem ser ut att ha nå´t orange. Även små zebrahonor har orange, eftersom de blir könsmogna vid ganska liten storlek, har sett ett zebrapar som var ca 4-5 cm, som hade yngel.
#43 - 9 juni 2008 17:45
Micke_A skrev:
Nej, det ska synas bra ändå om röret är ute (vilket brukar ske förr eller senare, oftast förr, om man verkligen har en hane och hona av zebror), röret sitter precis framför analfenan. Men som sagt, båda verkar lika stora(?), och ingen av dem ser ut att ha nå´t orange. Även små zebrahonor har orange, eftersom de blir könsmogna vid ganska liten storlek, har sett ett zebrapar som var ca 4-5 cm, som hade yngel.

Okej men dem som jagar alla är lite orange hela fisken och den andra vit med dem är ganska jämn stora. Jag har nya bilderdär det syns bättere ska se om jag kan lägga in snart :) Men hur ser röret ut är det svart eller ? MVH Simin
#44 - 9 juni 2008 17:52
Är det den med puckeln som är rosaaktig? Det är en hane hur som helst. Den helvita är säkerligen också en hane. Nej, röret är vitt.
#45 - 9 juni 2008 17:58
Micke_A skrev:
Är det den med puckeln som är rosaaktig? Det är en hane hur som helst. Den helvita är säkerligen också en hane. Nej, röret är vitt.

ja det är dem med puckel som är rosa/orange och den som jagar. På den helvita fisken ser jag det tydligt den vita äggledaren ( Tror jag)och på den den andra rosa/oranga hanen är jag lite mer osäker men han simmar som en galning men ser inget där MVH Simon
#46 - 9 juni 2008 18:08
Eftersom den är helvit, ungefär lika stor som den andra, och dessutom blir aggressivt bortjagad, så är nog även den en hane. Även hanarna har rör, men de är mindre, och spetsiga.
#47 - 9 juni 2008 18:17
Micke_A skrev:
Eftersom den är helvit, ungefär lika stor som den andra, och dessutom blir aggressivt bortjagad, så är nog även den en hane. Även hanarna har rör, men de är mindre, och spetsiga.

Okej dem var spetsiga tror jag men lägger upp bilder nu får snart länken
#48 - 9 juni 2008 18:23
http://simon--b.bilddagboken.se/p/main.html Kolla här och skriv här vill helst inte ha komentarer på bilddagboken för jag är aldrig inne där
#49 - 9 juni 2008 18:26
Kollade på äggledningen igen och den säkra hanen har spetsig men den vita har inte alls lika spetsig men inte 100% Rund heller
#50 - 9 juni 2008 18:32
Är 99% säker på att båda zebrorna är hanar (om det inte är samma fisk på båda bilderna 9 juni), och 110% säker att den paletten som det står hona under är en hane.
#51 - 9 juni 2008 18:34
Micke_A skrev:
Är 99% säker på att båda zebrorna är hanar (om det inte är samma fisk på båda bilderna 9 juni), och 110% säker att den paletten som det står hona under är en hane.

okej och den andra hona då eller? Bilderna är tagna näsa så det förstorar lite men för nu är det 1 hona och 1 hane tror jag till 99% Fick nya idag + att dem stod jämte varandra och båda var illröda och simmade nära varandra och visade upp sig såg ut som om dem lekte
#52 - 9 juni 2008 19:10
Du har fyra bilder under 9 juni? Två på zebrorna, och två på paletterna? Båda paletterna under 9 juni är hanar.
#53 - 10 juni 2008 04:41
Micke_A skrev:
Du har fyra bilder under 9 juni? Två på zebrorna, och två på paletterna? Båda paletterna under 9 juni är hanar.

Okej men då har jag fått fel IGEN men dem bråkar inte och jag tror nästan att dem lekte lite igår hur gör dem när dem leker? :)
#54 - 10 juni 2008 14:19
När honan är lekmogen är hon rund och röd om magen, och vibrerar för hanen, och böjer på kroppen, för att visa upp sin runda och röda mage. Två hanar kan spänna ut fenorna, och slå med stjärten mot varandra, för att avgöra vem som är störst och starkast.

Konstigt att du får fel hela tiden, eftersom de är lätta att se skillnad på, särskilt i den storleken.

Paletthona:
http://www.lem.net/alf/palletfemales.jpg

En till:
http://www.avisaquariumsupply.com/pelvicachromis_pulcher.jpg
#55 - 10 juni 2008 14:25
Micke_A skrev:
När honan är lekmogen är hon rund och röd om magen, och vibrerar för hanen, och böjer på kroppen, för att visa upp sin runda och röda mage. Två hanar kan spänna ut fenorna, och slå med stjärten mot varandra, för att avgöra vem som är störst och starkast.

Konstigt att du får fel hela tiden, eftersom de är lätta att se skillnad på, särskilt i den storleken.

Paletthona:

http://www.lem.net/alf/palletfemales.jpg

En till:

http://www.avisaquariumsupply.com/pelvicachromis_pulcher.jpg

Jaa det är verkligen konstigt hon hade massor med sånna själv som hn fått yngel med också och det är en ganska stor affär i stoby som många sagt till mig är jätte bra. Jag håller med dem verkar kunna mycket men när man får fel hela tiden. Men har du några bilder på sånna paletter som jag har? Mvh Simon
#57 - 10 juni 2008 14:49
Okej där ser jag att ´honan är mycket tjokare än hanen men jag ska nog försöka bli av med mina vita zebraciklider eftersom hanen jagar den andra så dem snart dör + att den jagar ala andra jätte mycket. När jag tar bort dem cikliderna ska jag någ skaffa Nyckelhåls ciklid tror du det passar med vanliga zebraciklider och palettciklid?
#58 - 10 juni 2008 14:54
Ja, lekmogna honor är tjocka, men även annars är det rätt lätt att se skillnad.

Att din ena zebra jagar den andra beror förmodligen som sagt på att det är två hanar, byt ut den ena mot en hona, så blir det nog bättre. Nej, nyckelhål funkar inte så bra med zebror, nyckelhålscikliden är mycket lugnare och fredligare, och kommer att få stryk av zebrorna. Om du har en vanlig zebrahona kan du släppa ihop den med de vita, och gå tillbaka med den som blir jagad.
#59 - 10 juni 2008 14:57
Micke_A skrev:
Ja, lekmogna honor är tjocka, men även annars är det rätt lätt att se skillnad.

Att din ena zebra jagar den andra beror förmodligen som sagt på att det är två hanar, byt ut den ena mot en hona, så blir det nog bättre. Nej, nyckelhål funkar inte så bra med zebror, nyckelhålscikliden är mycket lugnare och fredligare, och kommer att få stryk av zebrorna. Om du har en vanlig zebrahona kan du släppa ihop den med de vita, och gå tillbaka med den som blir jagad.

Okej men jag har ett par vanliga zebra ciklider och ett par vita zebra ciklider i samma akvarium nu men kan vanliga zebra honor och vita hanen para sig? kan lägga ut bilder på dem vanliga med dem är ganska små en ca 5 - 7 cm och den andra 4-5 cm men kan lägga ut bilder på dem MVH Simon
#60 - 10 juni 2008 15:08
http://simon--b.bilddagboken.se/p/main.html

Här är dem vanliga kolla där tror vilken är honan och vilken är hanen om det är en av varje haha`? MVH Simon
#61 - 10 juni 2008 16:26
Ja, de vanliga och de vita förökar sig (zebror verkar kunna föröka sig och korsa sig med en del andra arter), eftersom de är samma art, den vita är bara en odlingsform av den randiga.

Dina randiga ser ut som en hane och hona, den vänstra är en hona, den är mindre, och ser ut att ha ha ett orange fält på sidan. Har du dem i samma akvarium som de vita, så kan det bli så att honan leker med en vit hane, om han är dominant över den randiga hanen.
#62 - 10 juni 2008 16:36
Micke_A skrev:
Ja, de vanliga och de vita förökar sig (zebror verkar kunna föröka sig och korsa sig med en del andra arter), eftersom de är samma art, den vita är bara en odlingsform av den randiga.

Dina randiga ser ut som en hane och hona, den vänstra är en hona, den är mindre, och ser ut att ha ha ett orange fält på sidan. Har du dem i samma akvarium som de vita, så kan det bli så att honan leker med en vit hane, om han är dominant över den randiga hanen.

Okej men den honan är så liten så hon är väl inte könsmogen? Jag ska nog lämna båda vita och bara ha kvar det andra paret. Kanske ska skaffa dem vita sem men i mindre storlek så dem inte är så agressiva eller vad tycker du? MVH Simon
#63 - 10 juni 2008 16:40
Jo, hon är könsmogen, tror min senaste zebrahona var mindre än så när hon la ägg, och jag har sett ett ännu mindre par med yngel.

Tror det räcker med ett par. Om du lämnar tillbaka de vita, och se´n köper nya, som är mindre, så kommer det randiga paret att börja jaga dem, om du har dem i samma akvarium.
#64 - 10 juni 2008 16:44
Micke_A skrev:
Jo, hon är könsmogen, tror min senaste zebrahona var mindre än så när hon la ägg, och jag har sett ett ännu mindre par med yngel.

Tror det räcker med ett par. Om du lämnar tillbaka de vita, och se´n köper nya, som är mindre, så kommer det randiga paret att börja jaga dem, om du har dem i samma akvarium.

Okej men då har jag bara ett par men har du förslag på några andra ciklider som kan vara tillsammans med dem för man borde kunna ha mer än 4 st kanske någon dvärgciklid? MVH Simon
#65 - 10 juni 2008 16:52
Det får vara nå´n tuff ciklid, som kan försvara sig. Och det beror ju lite på hur stort akvariet är. Lejonhuvudciklider kan funka.

Zebrahanar verkar kunna smygbefrukta andra arters lekar, fick en Jack Dempseylek häromsistens som förstördes av att zebrahanen förmodligen smygbefruktade JD-äggen, så ynglen blev tyvärr korsningar. Så man får se upp vad man har ihop med zebror.
#66 - 10 juni 2008 16:54
Micke_A skrev:
Det får vara nå´n tuff ciklid, som kan försvara sig. Och det beror ju lite på hur stort akvariet är. Lejonhuvudciklider kan funka.

Zebrahanar verkar kunna smygbefrukta andra arters lekar, fick en Jack Dempseylek häromsistens som förstördes av att zebrahanen förmodligen smygbefruktade JD-äggen, så ynglen blev tyvärr korsningar. Så man får se upp vad man har ihop med zebror.

Okej jag ska kolla lite på lejonhuvuds cikiden på art beskrivninbgar men kan man inte ha röd dvärgciklid? MVH Simon
#67 - 10 juni 2008 16:57
Om du menar nå´n Apistogramma, så funkar det inte, de kommer troligtvis att bli ihjälslagna av zebrorna. Rödciklider (Hemichromis) kan funka.
#68 - 10 juni 2008 16:59
Micke_A skrev:
Om du menar nå´n Apistogramma, så funkar det inte, de kommer troligtvis att bli ihjälslagna av zebrorna. Rödciklider (Hemichromis) kan funka.

Okej vad bra att jag vet det. Men om akvarieaffären inte vill ha mina vita zebreciklider vad ska man göra då? MVH Simon
#69 - 12 juni 2008 16:37
hej jag har ett par palettciklider men hannen jagar honnan varför jagar hannen honnan!!
Bilagor:
#70 - 12 juni 2008 17:28
Simon H skrev:
hej jag har ett par palettciklider men hannen jagar honnan varför jagar hannen honnan!!

Är du 100% att det är en hane och en hona? Om det är det så funkar det inte alltid ibland får man åka till zooaffären och byta par för annas stressar hanen ihjäl henne. Men kolla om det är 2 hanar. Jag råkade få det dem den ena jagade den andra hela tiden. MVH Simon
#71 - 13 juni 2008 10:47
ja jag kollade och de är en honna och en hanne för jag fet att de är en honna och en hanne för dom fick rom men sen så va dom borta av att en pakistanbotia hade
varit där inne i krukan så hannen blev nog arg på honnan för att dom inte va kvar
kan de va så.!!
#72 - 13 juni 2008 11:58
Simon H skrev:
ja jag kollade och de är en honna och en hanne för jag fet att de är en honna och en hanne för dom fick rom men sen så va dom borta av att en pakistanbotia hade

varit där inne i krukan så hannen blev nog arg på honnan för att dom inte va kvar

kan de va så.!!

Jag tror inte han blev arg på det sättet men iblad händer det att hanen stöter bort honan och om man har tur vill han ha henne tillbaka men det brukar leda med att honan stressas ihjäl när han jagar henne. ( Jag rekomendera att byta par eller någon av dem ialla fall) MVH Simon
#73 - 13 juni 2008 12:27
nja för när jag kollade i dag så värkade hannen inte jaga henne så dom har lungnat
ner sig
#74 - 13 juni 2008 14:00
Simon H skrev:
nja för när jag kollade i dag så värkade hannen inte jaga henne så dom har lungnat

ner sig

Okej vad bra:)

Annons